Hlavní obsah

Lokomotiva zůstala 600 metrů daleko. Otázky a odpovědi k výbuchu benzenu

Foto: HZS Olomouckého kraje

Požár vlaku převážejícího benzen. Do výhybky vjel dvakrát rychleji.

„V té rychlosti vagony lehly na zem,“ říká pro Seznam Zprávy k vyšetřování nehody generální inspektor Jan Kučera. Vlak jel dvakrát rychleji, než měl. Náklad mířil do ostravského závodu, kde z něj vyrábí anilin.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Minulý pátek vykolejil u Hustopečí nad Bečvou vlak se 17 cisternami. V nich bylo přes tisíc tun toxického benzenu.

Následoval požár a zásah hasičů, který aktéři označují za bezprecedentní. Evropa podobnou havárii 30 let nepamatuje. K nehodě naštěstí došlo mimo zastavěné oblasti, takže se katastrofa obešla bez obětí.

Toxická, karcinogenní a výbušná látka ale zamořila okolí. Díky včasnému zásahu i podrobnému monitoringu se zatím podařilo předejít největší obavě - tedy že by smrtelná surovina znovu otrávila řeku Bečvu.

Proč vlak vykolejil? K čemu byl benzen určený? Seznam Zprávy přinášejí hlavní otázky a odpovědi.

1. Kam vlak mířil?

Vlak s více než tisíci tunami vysoce toxické látky jel z chemičky Deza patřící do koncernu Agrofert. „Vlak vezl benzen vyrobený v Deze našemu zákazníkovi v Ostravě,“ uvedl mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.

Zákazníkem je společnost BorsodChem MCHZ, která v areálu v Mariánských Horách u Ostravy vyrábí toxickou kapalinu anilin a její odvozeniny.

„Benzen je v zásadě základní prvek pro výrobu téměř všech našich produktů. Zapadáme do polyuretanového řetězce. Nevyrábíme koncové produkty, ale pro nás je finálním produktem anilin,“ popisuje Seznam Zprávám Miroslava Jeřábková ze zpracovatelského závodu BorsodChem MCHZ.

Anilin poté putuje dál do Maďarska. Ostravský závod totiž vlastní maďarská matka, která patří do čínské skupiny Wanhua Industrial Group.

Na konci polyuretanového řetězce jsou například polyuretanové pěny neboli molitan. Polyuretan se používá kromě matrací a nábytku k izolaci budov. Najdeme jej ale i v kuchyňské houbičce. Anilin se kromě toho využívá i v syntéze léčiv, při výrobě barviv, plastů i pneumatik.

Z odvozeného produktu cyklohexylamin se vyrábí umělé sladidlo cyklamát. „Jedná se o umělé náhradní sladidlo, asi 30–50krát sladší než cukr. Jeho roční spotřeba v Evropě se odhaduje na zhruba 10 tisíc tun,“ uvádí fabrika BorsodChem MCHZ.

Podle její mediální zástupkyně Miroslavy Jeřábkové je ztráta asi tisíce tun citelná, ale výrobu neohrozí. „Máme trochu problém. Musíme si sehnat náhradní, ale že bychom kvůli tomu museli zastavit výrobu, tak to není,“ řekla.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Zásah olomouckých hasičů. Požár nešlo uhasit, navíc neustálo hrozilo, že cisterny budou vybuchovat.

2. Co havárii způsobilo?

Důvodem vykolejení vlaku byla vysoká rychlost. Na tomto úseku je povolená 40kilometrová rychlost. Vlak jel do výhybek 94,8 kilometru v hodině. „V té rychlosti vagony lehly na zem a nevydržela šroubovka (vlastní zařízení pro spřahování - pozn. red.),“ řekl Seznam Zprávám generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Inspekce nyní zjišťuje, zda za vysokou rychlostí stojí pochybení strojvůdce, nebo závada brzd na lokomotivě či vagonech, protože vlak brzdí celou soupravou.

Úmysl či sabotáž Kučera považuje za nepravděpodobnou. „Že by někdo záměrně poškodil brzdy, mi přijde jako hodně divoká teorie,“ uvedl. Inspekce se strojvedoucím zatím nemluvila.

Lokomotiva po utržení od zbytku soupravy poodjela asi 680 metrů daleko. Je provozuschopná. Inspektoři ji prohlédli a zapečetili rychloměr. K ohledání zničených vagonů by podle Kučery mohli přistoupit v sobotu.

Jako obecné ohrožení prověřují nehodu i policisté.

Vlak patří firmě Ostravská dopravní společnost - Cargo.„Pokud vyšetřování prokáže systémové nedostatky, jsme připraveni přijmout odpovídající opatření a aktivně se podílet na řešení vzniklých škod,“ uvedla mluvčí společnosti Petra Jamrichová. Podle ní byl strojvedoucí zkušený, odborně vyškolený a měl dlouholetou praxi.

