Hlavní obsah

Ruský letoun včasného varování Berijev A-50U po roce znovu vzlétl

Připomeňte si: Běloruská opoziční skupina ByPol předloni uvedla, že na letišti u Minsku poškodila ruský výzvědný letoun A-50. Státní televize pak odvysílala neprůkazné video, které to mělo vyvracet.Video: twitter/Hajun_BY

Rusko před válkou disponovalo jen devíti stroji, které mohou navádět a řídit ruské vzdušné útoky na Ukrajinu, ale všechny letouny nebyly bojeschopné.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Více než rok poté, co Ukrajina sestřelila dva ruské klíčové letouny včasného varování Berijev A-50U, byl tento typ stroje znovu registrován v provozu.

Jeho znovuobjevení na nebi přišlo v době, kdy USA oznámily, že s Kyjevem přestanou sdílet zpravodajské informace, napsal ukrajinský server Kyiv Post.

Informace o zprovoznění A-50U přinesly prokremelští váleční blogeři vystupující pod jmény „Ruské zbraně“, „Novomoskovsk News“ a „Voevoda Broadcasts“. Dle nich vzlétl stroj počátkem března.

Jejich zprávy zřejmě potvrdilo i ukrajinské letectvo, které letoun zaznamenalo nad ruskou Orlovskou oblastí, poblíž hranic s ukrajinskou Sumskou oblastí. Dle blogerů bylo možné identifikovat jej díky elektronickým systémům vzduch-vzduch, které nesly stíhací letouny Mirage-2000 a F-16, jež Ukrajině dodali západní spojenci.

Kyiv Post uvádí, že zatím není jasné, zda A-50U, který vzlétl, je pouze jedním, nebo prvním z více letadel, která by operovala na rotační bázi.

Rusko před válkou na Ukrajině disponovalo jen devíti stroji tohoto typu, které mohou navádět a řídit ruské vzdušné útoky, ale všechny letouny nebyly bojeschopné.

Berijev A-50 

Berijev A-50 je tzv. letadlem včasné výstrahy (AWACS), které může sloužit k výzvědným účelům, tedy například k hledání či sledování cílů na nepřátelském území, ale i k obraně.

Jeho nejoceňovanější role ve válce na Ukrajině spočívá ve schopnosti zachycovat i nízko letící vzdušné objekty hluboko na území Ukrajiny, které operují pod úrovní viditelnosti klasických pozemních radarů.

Foto: ILya Oslyakov, Shutterstock.com

Berijev A-50 

V každém případě aktivní A-50U neponechával nic náhodě a operoval ve vzdálenosti více než 200 kilometrů od frontové linie, což je mimo v současnosti uznávaný dostřel ukrajinských raket země-vzduch (SAM).

Nepřítomnost sledovacích letounů a jejich uzemnění je důsledkem toho, že dva z nich už před rokem ukrajinské síly zničily nad Azovským mořem. O další stroj měli Rusové údajně přijít loni v březnu poté, co zaútočilo téměř 50 ukrajinských bezpilotních letounů na město Taganrog, kde sídlí letecký vědecko-technický komplex Berijev, kde byly letouny A-50 a další stroje uskladněny pro opravy a údržbu.

Satelitní snímky naznačovaly, že dílna s jedním z letounů byla těžce poškozena, uvedl tehdy například investigativní server Važnyje istorii. O rok dříve se pak stal terčem útoku další A-50 na letišti Mačuliščy u Minsku v Bělorusku.

Podle šéfa ukrajinské vojenské rozvědky Kyryla Budanova zůstalo z přibližně 40 letounů, které vstoupily do služby v letech 1978 až 1992, pouze šest funkčních A-50.

Údajná přítomnost sledovacího stroje nad Sumskou oblastí a sousední Kurskou a Bělgorodskou oblastí naznačuje zvýšenou potřebu elektronického shromažďování zpravodajských informací ruskými silami, což by mohlo předznamenat pokus o přechod na Ukrajinu z tohoto směru. Připomeňme, že ve stejnou dobu ruská armáda zahájila snahy o vytlačení ukrajinských vojáků z Kurské oblasti.

Doporučované