Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do Česka opět přestala téct ropa z ruského ropovodu Družba. Informace agentury ČTK potvrdil ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Nedostatek ropy pro tuzemské potřeby dle něj nehrozí.
Zároveň upozornil, že v případě dlouhodobého zastavení dodávek z Družby může Česko přejít na dodávky z ropovodu italského TAL Plus, který je k tomu technicky připravený.
„O situaci víme a řešíme ji. Rafinérie v Česku jsou na tuto situaci dobře připraveny a zároveň máme nastavený robustní systém státních hmotných rezerv, znovu proto musím všechny uklidnit, že pro potřeby domácností a firem je tak ropy dostatek. V případě, že nebudou dodávky z Družby obnoveny, přejdeme na dodávky z ropovodu TAL Plus, který je již technicky připravený,“ řekl Vlček.
Výpadek dodávek z ropovodu Družba se zatím výroby benzinu a nafty nijak nedotkne.
„Aktuálně je výroba pohonných hmot v obou našich rafinériích, v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, bez omezení a v plné výši. Abychom ale zajistili zásobování litvínovské rafinérie a tamní výrobu pohonných hmot pro český trh do doby, než dojde k jejímu zásobování alternativními ropnými směsmi ropovodem TAL/IKL, požádali jsme Správu státních hmotných rezerv o zápůjčku ropy,“ řekl SZ Byznys Pavel Kaidl, mluvčí společnosti Orlen Unipetrol, jež rafinerie provozuje.

Ropovody v Česku.
Česko dělí už jen několik měsíců do úplné nezávislosti na ropě z východu.
„Všechny zásadní technické úpravy na ropovodu TAL, které zajistí navýšení jeho kapacity a plné zásobování naší země ropou ze západu, už jsou hotové. Ropovod TAL dosáhne maximálních přepravních kapacit už na začátku roku 2025 a bude technicky připravený zásobovat Česko výhradně západní cestou,“ popisoval na začátku roku pro SZ Byznys Zdeněk Dundr, provozně-technický ředitel společnosti MERO ČR, jež vlastní a provozuje tuzemské ropovody.
Dle dosavadních plánů by do Česka měla proudit výhradně ropa ze západu od poloviny roku 2025. „Od počátku července má být vše připraveno k běžnému provozu projektu TAL Plus tak, aby bylo možné zajistit úplné zásobování obou tuzemských rafinerií neruskou ropou prostřednictvím ropovodů TAL a IKL. Do té doby bude probíhat testování a certifikace,“ popisoval mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu David Hluštík.
Projekt TAL-PLUS
- Přepravní kapacita ropovodu TAL byla 43 milionů tun ropy ročně. Z toho česká přípojka IKL z Německa přepravila ročně tři až čtyři miliony tun.
- Ropovod TAL se teď kvůli ruské agresi na Ukrajině dva roky posiloval. Přes Alpy nově zvládne dostat celkem 48 milionů tun ropy ročně, z toho do Česka osm milionů. To odpovídá kapacitě české větve Družby a spotřebě obou tuzemských rafinerií v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.
- Rozšíření je důležité nejen pro Česko, ale také pro Itálii, Rakousko a Německo. Český státní podnik Mero do přestavby vložil 1,6 miliardy korun, polská skupina Orlen Unipetrol kvůli zabezpečení svých českých rafinérií dalších 600 milionů.

Mapa evropských ropovodů ukazuje, kudy prochází ropovod TAL (zelený) a odkud přitéká ropa Družbou (světle modrá), která vede dodávky přímo z ruské Samary, cestou se rozděluje a jižní větví putuje ropa přes Slovensko do Česka. Urazí celkem 4000 kilometrů dlouhou trasu.
Provozovatelem Transalpinského ropovodu je společnost TAL Group, v níž má pětiprocentní podíl i provozovatel českých ropovodů. Dalšími akcionáři jsou společnosti OMV, Shell, Rosněfť (za který rozhodují zahraniční manažeři), ENI, C-Blue, Exxon, Connoco a Total.
Na zvýšení kapacity dalo MERO z vlastních zdrojů 1,3 až 1,6 miliardy Kč. Na financování se podílí i skupina Orlen Unipetrol, která do projektu vloží celkem 600 milionů Kč. Rozšíření ropovodu tak nemělo žádný dopad na státní rozpočet.
Orlen Unipetrol vlastní tuzemské rafinerie na zpracování ropy v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově. Ukončení dodávek ruské ropy pro ni přinese zásadní změny.
V Kralupech se doposud zpracovávala nízkosirná ropa neruského původu, například z Kazachstánu, Ázerbájdžánu či USA. Zatímco litvínovská rafinerie zpracovávala hlavně vysokosirnou ruskou ropu, kterou může nahradit ropa z Guyany, Iráku, Saúdské Arábie nebo Severního moře.