Hlavní obsah

Korejci sní o letu na Měsíc. A chtěli by pomoc i od Čechů

Foto: muratart, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Do objevování vesmíru se kromě vlád pouští i soukromníci, popisuje šéf korejské vesmírné agentury, která spolupracuje i s Čechy. Korejský let na Měsíc tak může být výsledkem práce mnoha firem z různých zemí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jižní Korea chce do roku 2030 přistát se svou raketou na Měsíci, do roku 2042 na Marsu. Zároveň se chce dostat mezi top pět lídrů světového leteckého průmyslu.

Zatím však není ani v první desítce.

Aby se země stala jednou z pěti největších kosmických velmocí, musí dle Korejského úřadu pro letectví a kosmonautiku (KASP) investovat do výzkumu a vývoje a podporovat výzkumné projekty světové úrovně a kosmický průmysl.

„Vláda rozšířila rozpočet do roku 2030. Máme dlouhodobé plány, chceme vyslat raketu na Měsíc nebo na Mars a z toho důvodu bychom chtěli rozpočet navyšovat i do budoucna,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys zástupce generálního ředitele KASP Kim Jo-čin.

Korea navýšila letošní rozpočet agentury na 964,9 miliardy wonů (15,9 miliardy korun), což je o 27 procent více než v roce 2024. KASP plánuje investovat celkem 310,6 miliardy wonů (5,12 miliardy korun) do vývoje své rakety Nuri, nové generace kosmických lodí a technologií raket, jež se budou moct používat opakovaně.

Agentura rovněž vyčlenila 212,3 miliardy wonů (3,5 miliardy korun) na vývoj pokročilých satelitů pro komunikaci a monitorování počasí a 52,3 miliardy wonů (860 milionů korun) na investice do průzkumu Měsíce.

Dalších 40,5 miliardy wonů (67 milionů korun) investuje do usnadnění technologického rozvoje leteckého průmyslu a 115,3 miliardy wonů (1,9 miliardy korun) do soukromého vesmírného průmyslu.

Korejci také hledají podporu u svých mezinárodních partnerů. Zaměřují se při tom na soukromé společnosti, včetně českých startupů, které vyvíjejí vesmírné technologie.

Jižní Korea se aktuálně podílí na světovém vesmírném průmyslu jedním procentem, ale v roce 2045 by chtěla dosáhnout 10 procent. Stát proto navyšuje celkový rozpočet na vesmírný výzkum, jenž by měl v roce 2027 dosáhnout 1,5 bilionu wonů (24,7 miliardy Kč), což je přes 836,2 miliardy wonů (13,79 miliardy korun) více než v letošním roce.

Pro srovnání, Bílý dům navrhl pro NASA na rok 2025 rozpočet 25,4 miliardy dolarů (610,49 miliardy korun), což je mírné navýšení oproti předchozímu roku.

Lídři světového kosmického průmyslu

ZeměSpolečnost, agentura
1.USANASA
2.RuskoRoskosmos
3.ČínaCNSA
4.Evropská unieESA
5.IndieISRO
6.JaponskoJAXA
7.USASpaceX
8.Spojené královstvíUKSA
9.NěmeckoDLR
10.KanadaCSA

Korejská agentura od loňska spolupracuje i s Českou vesmírnou agenturou. „Podepsali jsme memorandum o porozumění. Hlavním obsahem je spolupráce nejen s veřejným sektorem, ale zejména komerčním, malými a středními podniky,“ říká Kim.

„Je to most mezi Českou republikou a korejskými společnostmi, aby se zvýšila jejich spolupráce v kosmickém průmyslu. Spolupracujeme také s Německem, Francií, USA. Memoranda jsme podepsali s Indií, Mexikem, Saúdskou Arábií a Thajskem,“ jmenuje další země Kim Jo-čin.

Dodává, že se snaží posílit spolupráci hlavně se soukromým sektorem, který nazývá „novým vesmírným sektorem“, zcela státní vesmírné projekty už dle něj patří do minulosti. „Kooperace není jen o státních, ale také o privátních firmách. Nejen o mezivládní spolupráci, ale také o spolupráci s komerčním sektorem,“ vysvětluje Kim.

KASP spolupracuje zatím se 116 firmami. Zejména jde o velké společnosti jako jihokorejskou Hanhwa Aerospace, která se zaměřuje na motory pro kosmické lodě a další letecké komponenty, nebo výrobce leteckých technologií LIG Nex1 nebo české startupy Telepix, který se zabývá analýzou satelitních snímků, a Zaitra, jenž se specializuje na zpracování palubních dat.

Agentura dává příležitosti podnikům jak z vědecké oblasti, tak výrobcům technologií, například satelitů nebo vývojářům technologií na bázi umělé inteligence. „V posledních letech vývoj satelitů prudce roste,“ říká její šéf.

Téměř každá země má svůj vesmírný program, včetně Česka, ale samotné lety do kosmu jsou velmi nákladné. „Problémem jsou opravdu vysoké rozpočty a vysoké výdaje. To je důvod, proč státy nemohou testovat své technologie a vypouštět vlastní rakety. Třeba rozpočet americké NASA je v porovnání s jinými zeměmi mnohonásobně vyšší,“ popisuje Kim Jo-čin.

Finance jsou také důvodem, proč Korejci hledají partnery v zahraničí. „Proto potřebujeme vybudovat mezinárodní partnerství pro výměnu těchto odborných znalostí a technologií. Takže se nám hodí spolupráce,“ říká.

Pod důležitým milníkem ve vesmírném výzkumu, jako jsou přistání na Měsíci nebo na Marsu, by tak nebyla podepsaná jen Korea, ale mnoho dalších států a podniků. „Je to mezinárodní mise. Chceme spolupracovat také s jinými zeměmi, není to jen naše zásluha, ale globální partnerství,“ říká Kim Jo-čin. „Spolupráci potřebují zejména ty země, kde je vesmírný průmysl malý,“ dodává.

Díky spolupráci s malými a středními podniky se Korea snaží posílit kosmický průmysl i za hranicemi své země. KASP sice neposkytuje svým partnerům žádné dotace, ale díky mezinárodnímu propojení mohou firmy přilákat investory. „Tyto společnosti mají díky nám větší šanci prosadit se do nějakých velkých projektů, jako jsou lety do vesmíru a podobně,“ uvedl šéf korejské agentury.

Podobně pracuje i americká NASA, i když s firmami jiných rozměrů. Podporuje sedm soukromých vesmírných společností včetně Blue Origin, Northrop Grumman Corporation či SpaceX.

Doporučované