Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Stanice uzavřena, Podchod uzavřen, Nebezpečí úrazu. Na pražské Florenci to v uplynulých dvou dnech vypadalo jako na staveništi. Dopravní podnik tady dlouhodobě opravuje stropní desku stanice metra, v neděli odpoledne se přidalo i nečekané uzavření linky C kvůli intenzivnímu průsaku vody. Někteří lidé zmateně přecházeli mezi jednotlivými cedulemi, situaci zachraňovali dopravní koordinátoři v zelených vestách.
„Netuším, jak se to mohlo stát, ale je tam opravdu hodně vody. Céčko je zavřené do odvolání, můžete použít náhradní tramvaj, nebo jet jiným metrem,“ říkal ještě v úterý odpoledne koordinátor na místě.
„Víte, politici se rádi fotí u otevírání nových stanic, měli by ale věnovat více péče rekonstrukci těch starých, jinak to takhle dopadne,“ doplnil.
Přestupní stanice se nakonec v úterý vpodvečer otevřela. Připomeňme, že problém způsobila poškozená vodovodní přípojka.
Hřib: Chci vědět, kdo za to může
Dopravu má v metropoli v gesci náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). „Budu požadovat co nejdůslednější prošetření celého incidentu. Nyní se detailně zkoumá, kde a kdy se stala chyba, a jestli se jí dalo předejít. Drobné průsaky vody do stanice jsou svedeny mimo prostor u nástupní hrany, a tudíž nijak neohrožují bezpečnost cestujících a pohyb ve stanici,“ upozornil náměstek.
Hřib také uvedl, že prověří, jestli se chyba nestala už u původní stavby. Metro jezdí na Florenci od roku 1974. Tehdy se jednalo o konečnou první linky pražského metra o devíti stanicích s názvem Sokolovská. „Stavbu století“ tehdy zhotovili pracovníci podniku Vodní stavby a pozdějšího Metrostavu.
Nicméně podle Metrostavu voda ve stanici s původními pracemi nesouvisí. A porucha vodovodního potrubí nesouvisí podle mluvčího firmy Radima Many přímo ani s aktuálními stavebními pracemi na rekonstrukci stropní desky stanice metra Florenc.
„Dle zjištěných informací došlo k uvolnění spoje staršího litinového potrubí, která se nachází mimo stavební jámu, která byla zajištěna předepsaným způsobem. Přesná příčina se nyní zjišťuje, ale důležité je, že k žádnému mechanickému poškození ani překopnutí potrubí během stavebních prací nedošlo. Nedělní událost a stavební práce původního zhotovitele stanice metra Florenc spolu nesouvisejí,“ uvedl Mana.
Florenc je jedním z klíčových dopravních uzlů Prahy, denně stanicí projde na sto tisíc lidí, na povrchu je křižovatka tramvajových tratí, pod zemí dvě linky metra a součástí oblasti ležící na hranici mezi Novým Městem a Karlínem je i velké autobusové nádraží. Nyní je celý uzel rozestavěný a lidé ho musí komplikovaně obcházet, některé úseky jsou dokonce zcela neprůchozí.

Stanice metra Florenc byla do včerejška uzavřena. Lidé museli používat náhradní dopravu.
Stropní deska se na Florenci začala opravovat už za minulého vedení Prahy, tehdejší náměstek pro dopravu a nynější opoziční zastupitel Adam Scheinherr (Praha sobě) nevidí za únikem vody pochybení lidského faktoru.
Florenc je významná stanice
„Jde o opravdu rozsáhlou rekonstrukci za miliardy korun. S tím nemohl zhotovitel stavby počítat,“ odkazoval na poškozenou vodovodní přípojku Scheinherr.
Únik vody do stanic pražského metra není pro cestující ničím neobvyklým. Potýkají se s tím například stanice Anděl, Náměstí Republiky, Muzeum, Karlovo náměstí či Můstek. V září loňského roku například ve stanici Muzeum pomáhaly zabránit tekoucí vodě i plachty připevněné ke stropu. Množství vody, jaké bylo tento týden vidět na Florenci, ale nemá obdoby. Pochopitelně s výjimkou povodní, kdy bylo zatopeno několik stanic a kilometry tunelů.
Opravy na Florenci
- Stanice Florenc byla otevřena v roce 1974 pro linku C a v roce 1985 pro linku B. Do roku 1990 nesla název Sokolovská.
- V březnu 2022 zahájil dopravní podnik ve stanici opravu stropní desky pod křižovatkou ulic Křižíkovy a Ke Štvanici, rekonstrukce si vyžádala a ještě vyžádá opakované víkendové výluky na části linky C.
- Náklady na rekonstrukci jsou podle dřívějších informací téměř 1,8 miliardy korun a pro podnik ji uskutečňují firmy Metrostav DIZ a Geosan. Práce mají skončit do konce příštího roku.
Z čistě technického pohledu provozu metra nebylo uzavření Florence zas takový problém, protože metro se nemuselo zcela zastavit, ale vlaky touto stanicí projížděly. Praha má navíc v této části města poměrně robustní systém povrchové dopravy, který dokáže zvýšený počet cestujících zvládnout.
Experti se nyní pokusí vysvětlit, proč k takovým průsakům - jako nyní na Florenci -, vůbec může v metru dojít. Každá stanice podzemky má hydroizolační vrstvy a systém odvodnění, které zabraňují průsakům. Podle vedoucího odboru Komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka je nyní část stropu nad vestibulem stanice Florenc C kvůli rekonstrukci odkryta, zároveň se vyměňují staré hydroizolační vrstvy. A když se dělá nový strop, dělá se i nová izolace, jak upozorňuje Šabík.
Když jsou hydroizolační vrstvy plně funkční, voda se do stanice metra může dostat několika způsoby: shora přes vstup z ulice (například přes eskalátory nebo schodiště jako v případě povodní, nebo zevnitř - třeba vinou problémů v kanalizaci. To co se stalo na Florenci je podle Šabíka kombinací havárie vodovodního řadu a rekonstrukce stropu včetně hydroizolačních vrstev, které v danou chvíli stanici v daném místě nechrání.
„Jakmile někde uděláte výkop a uvolníte tlak, samovolně se uvolní spoj a ten může převážit tlak okolí, ze kterého začne tryskat voda. To se stalo nyní na Florenci. My ale nemůžeme rezignovat na rekonstrukce stanic. V případě rekonstrukce stropní desky nad vestibulem stanice Florenc C odkrýváme a měníme i samotný strop. Proto zhotovitel vymyslel a nechal vyrobit speciální stříšku pohybující se po kolejnicích, která stanici chrání před deštěm přesně v místě aktuálně probíhajících prací. Voda tentokrát přišla z neočekávaného směru,“ doplňuje.

Voda na stanici prosakovala na různých místech. Nejsilnější proud byl nad kolejištěm.Video: HSZ Hlavního města Praha, Seznam Zprávy