Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová za 17,132 miliardy korun začne koncem letošního roku. Stavět se bude za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail; Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku.
Celkovou přestavbu podstoupí osobní nádraží v České Třebové a zlepší se také technické parametry části stanice určené pro nákladní dopravu. Jde celkem o 58 kilometrů kolejí, úpravy čtyř stovek výhybek a obnovu 32 mostů a 15 propustků. Rychlost vlaků se zvýší na 80 kilometrů za hodinu. Tím se podstatně zkrátí doba průjezdu vlaků celým uzlem. V současnosti mohou vlaky nádražím projíždět rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu.
Stavbaři zrekonstruují všechna nástupiště, jejich výška umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovy dozná i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou díky výtahům pohodlně až na nástupiště. Navíc se prodlouží pod celým kolejištěm a nahradí tak nevyhovující podchod do lokality za nádražím. Místo podchodu pro veřejnost v jižní části stanice vznikne moderní ocelová lávka, která propojí přednádraží se Semanínskou ulicí.
Projekt zahrnuje také modernizaci navazujících úseků do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací tam bude i rekonstrukce mostů, které zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí. V okolí železnice vzniknou protihlukové stěny a instalují se kolejnicové absorbéry hluku.
Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech minulého století. Tehdy byl i elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby.