Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Malá rodinná firma z Písku šila původně lůžkoviny pro alergiky z nanovláken. Během pandemie covidu ale nanoSPACE naskočila na poptávku po rouškách. A obrat jí vystřelil až ke 150 milionům korun ročně.
Roušky jsou teď sice na vedlejší koleji, i tak jich písecká společnost prodává násobně víc než před pandemií a Češi si ně zvykli. „Objednává u nás řada lékařů do svých ordinací. Roušky jsou mnohem častější i ve veřejné dopravě. Myslím, že se chování změnilo,“ všímá si šéf nanoSPACE Jiří Kůs.
„Máme plné sklady. Výrobu roušek i antivirových šátků jsme zastavili a prodáváme to, co jsme naskladnili. V současnosti je to nějaký čtyř- nebo pětinásobek toho, co se prodávalo před pandemií, ale v našem obratu tvoří ochranné pomůcky nějaké jedno dvě procenta ve srovnání s pandemií, což je vlastně docela nic,“ komentuje Jiří Kůs v Agendě.
Co vynesla pandemie, vrazili do vývoje
Během covidu vydělala jeho společnost miliony korun. A ty nyní investuje do výroby lůžkovin z nanomateriálů pro alergiky a rozjela také řadu kosmetiky. „Pandemie byla naším investorem. Umožnila vydělat dostatek peněz, abychom dotáhli řadu lůžkovin, jejich balení i marketing do podoby, která nám umožnila dělat úplně jiné obraty, než jsme dělali předtím,“ komentuje zakladatel a výkonný ředitel společnosti Jiří Kůs. Loňský rok bude nanoSPACE uzavírat s obratem 30 až 32 miliard korun.
Nanotechnologie v Česku
- Měřítko „nano“ znamená miliardtinu metru nebo 10-9 metru. Tyto materiály se využívají v mnoha odvětvích, od zdravotnictví přes automobilový průmysl, energetiku, stavebnictví, kosmetiku až po ochranu životního prostředí.
- Česká republika je v oblasti nanotechnologií světovou špičkou a působí zde řada firem.
- Firma Elmarco využívá technologii Nanospider Technické univerzity v Liberci při výrobě netkaných textilií tvořených nanovlákny.
- Společnost Contipro z Dolní Dobrouče vyvíjí nanovlákna kyseliny hyaluronové pro kosmetiku.
- Pardubická firma Nanopharma umí pomocí nanovláken vyrábět náhradní lidské tkáně.
- Společnost FN-NANO obchoduje s nanonátěry vynalezenými Janem Procházkou, které chrání povrchy budov včetně historických památek.
Nejvíc energie teď ve firmě směřují na budování vlastní kosmetické značky. Koncem loňska uvedli na trh tzv. bezvodé produkty. Šampony, krémy, ústní voda i pasty na zuby neobsahují žádnou tekutinu, mají podobu tabletek anebo suchého prášku.
„Namáčíte jenom kartáček a ta tabletka vám potom napění v ústech. Češi na to reagují překvapivě lépe, než jsme čekali,“ popisuje Kůs.
Například v běžném šamponu je až 95 % vody. A kde je voda, množí se bakterie. Proto se do běžných kosmetických produktů přidávají konzervanty. V bezvodých přípravcích nejsou konzervanty potřeba. Vydrží taky déle, balení jsou skladnější a ekologičtější, říká výrobce.
S bezvodou cestovní sadou, která obsahuje šampon, mýdlo, zubní pastu a ústní vodu, plánuje prorazit v USA. Tam už písecká firma prodává svůj nanotextil přes globální internetový obchod Amazon. Brzy ale spustí vlastní americkou divizi. „Eseróčko bude někdy v první polovině roku,“ avizoval Kůs pro SZ Byznys.
Jsme nečitelní
Paralelně rozvíjí firma řadu kosmetiky, která využívá nanovlákenné membrány. Ta je utkaná z aktivních látek, což jsou například různé kyseliny s prokázanými pozitivními vlivy na pleť. „Vy si ze skleničky vezmete trochu vody, navlhčíte si pleť, přitisknete tam tu membránu, ta úžasně přilne k pleti a dostávají se vám do ní pouze aktivní látky,“ vysvětluje princip Jiří Kůs.
I tyto české produkty už míří za hranice. „Evropa je tím téměř netknutá. Pro nás je to o to větší možnost takové výrobky uvádět na trh. Od konce pandemie a vypuknutí války na Ukrajině pozorujeme změnu chování lidí, kteří začali víc šetřit, ale ta mezera se nám dorovnává z velké části exportem,“ poznamenal Kůs s tím, že i v kosmetice se nanoSPACE orientuje hlavně na alergiky nebo lidi, kteří mají problémy s imunitou či problémy s pletí.
Česko se navenek prezentuje jako země nanotechnologií. Dle Jiřího Kůse, který je zároveň předsedou Asociace nanotechnologického průmyslu, by se „nano“ mělo stát českou vlajkovou lodí. „Pro cizince jsme nečitelní. Tady je teď úplně všechno, jsou tu nanotechnologie, strojírenství, auta se tu dělají, digitální hry, vynikající pivo a sklo.“
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.