3. Kdo zaplatí škody?

Celková škoda je zatím odhadnutá na asi 300 milionů korun, přičemž stomilionová škoda je na životním prostředí, dalších 125 milionů připadá na infrastrukturu a soupravu a hodnota zničeného nákladu činí podle chemičky Deza desítky milionů korun. Částky se ale mohou ještě měnit.

Požár prakticky zničil železniční trať, která se navíc bude muset kvůli dekontaminaci půdy celá odstranit.

„Destrukce je veliká. Jisté je, že se to bude muset celé znovu založit a položit nový svršek,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy šéf drážních hasičů Jan Blecha.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Dekontaminace potrvá měsíce. Toxická látka zasáhla i podzemní vody. Díky rychlému zásahu ale nezpůsobila ekologické neštěstí v řece Bečvě.

Otázkou je, po kom bude Správa železnic, potažmo stát vzniklou škodu vymáhat. Jednoznačně to určí až vyšetřování kriminalistů a Drážní inspekce.

„Nemáme čas konspirovat, za kým půjde nehoda. Na likvidaci máme založenou samostatnou zakázku. Vyčlenil jsem na to peníze. Náklady zatím bude hradit Správa železnic. Podle výsledků vyšetřování budeme vymáhat,“ řekl Seznam Zprávám generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V Ostravské dopravní společnosti - Cargo vlastní pětinový podíl ČD Cargo, potažmo České dráhy. Podle vyjádření mluvčího drah Petra Šťáhlavského jde případné vymáhání škody pouze za ostravskou společností.

„Ze zákona musí být pojištěna a je podle zprostředkovaných informací připravena podílet se na odstraňování vzniklých škod již od počátku sanačních prací,“ uvedl Šťáhlavský.

Foto: Správa železnic

Drážní hasiči ve speciálních ochranných oblecích přečerpávají toxický benzen.

4. Hrozí stále zamoření?

Z 1020 tun toxického benzenu se podařilo odčerpat 360 tun. Zbytek shořel, odpařil se nebo pronikl do podzemních vod. Hasiči s dalšími experty se při extrémně těžkém zásahu snaží zabránit fatálnímu průsaku do okolních vod.

Nejbližší jezero leží asi 50 metrů od havárie. Těžká technika vyhloubila asi 20 jam, z nichž odčerpává znečištěnou podzemní vodu. „V jedné z jam vychází zamoření asi 630 mikrogramů benzenu na litr. Je to zvýšená koncentrace. Za posledních 24 hodin se dávka nezvýšila. Mohlo by se to změnit, pokud začne pršet. Zatím je počasí příznivé,“ řekl ve čtvrtek šéf inspekce Petr Bejček.

S ohledem na výjimečnost havárie i propustné štěrkopískové podloží však zatím aktéři nedokážou odhadnout rozsah kontaminace. „Pod vagony jsme stále nezměřili, kolik benzenu uniklo,“ řekl.

Zdroje pitné vody ohrožené nejsou. „Nemám informace o tom, že by se v kterékoli studni naměřily nějaké koncentrace benzenu. Minimálně v perimetru pěti kilometrů však preventivně doporučujeme vodu nevyužívat,“ dodal.

Foto: HZS Olomouckého kraje

Nehoda a požár prakticky zničily železnici. Provoz bude obnoven nejdříve v dubnu. V plánu je umístit koleje stranou, protože je potřeba odtěžit kontaminovanou zeminu.

5. Kdy obnoví provoz?

To v tuto chvíli nelze říct, potrvá to nejméně týdny. Zejména drážní hasiči nyní pracují na odstranění železných cisteren. Z těch nejprve museli přečerpat zbývající benzen. Následně cisterny dočistit pomocí páry, aby zbytkový benzen odpařili a zbytky cisteren důkladně vyčistili.

„Zbytky chemikálie se totiž neustále odpařují a jak to je v uzavřeném prostoru, tak vzniká výbušná směs. Nemůžete to jen tak začít rozřezávat,“ popsal Jan Blecha, ředitel hasičů Správy železnic.

Během víkendu by měli hasiči dočistit cisterny a odvážet je. Následovat bude odtěžení kontaminované půdy.

Vyčištění celé oblasti ale může trvat i měsíce, podle některých odhadů až dva roky. „Bude vypracován projekt sanace. V momentě, kdy se odstraní havarované vozy, bude odtěženo primární ohnisko kontaminace v kolejišti. Horninové prostředí je poměrně propustné, tvořené štěrkopísky. Čeká nás kombinace moderních metod,“ řekl na místě Seznam Zprávám odborník na sanaci Petr Mothejl. Jeho soukromá firma pomáhala třeba v Libyi po diktátoru Muammaru Kaddáfím odstraňovat jedovatý yperit.

Šéf Správy železnic Jiří Svoboda dodal, že jedním z řešení, jak vrátit provoz zpět na koleje, je bypass. Koleje by vedly krátkou objížďkou, aby se mohla odtěžit veškerá znečištěná půda.

České dráhy v úterý odhadovaly, že by se vlaky na frekventovanou trať mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí mohly vrátit na začátku dubna.

+8

Doporučované