Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Galvanoplast Bohemia dodává automobilkám chromovaná loga, nápisy, přední masky, dveřní klíčky, lišty a další díly. Mezi jeho významné odběratele patří společnosti BMW, Volkswagen, Peugeot a řada dalších. Liberecká firma se zhruba 180 zaměstnanci dosáhla v loňském roce více než půlmiliardového obratu, 20. února letošního roku ale sama na sebe podala insolvenční návrh a požádala o povolení reorganizace.
„Teď vám nemohu nic říct, zavolejte koncem příštího týdne, to už bude po jednání s bankami a insolvenčním správcem,“ řekl SZ Byznys jednatel Galvanoplast Bohemia Petr Jelínek. Z insolvenčního návrhu vyplývá, že firma dluží přes 751 milionů korun. Hlavním věřitelem je Česká spořitelna, která u insolvenčního soudu přihlásila pohledávku ve výši 571 milionů korun.
„Je to významná a tradiční firma, odebírá od ní hodně zákazníků. Většinu produkce dodávají do automotive, ale mají odběratele i mezi výrobci domácích spotřebičů a v dalších oborech,“ říká Michal Nosek, předseda představenstva společnosti Plastika, která patří k zákazníkům liberecké firmy.
Akviziční úvěr
Galvanoplast Bohemia původně patřil německé skupině Fischer. Ta jej v roce 2016 prodala investiční firmě Deutsche Private Equity, která si na akvizici u České spořitelny a UniCredit Bank půjčila přes 1,5 miliardy korun. Z této částky ještě zbývá uhradit zmíněných 571 milionů.
Před dvěma lety koupila firmu i s nesplaceným úvěrem německá společnost Galvanoplast Surface Technologies, kterou ovládají manažeři liberecké firmy Peter Endlich a Miroslav Vacek. Ti se podle insolvenčního návrhu pokusili úvěr i celou firmu se souhlasem bank restrukturalizovat.
„Situace na trhu v posledních dvou kvartálech roku 2024 však způsobila, že navrhovatel nebyl schopen dodržet ani dohodnuté splátky jistiny úvěrů. Od 1. února proto banky přistoupily k vymáhání svých pohledávek ze splatných úvěrů, což navrhovatele uvrhlo do okamžité úpadkové situace,“ uvádí se v návrhu.
„Banka je vázána mlčenlivostí, k jednotlivým obchodním případům se nemůžeme vyjadřovat,“ uvedl na dotaz SZ Byznys k případu Galvanoplast Bohemia mluvčí České spořitelny František Bouc.
Ústup chromování
Podle informací SZ Byznys z prostředí automobilového průmyslu přestal Galvanoplast Bohemia splácet své závazky kvůli odklonu automobilek od chromování. Ten zapříčinila evropská regulace, která zakazuje při galvanizaci používat karcinogenní látku známou jako šestimocný chrom.
Šestimocný chrom
- Šestimocný chrom (Cr6+) je chrom v oxidačním stavu +6 (šestimocný) v jakékoli chemické sloučenině. Šestimocný chrom je klíčový pro všechny materiály vyrobené z chromu.
- V roce 1985 bylo vyrobeno přibližně 136 000 tun šestimocného chromu.
- Sloučeniny šestimocného chromu mohou být karcinogenní (Biologické karcinogeny skupiny 1), zejména pokud se dostanou do ovzduší, mohou způsobit rakovinu plic.
„Škoda se rozhodla, že přestane chromovat, a začala tyto díly lakovat. Všechny nové modely už dnes mají přední mřížky lakované. To Galvanoplast neustál. Dřív měli tři provozy, teď mají jenom jeden,“ řekl SZ Byznys zdroj obeznámený se situací ve firmě.
Galvanoplast Bohemia sice v loňském roce podle oznámení na svých webových stránkách spustil novou ekologickou linku, ale výpadku zakázek tím nezabránil. Firmě přitížily také vysoké náklady na energie.
Ústup od chromování dostal do insolvence řadu dalších galvanizačních firem, mimo jiné německé společnosti Gerhardi, Bolta Werke a Krug.
Galvanoplast Bohemia požádal o povolení reorganizace, která by měla spočívat ve vstupu nového investora. Ten by měl výměnou za odkoupení pohledávek získat podíl ve firmě. Věřitelé budou o dalším postupu jednat koncem května.
„Kdyby jim povolili restrukturalizaci, tak by nakonec byli životaschopní, protože zakázky mají,“ říká Michal Nosek ze společnosti Plastika. „Technologicky je ta firma zdatná a poptávka po chromovaných dílech pořád je, protože chrom prostě na ta auta patří,“ dodává.