Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Už týden stovky lidí likvidují následky havárie vlaku s toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou. „Bezprecedentní“ katastrofa se odehrála jen pár kilometrů od míst, kde v září 2020 došlo ke kyanidové otravě řeky Bečvy.
Tehdejší zmáhání ekologické havárie čelilo kritice. Spolupráci aktérů zásahu či chabé vzorkování zamořené vody prověřovaly soudy i speciální sněmovní vyšetřovací komise. „Teď došlo k zásadnímu obratu,“ říká předseda místního rybářského svazu Stanislav Pernický.
Stejně jako před pěti let se s kolegy snaží, aby ekologická havárie co nejméně postihla ryby v okolních vodách a řece Bečvě. V roce 2020 patřil k nehlasitějším kritikům zásahu. „Hned v pátek tady byla inspekce v pěti lidech, o víkendu ve čtyřech lidech. Vzorkují vodu, seznámili nás s výsledky odběrů den po dni,“ popisuje Pernický.
Podle odborníků inspekce po otravě kyanidu reagovala před necelými pěti lety pomalu a v den havárie nezvládla odebrat potřebné vzorky. To i kvůli tomu, že byl v terénu jediný inspektor. Z vyšetřování následně vyplynulo, že později neměli inspektoři ani dostatečné množství vzorkovacích sad. „Arogance z někdejšího vedení inspekce, neochota a nezájem jsou pryč. Makají tu lidé, kteří tomu rozumí a jsou zapálení. S tím jsem s v roce 2020 nepotkal,“ doplňuje rybář.
Od otravy Bečvy se změnilo mnohé
Od loňského srpna je účinná novela vodního zákona, která mimo jiné reagovala na otravu Bečvy, změnil se také šéf inspekce. Erika Geusse, který pochybení kolegů opakovaně odmítl, v roce 2023 nahradil Petr Bejček. „Měl jsem jedno z předsevzetí, aby se Bečva nikdy neopakovala. Chtěl jsem zlepšit spolupráci a komunikaci. Právě tahle bariéra byla tehdy jeden z problémů,“ říká Bejček.
Současná havárie znovu prověřuje koordinaci záchranných složek. Podle aktérů masivního zásahu, na němž se každý den podílí více než stovka hasičů, jejich kolegů ze Správy železnic a dalších odborníků, se postupy prací detailně plánují.
„Denně na místě zasahuje 100 až 120 hasičů podle toho, jak si rozdělíme úkoly,“ říká šéf přerovské jednotky hasičů Správy železnic Ondřej Kovács.
„Každé ráno se potkává štáb. Velitel zásahu si s Českou inspekcí životního prostředí a dalšími aktéry rozdělí úkoly,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), který je chválí za „profesionální, rychlou a odbornou“ práci.
Znečištěnou vodu odborně likvidují v nedaleké chemičce Deza, z níž vlak se 17 cisternami minulý pátek vyrazil.
Zatímco v roce 2020 se místní dozvěděli o úniku jedovatého kyanidu do Bečvy až po čtyřech dnech, nyní jsou jejich reakce příznivější. „Jsem odtud a varování přišlo SMSkami bleskově. Všude se to vyhlašovalo. Taková havárie tady ještě nebyla a myslím, že všichni dělají, co můžou,“ napsala na sociálních sítích Eva M. Několik diskutujících jí dalo za pravdu.
„Štěstí, že to bouchlo tady“
Hasiči s rybáři se při komplikovaném zásahu nadále snaží, aby voda neotrávila ryby v okolí havárie. Z více než tisíce tun toxického benzenu se podařilo odčerpat asi 360 tun, zbytek shořel, odpařil se nebo se vsákl do půdy.
Necelých 50 metrů od havárie leží jezero, které je propojené s dalšími nádržemi. „Zaslepili jsme propojení a přepad. Také výtok do Bečvy je zahrazený,“ říká Pernický, který je zatím mírně optimistický ohledně záchrany ryb v okolních vodách.
Krajští hygienici vzorkují vodu v okolních studních. „Nemám informace o tom, že by se v kterékoli studni naměřily nějaké koncentrace benzenu. Minimálně v perimetru pěti kilometrů však preventivně doporučujeme vodu nevyužívat,“ říká šéf inspekce.
Ačkoliv se mluví o bezprecedentní havárii, Pernický si nakonec oddechl, že k ní došlo zrovna na tomto místě. „Štěstí, že to bouchlo tady, v zemi skoro nikoho. Kdyby se to stalo ve Valašském Meziříčí nebo v hustě osídleném území, bude to daleko větší tragédie. Nevím, jestli nás někdo zkouší. To bychom se museli vrátit padesát let zpátky, kdy nějaký darebák povolil do Beskyd instalovat chemičku, a my to teď odnášíme,“ říká k opakovaným ekologickým katastrofám.