Hlavní obsah

Německá auta končí v ruském náručí. Švindl na bazary se pašerákům vyplatí

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Když si moskevský oligarcha koupí německý Mercedes-Benz, připlatí si půlmilionovou „pašeráckou přirážku“ nad rámec ceny auta a vůz mu z Berlína do Ruska přes Jižní Koreu přivezou. Šmelina si vždycky najde cestu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Navzdory sankcím uvaleným Evropskou unií dovážejí ruští pašeráci do své domoviny luxusní auta. Vzhledem k tomu, že se prodloužily dovozní trasy, musí moskevští boháči za špičkové vozy platit také vyšší ceny se šmelinářskou přirážkou v průměru 500 tisíc korun.

Některé automobily nabízené na ruských internetových stránkách ještě pašeráci ani nekoupili od německých obchodníků. List Financial Times identifikoval pět ruských společností, které nabízejí pašování aut s motory dostatečně velkými na to, aby se na ně vztahovaly sankce EU uvalené v rámci zákazu vývozu luxusního zboží do země.

Jedním z těchto vozů byl i model BMW 530 d M Sport oceněný ruským dovozcem AvtoImport v online inzerátu na více než sedm milionů rublů, tedy přes 1,6 milionu korun. Tentýž vůz se ve chvíli, kdy ho ruští dovozci nabízeli, nacházel fyzicky stále v Německu. Tam si ho mohli zákazníci pořídit podle webu německého prodejce Autopartner BGL za zhruba poloviční cenu.

„Inzeráty, které běží v Rusku, s námi nemají nic společného,“ prohlásil pro britské médium zástupce společnosti Autopartner BGL.

Podobných případů identifikovaly Financial Times více. Na ruských internetových stránkách Auto.ru se nacházely v době investigace desítky luxusních vozů z pětadvaceti německých autobazarů. Ty ruští dovozci nabízeli s průměrnou přirážkou přibližně 19 tisíc eur, tedy necelých půl milionu korun.

Pašeráci podle zjištěných informací evropským prodejcům tvrdí, že chtějí vůz převést přes Rusko do třetí země. Jeden z takových případů se týkal například černého auta Mercedes-Benz S350, který v lednu 2024 prodal německý obchodník s automobily Kessler & Haag kyrgyzské taxislužbě. Vozidlo pak zaregistroval nový majitel v březnu na moskevskou taxislužbu.

„Nechci vědět, co se s auty stane poté, co je prodáme. Chci provozovat podnik a dodržovat své povinnosti i práva. Když máme kupujícího, plátce, vývozce a dokumenty jsou v pořádku, co víc bychom měli kontrolovat?“ řekl britskému listu Artur Kessler, zástupce společnosti Kessler & Haag.

Auta jedou, sankce-nesankce

Dodávky evropských automobilů do Ruska přicházejí navzdory tomu, že EU zesílila sankce vůči Kremlu. Když Unie v červenci zpřísnila podmínky pro vstup luxusního zboží do Běloruska, které patřilo mezi oblíbené tranzitní země Moskvy, začali pašeráci k přepravě vozidel využívat delší a dražší trasy.

Podle obchodního zástupce zmíněné společnosti AvtoImport se německé automobily dodávané z Evropy přepravují například přes Turecko a Gruzii. Uvedl také, že momentálně je pro šmelináře levnější a rychlejší dovážet německé automobily skrze Jižní Koreu než přes Pobaltí a Bělorusko, protože asijská země uvalila na zboží dovážené do Moskvy minimální sankce.

Celní úředník jedné z pobaltských zemí listu potvrdil, že se od aktualizace sankcí vůči Bělorusku vývoz podezřelých automobilů z Německa snížil. Určité množství však za hranice Ruska stále proudí.

Orgány Evropské unie podle zjištěných informací vědí, že luxusní automobily navzdory sankcím končí v Rusku. Hlavní pozornost Bruselu se nyní ale soustředí na obcházení sankcí týkajících se nebezpečnějšího zboží, které může použít armáda.

Doporučované