Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v pondělí oznámila úpravu původních pravidel pro automobilky a jejich povinnosti plnění emisních limitů. Navrhne totiž zmírňující úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Nově by stačilo vykazovat plnění cílů za tříleté období, a ne za každý rok.
Evropští výrobci automobilů, kteří jsou v problémech kvůli upadajícímu zájmu v Číně a hrozícím clům ve výši 25 procent ze strany USA, by tak mohli mít více času v přechodu na uhlíkovou neutralitu.
Podle emisních pravidel musí každé nové auto jedoucí po silnicích EU snížit v průměru uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí zhruba 2400 korun za každý gram oxidu uhličitého nad limit, a to za každý vyrobený vůz. Kvůli tomu evropským automobilkám hrozí podle šéfa Renaultu Luky de Mea pokuty ve výši až 15 miliard eur, tedy 376 miliard korun.
Největší automobilky Evropy přitom zápolí na domácí půdě s elektromobilovou transformací, klesajícími prodeji doma i v zahraničí a právě regulacemi Evropské unie týkajícími se uhlíkové neutrality.
Von der Leyenová již v lednu 2025 zahájila kvůli krizi evropského automotive strategický dialog se špičkami průmyslu, jehož výsledky oznámí eurokomisař Apostolos Tzitzikostas ve středu. Navržení změn v plnění výkazů je tak s největší pravděpodobností součástí tohoto plánu, kterým chce Evropská komise pomoci konkurenceschopnosti Evropy. Podle některých odborníků měl ale probíhat už dlouho.
„Takový dialog měl s tímto zásadním evropským odvětvím probíhat intenzivně už minimálně dekádu. Pracovat v koordinaci s odvětvovými organizacemi na možných budoucích scénářích vývoje světa a odvětví a navrhovat vhodná opatření a podoby regulace,“ řekl pro SZ Byznys po zahájení dialogu expert z analytické společnosti EY Petr Knap.
Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu na domácí půdě i celosvětově upadá. Klesající čínská poptávka po německých automobilech dopadla na německé automobilky Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW, u nichž prodej v Číně představoval asi třetinu toho celkového.
Němečtí výrobci automobilů se dlouho spoléhali na vlastní inženýrské know-how, s nímž přišli před lety do Číny a začali tam levně vyrábět. Jenže Peking se od Berlína potřebné technologické know-how naučil a začal na vlastní pěst vyrábět levnější a stejně kvalitní výrobky. Na poli elektromobility proto získávají asijské automobilky postupně silnější pozici oproti těm německým. Nejviditelnější je tento pokrok u čínské BYD, která loni zvýšila celkové prodeje o 41 procent.
Za pět minut dvanáct
Změna navrhovaná Komisí proto přichází na poslední chvíli. Poskytne automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce.
„Kompromisní návrh ke zprůměrování emisních sankcí představuje opatření, které podpoří konkurenceschopnost automobilového průmyslu a ochrání investice. Uvidíme, jak bude vypadat konkrétní legislativní návrh, protože – jak se říká – ďábel tkví v detailu. Pondělní oznámení však vnímám jako zásadní, zejména pro český průmysl,“ říká europoslankyně za STAN Danuše Nerudová.
Pozitivní efekt navržené změny EK byl okamžitě patrný také na akciích automobilek. Po oznámení šéfky Komise začaly na burze evropské automobilky zpevňovat. VW vyskočil ke třetí hodině odpoledne zhruba o pět procent, BMW o dvě procenta a Mercedes-Benz o 2,75 procenta.
Svůj podíl na pozitivní změně pro evropský automotive by mohla v případě, že změny von der Leyenové vstoupí v platnost, mít i Česká Republika. Vláda v únoru Evropské komisi navrhla, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok totiž i podle premiéra Petra Fialy ohrožují konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu.
Automotive je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Unie. V celé EU v současnosti zaměstnává asi 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500 tisíc lidí.