Hlavní obsah

Česká filharmonie bude hrát Ravela i Adamse, po půl století přiletí Mehta

Foto: Petra Hajská

Česká filharmonie se kromě svého domovského Rudolfina (na fotografii) v příští sezoně opět podívá do světa.

První zdejší uvedení skladby současného autora Bryce Dessnera pro dvě elektrické kytary a orchestr nebo vystoupení se světoznámým dirigentem Zubinem Mehtou čekají Českou filharmonii v jubilejní 130. sezoně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na zahajovacím večeru 25. září zazní Koncert pro klavír a orchestr Maurice Ravela s Osmou symfonií Dmitrije Šostakoviče. Sólistou bude jihokorejský pianista Seong-Jin Cho, vítěz Chopinovy soutěže z roku 2015.

Dramaturgie se v příští sezoně částečně posune k novější hudbě. Zazní skladby Thomase Adèse, Pierra Bouleze, Guillauma Connessona, Luigiho Dallapiccoly, Györgyho Kurtága nebo jednoho z nejznámějších současných tvůrců Johna Adamse. „V české premiéře uvedeme Adamsův nedávný koncert Frenzy, což je pro autora velmi typické, energické, virtuózní a úžasně melodické dílo,“ přibližuje šéfdirigent Semjon Byčkov. Novou sezonu představil management České filharmonie toto úterý odpoledne.

Rezidenčním umělcem sezony bude ruský klavírista Jevgenij Kissin. „Zahraje první klavírní koncert Sergeje Prokofjeva, vystoupí samostatně v recitálu a také v triu s houslistou Joshuou Bellem a violoncellistou Stevenem Isserlisem,“ doplňuje ředitel orchestru David Mareček.

Novinkou sezony se stane post rezidenčního skladatele, jímž má být osmačtyřicetiletý Američan Bryce Dessner. „Zazní světová premiéra jeho violoncellového koncertu, který zahraje Anastasia Kobekina, nebo skladba St. Carolyn by the Sea pro dvě elektrické kytary, z nichž na jednu bude s filharmonií hrát sám Dessner. Další dva koncerty ho čekají v rámci Českého spolku pro komorní hudbu,“ vyjmenovává Mareček.

První český orchestr se kromě domovského Rudolfina představí v prestižních sálech východní Asie a Evropy. „Včetně Česka budeme koncertovat v devíti zemích, na podzim na Tchaj-wanu, v Japonsku a Jižní Koreji se skladbami Čajkovského, Smetanovou Mou vlastí, Šostakoviče a Ravela, a také na významných pódiích v Německu, Itálii, Rakousku, Lucembursku a Belgii. Tam se bude program opírat o Stravinského, protože s orchestrem pak chystáme nahrávání jeho Pulcinelly a Svěcení jara,“ upřesňuje Byčkov.

Nahrávky vzniknou pro firmu Pentatone, která v příští sezoně také vydá filharmonií již téměř natočený komplet symfonií Gustava Mahlera. V tuto chvíli zbývá nahrát už jen jedinou.

Foto: Petr Chodura

Semjon Byčkov je šéfdirigentem České filharmonie od sezony 2018/2019.

Filharmonici s Byčkovem uvedou například Čtvrtou symfonii Felixe Mendelssohn-Bartholdyho, Písně o mrtvých dětech Gustava Mahlera nebo instrumentální koncerty Edwarda Elgara a Johannese Brahmse.

Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša chystá díla Jeana Sibelia, Benjamina Brittena nebo Josefa Suka. Druhý hlavní hostující dirigent sir Simon Rattle se v prosinci ujme programu zahrnujícího kompozice Mahlera, Clauda Debussyho a Oliviera Messiaena.

Z dalších dirigentů má orchestr v příští sezoně spolupracovat s Giovannim Antoninim, Stéphanem Denèvem, Cristianem Măcelaruem, Petrem Popelkou či Thomasem Adèsem, který povede program věnovaný 100. výročí narození Pierra Bouleze. Z Adèsova díla zazní v české premiéře symfonie Anděl zkázy, napsaná roku 2020 s využitím motivů ze stejnojmenné opery.

Jiné významné výročí připomene koncert 16. a 17. listopadu oslavující sametovou revoluci, jehož ozdobou bude Mahlerova Druhá symfonie Vzkříšení v podání České filharmonie a Pražského filharmonického sboru pod taktovkou osmaosmdesátiletého dirigenta indického původu Zubina Mehty. Ten se k prvnímu českému orchestru vrátí po více než půlstoletí.

Mezi sólisty 130. sezony se zařadí klavíristé Mao Fujita a Marie-Ange Nguci, violista Amihai Grosz, ruská cellistka Anastasia Kobekina nebo sopranistka Fleur Barro.

Na domácích i zahraničních pódiích se k orchestru vrátí mezzosopranistka Magdalena Kožená, houslisté Nicola Benedetti, Augustin Hadelich a Josef Špaček, violoncellistka Sol Gabetta nebo Víkingur Ólafsson, jenž zahraje Beethovenův pátý klavírní koncert.

Orchestrální řada C bude ve 130. sezoně rozšířena na pět vystoupení. Na to poslední chce management každý rok zvát jiný světový orchestr. „Přidáváme jeden koncert, protože si přejeme, aby naši abonenti měli možnost slyšet jednou za sezonu někoho jiného než Českou filharmonii, a tím bude v první sezoně Londýnský symfonický orchestr se svým šéfem Antoniem Pappanem,“ zmiňuje David Mareček. Pappano kromě toho vystoupí také na abonentním koncertu s Českou filharmonií.

Kurátor komorních řad, cembalista Mahan Esfahani, zahraje například kompletní Bachův Temperovaný klavír. Oddělení vzdělávacích programů chystá 350 pořadů. Jedenáctým rokem bude pokračovat společný orchestr žáků základních uměleckých škol a hráčů České filharmonie pod vedením Petra Altrichtera.

Recitálový cyklus nabídne čtyři výjimečné večery – na jednom violoncellistka Alisa Weilerstein uvede své multimediální dílo zvané Fragmenty. Orchestr jinak jako tradičně vystoupí na festivalech Smetanova Litomyšl, Dvořákova Praha a Pražské jaro.

Českou filharmonii nedávno prestižní časopis Gramophone ocenil titulem orchestr roku 2024. Už vloni na podzim slavila se Semjonem Byčkovem úspěch při návštěvě USA. Byčkov si ale stejně tak pochvaluje nedávné turné, v jehož rámci filharmonici v Londýně, Paříži či Amsterdamu hráli díla Wolfganga Amadea Mozarta, Gustava Mahlera a Dmitrije Šostakoviče. „Přijetí bylo úžasné a já si říkal: To je ono. Tak se to konečně podařilo. Dokážeme přesvědčit svět, že Česká filharmonie hraje skvěle i hudbu, která nebyla napsaná v této zemi,“ uzavírá Semjon Byčkov.

Související témata:

Doporučované