Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Donald Trump ve středu oznámil, že Spojené státy uvalí cla na dovoz aut a automobilových součástek ze zahraničí. Pětadvacetiprocentní poplatek poškodí výrobce aut po celém světě a zvýší prodejní ceny na americkém trhu.
Trumpovo rozhodnutí ale hraje do karet například tamnímu výrobci elektromobilů Tesla, kterou vlastní miliardář a jeden z prezidentových nejbližších spolupracovníků Elon Musk. Jeden z nejvýraznějších hráčů na poli elektromobilů má velké továrny v Kalifornii a Texasu, které vyrábí všechny vozy, které se prodávají ve Spojených státech. To ho osvobozuje od nově zavedených cel.
Hlavní konkurenti Tesly jako jihokorejská Hyundai, německý Volkswagen, ale i americký General Motors budou čelit prudkému růstu nákladů. Tesla se tento týden na sítích pochlubila tím, že její modely jsou „nejvíce v Americe vyráběným autem“.
Nová cla začnou podle Washingtonu platit od příštího týdne. Vztahovat se budou na všechna osobní a lehká nákladní vozidla i na klíčové díly, jako jsou motory, převodovky a elektroniku, a to nad rámec všech již platných cel. Tarify se v rámci dohody o volném obchodu nevztahují na vozidla dovážená z Kanady nebo Mexika, dokud USA nezavedou proces výběru těchto poplatků.
Tento krok by však nekorespondoval s kontinentální dohodou o volném obchodu, kterou Trump vyjednal během svého prvního funkčního období, a díky které vznikl úzce integrovaný dodavatelský řetězec pokrývající Severní Ameriku.
Největšímu tlaku budou čelit zahraniční značky silně závislé na dovozu – například zmíněná jihokorejská Hyundai. Přestože má automobilka a její dceřiná společnost Kia závody v Alabamě a Georgii, podle údajů společnosti Global Data dovezla loni do USA více než milion vozidel, což je více než polovina jejího prodeje v zemi. Tento týden společnost oznámila plán expanze ve Spojených státech v hodnotě 21 miliard dolarů, tedy více než 470 miliard korun.
Analytik společnosti SK Securities Hyuk Jin Yoon uvedl, že v případě zavedení pětadvacetiprocentních cel budou Hyundai a Kia muset zaplatit Spojeným státům až sedm miliard dolarů, tedy přibližně 157 miliard korun ročně. To představuje téměř 40 procent celkového provozního zisku, který obě automobilky vydělaly v roce 2024.
Japonská Toyota, největší světový výrobce automobilů, má v USA čtyři montážní závody a dvě továrny na motory, přesto do Spojených států dováží přibližně polovinu z celkového tamního prodeje. Cla by mohla snížit provozní zisk společnosti ve fiskálním roce 2026 o šest procent. Z velkých japonských automobilek poplatky pravděpodobně nejvíce zasáhnou Nissan, jehož odhadovaný provozní zisk se může snížit až o 56 procent. Způsoby, jak minimalizovat dopad cel, zvažuje i Subaru.
Important to note that Tesla is NOT unscathed here. The tariff impact on Tesla is still significant.
— Elon Musk (@elonmusk) March 27, 2025
Méně závažnému dopadu oproti konkurentům by mohla čelit společnost Ford Motor. Přibližně 80 procent vozů, které se prodávají v USA, se tam také vyrábí. Ze stejného důvody si připlatí i zákazníci u General Motors.
„Přestože nejsme na americkém trhu aktivní, tato situace bude mít nepřímý dopad na společnost Škoda Auto a naši činnost, jelikož ovlivní celé širší odvětví automotive včetně našich dodavatelů. Dále nás nepřímo ovlivní i zákaz prodeje čínských vozů ve Spojených státech, protože to povede k ještě většímu zaměření čínských výrobců na evropský trh,“ stojí v oficiálním vyjádření Škody Auto.
Relativně dobrou pozici má v této situaci americký výrobce elektrických vozidel Rivian díky své výrobní základně v USA.
Elon Musk tvrdí, že zavedení cel zasáhne i jeho společnost. Na síti X popsal, že cla mají „významný“ dopad i na Teslu a že cla budou mít nezanedbatelný vliv na ceny dovážených dílů, které automobilka používá. Konkrétní finanční dopad je vzhledem k nejasné hodnotě dovážených dílů nejasný. Podle Trumpa navzdory jeho blízké spolupráci s Muskem nedochází ke střetu zájmů.
„Musk mě nikdy nepožádal o žádnou laskavost v oblasti podnikání,“ vyjádřil se americký prezident. Musk působí jako Trumpův hlavní poradce, vede ministerstvo pro efektivní fungování vlády a zároveň stojí v čele společností jako SpaceX nebo právě Tesla. Automobilka začátkem měsíce dodala pět elektromobilů do Bílého domu, aby si je prezident mohl prohlédnout po tom, co na platformě Truth Social prohlásil, že si jako vyjádření podpory Muskovi a jeho firmě koupí Teslu.
Na otázku novinářů, zda budou nová cla pro Muskův podnik dobrá, odpověděl Trump, že mohou být „čistě neutrální, nebo dobrá.“ Dodal, že cla budou dobrá pro „každého, kdo má závody ve Spojených státech.“
Nová cla by podle analytiků mohla zvýšit cenu průměrného vozu v USA o tisíce dolarů a zbrzdit výrobu v celé Severní Americe, uvádí ČTK. Důvodem je provázanost výrobních procesů mezi Kanadou, Mexikem a Spojenými státy. Podle analytiků banky Goldman Sachs byla téměř polovina z 16 milionů aut prodaných loni v USA dovezena a jejich celková hodnota přesáhla 330 miliard USD (7,6 bilionu Kč).