Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Obrat dvacet miliard korun a bezmála milion klientů. Tak vypadal rok 2024 u cestovních kanceláří spadajících pod DER Touristik Eastern Europe.
„Ukazuje se, že Češi na dovolené nešetří. Dopřávají si kvalitnější hotely, lepší dovolené. Nevnímáme tedy to, co se píše. Samozřejmě ale musíme brát v úvahu, že je zde určitá skupina, která cestuje vícekrát za rok,“ říká v pořadu Agenda pro SZ Byznys Jiří Jelínek, šéf DER Touristik Eastern Europe, pod kterou spadají cestovní kanceláře Fischer, EXIM Tours a Nev-Dama.
Naposledy jsme se spolu bavili před letní sezonou. Tehdy jste očekával rekordní rok. Přišel?
Přišel. Opět jsme překonali své rekordy a z pohledu tržeb byl rok 2024 pro nás nejúspěšnějším rokem. Dosáhli jsme obratu téměř 20 miliard korun. Vycestovalo s námi zhruba 950 000 klientů. Oproti roku 2023 jde o patnáctiprocentní nárůst.
Rostl i hospodářský výsledek o 15 procent?
Ten tolik nerostl… Bude určitě velmi dobrý, zatím ale nemáme auditovaná čísla.
Při velikosti vašeho podílu na trhu – kolik Čechů mohlo loni vycestovat na zahraniční dovolenou?
Myslíme si, že v roce 2024 mohlo na dovolenou k moři vycestovat zhruba asi 2,5 milionu Čechů na, řeknu, segment dovolené k moři.
Průměrná cena zájezdu je 20 300 Kč
Nenarážíme už na strop? Dají se čísla dál navyšovat?
Snažíme se přinášet nové produkty, například dálkové lety do exotiky, přímé dálkové lety, nové destinace, lepší služby. Čili my jsme schopni ještě růst.
Největší cestovní kanceláře v Česku
Mezi největší kanceláře na českém trhu kromě EXIM Tours a Fischer patří například:
- Čedok
- Blue Style
- Alexandria
Na druhou stranu vidíme, že firmy začínají propouštět, lidé šetří…
My to nevnímáme, naopak vnímáme, že ten růst může ještě dál pokračovat, i když ne tak strmým tempem. Ukazuje se, že Češi na dovolené nešetří. Dopřávají si kvalitnější hotely, lepší dovolené. Nevnímáme tedy to, co se píše. Samozřejmě ale musíme brát v úvahu, že je zde určitá skupina, která cestuje vícekrát za rok. Ale takto ta čísla prostě jsou a já bych řekl, že Češi budou cestovat i nadále.
Takže rok 2025 bude zase vyšší?
Z prvních čísel předprodeje na rok 2025 vidím, že je tu stále nějaký potenciál. Ke srovnatelnému datu uplynulého roku rosteme asi 15procentním tempem. To nás ujišťuje v tom, že se ten trend nemění, jsme takový lakmusový papírek a čísla jsou jasná.
Takže na příští rok navyšujete kapacity?
Ano, počítáme ještě s menším růstem. Ruku v ruce jdou navýšené kapacity. Neočekáváme ale, že by to mělo být stejné jako z roku 2023 na 2024.
Jaká byla průměrná cena zájezdu v roce 2024?
Zhruba 20 300 korun. Je to asi o 8 procent více než rok předtím. Není to ale čisté zvýšení ceny – je to spíš způsobené mixem destinací a tím, že jsme zavedli exotické destinace a přímé lety, jejichž průměrná cena je samozřejmě podstatně vyšší. To v té průměrné ceně udělalo tento skok.
Chorvatsko? Část klientů se přesune do nových destinací
A letos cena zájezdů poroste?
Když se podívám na předprodeje, mohlo by to být okolo pěti procent. Celkově tedy v řádu stovek korun. To by nemělo být důvodem, proč by lidé měli přestat cestovat.
Mluvil jste o větším zájmu o lepší hotely, lepší dovolené. Pověst Čechů coby paštikářů je už tedy pryč?
Co se týká našich klientů a dovolených, které organizujeme, tak takové skupiny rozhodně nemáme. Myslím, že dnes si Češi chtějí opravdu připlatit za servis a většina zájezdů je dnes all inclusive. Vnímáme to i na tom, že jsme na středně dlouhých a dálkových letech zavedli business class (vyšší cestovní třída, pozn. red.) a vidíme obrovský zájem.
Kam vlastně Češi v létě a v zimě chtějí létat nejvíc? Jsou tam nějaké nové destinace?
V zimě jsou to klasické destinace, které máme v portfoliu už několik let. Primárně Omán, Spojené arabské emiráty, Egypt, Kapverdy. Nově je to Bahrajn a z dálkových letů pak Vietnam, Kuba, Dominikánská republika. Těch destinací je víc, primárně převládá poptávka po přímých letech. V létě to jsou klasické destinace. Jako číslo jedna vnímáme řecké ostrovy a pak to jsou stálice jako Turecko, Španělsko. Těch destinací v létě už nejde moc vymyslet, naše portfolio je plné.
Kdy přestane být nejpopulárnější destinací pro Čechy Chorvatsko a překoná ho třeba právě Řecko?
Chorvatsko je dlouhodobě pro Čechy taková srdeční záležitost. Má svou klientelu, vlastní dopravou tam cestují stovky tisíc Čechů. Myslím si ale, že ten trend se trošičku začíná měnit. Chorvatsko vstupem do EU hodně zdražilo a ceny i s vlastní dopravou se přibližují cenám leteckých dovolených. Kdo miluje chorvatské moře, tak tam asi jezdit bude, ale určitě se postupně část této klientely může přesouvat do jiných destinací.
Může být novým Chorvatskem Albánie?
Neřekl bych, že ho může překonat v blízké budoucnosti. Albánie je jednou z destinací, které mají teprve svůj potenciál před sebou. Je to hodně růstová destinace.
Kanceláří bude méně než před pandemií
Pojďme z léta do zimy. Co jsou top lyžařské destinace a může mít potenciál Gruzie?
Mohou tady být trendy destinace, ale klíčové destinace pro lyžařské dovolené zůstávají Itálie, Rakousko, Francie a Švýcarsko. Co se týká nových destinací, věřím, že jednou se tam bude cestovat více, ale abychom je mohli začít klientům nabízet, prvotně potřebujeme například v případě Gruzie, aby tam byla zajištěna bezpečnost. A ta situace, která je tam teď, není jednoduchá a pro nás je prioritou posílat klienty do zemí, které považujeme za bezpečné.
V roce 2024 poprvé po delší době vyrostl počet cestovních kanceláří, které jsou na trhu. Můžeme se někdy dostat na ta předpandemická čísla?
Já si nemyslím, že se budeme dostávat na počty cestovních kanceláří, které byly před pandemií. Do jisté míry je to způsobené i celkovou změnou obchodního modelu. Být cestovní kanceláří není dnes vůbec jednoduché. Musí být pojištěná, má spoustu povinností. Myslím, že zde bude spíše trend, jako je třeba v Německu, že se menší cestovní kanceláře nakonec stanou prodejci. Pořád budou na poli cestovního ruchu fungovat, ale už nebudou cestovní kanceláří.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.