Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Prodáváte firmu a chcete co nejvyšší cenu? Nemusí to být vždy to nejlepší řešení.
„Cena se obecně démonizuje, ale není to jediný parametr smlouvy,“ vysvětluje v pořadu Inside Talks investor Ondřej Fryc s tím, že k vysoké ceně se mnohdy váže řada podmínek, záruk a také délka dalšího setrvání prodávajícího ve firmě. Ten nejčastěji musí s novým majitelem ve své bývalé společnosti zůstat další tři až čtyři roky. „Výjimečně je to pod dva roky. Když chcete z firmy, kterou prodáváte, odejít dříve, je to spojeno s velkou slevou na kupní ceně,“ vysvětluje Fryc.
Propad tržeb i zisku pod novým majitelem – doplatek nula
Většinou navíc firma není okamžitě prodaná ze sta procent. „Kupující si koupí majoritní podíl a vy pokračujete s minoritním podílem. Po uplynutí sjednané doby se pak určitým mechanismem dopočítá doplatek za zbytek,“ dodává Fryc s tím, že právě to, kdy a jak se převede zbytek firmy, by měl mít prodávající přesně ošetřené.
„V tu chvíli už tu firmu nekontrolujete. Nemáte kontrolu nad tím, jak vydělává, řídí to už majoritní vlastník, který může do firmy nahrnout své náklady, ořezat prodeje, o sto procent zdražit. Najednou se zisk vypaří a vy prodáváte zbytek firmy za nulu, protože valuační vzorec byl závislý na zisku v budoucnu, který najednou není,“ dodává Ondřej Fryc. Právě na těchto podmínkách podle něj dost často diskuze o prodeji zkrachují.
Deset smluv, každá o 110 stranách
Když on sám prodával před osmi lety Mall.cz, pečlivě četl každou smlouvu. „Šli jsme do každého jednotlivého slovíčka. Jsou to šílené smlouvy, je jich deset, každá má 110 stran desítkou Arialem v právnické angličtině,“ vzpomíná. Právě detaily ale rozhodují. „Dost často prodávající řekne nějakou cenu, tu pak různými zárukami sníží a pošle vám naprosto nepřijatelnou smlouvu,“ popisuje.
On sám zůstal v Mallu ještě čtyři roky po prodeji. „Byly to ale strašné čtyři roky. Ty ceny, jestli odejdete hned, nebo vydržíte tři až čtyři roky, jsou opravdu rozdílné. Já si pamatuji, že v našem případě byl ten rozdíl 40 procent,“ říká s tím, že takový rozdíl donutí každého silně zvážit okamžitý odchod.
„Pomyslíte si: Kde za rok získám tolik peněz? To to tady nějak doklepu… Byla to ale chyba. Jste v produktivním věku, kdy můžete něco vytvářet, a ty dodatečné peníze vám osobní štěstí nezvýší. Naopak ho sníží, protože to tam ještě další roky musíte doklepat a otrokařit. To už nebylo nijak kreativní. Takže ve finále možná doporučení je přijmout nižší cenu, ale být co nejrychleji pryč,“ dodává Fryc.
Hodnota zásob ve skladu? Zapomeňte
Další věcí, kterou je nutné si pohlídat, je samotná valuace firmy. „Firma je živý organismus, má vystavené faktury, některé faktury do firmy přitečou, jsou tam přijaté faktury. To vše přičíst a odečíst. A opět začínají šílené debaty na téma, co je cash. Kolik vystavených faktur započítat a jak. Kupující většinou řekne, že vystavené faktury do cash nepočítá, ale všechny přijaté naopak odečte. Problém jsou také zásoby na skladě,“ říká Fryc a popisuje, že ve skladu je sice majetek, který má účetní hodnotu, ale opět bývá oceněn se slevou.
Inside Talks
Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.
Insidery je tato skupina šéfů:
- Tomáš Kolář z Linetu
- Petr Palička z realitní divize EP Real Estate
- Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
- Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
- Ondřej Fryc z Reflex Capital
- Martin Durčák z ČEPS
- Karel Pilčík z MP Krásno
- Jan Romportl z Elin.ai