Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nehoda na počátku prosince uzavřela Pražský okruh. Auto s polepem Bolt vjelo do protisměru a čelně se střetlo s osobním vozem. Řidič byl pod vlivem návykových látek.
V září vozidlo Bolt podle předběžných informací nedalo přednost motocyklu v pražských Nuslích. Na motorce jel 18letý mladík a 15letá dívka, kterou museli lékaři uvést do umělého spánku.
V květnu na pražské magistrále leželo auto s nápisem Uber Airport na střeše.
V únoru v Plzni vjelo auto s polepem Bolt do křižovatky na červenou a nabouralo jiné auto.
Všechny tyto události podporují dojem, že řidiči alternativních taxislužeb ve velkém způsobují dopravní nehody. A to včetně těch vážných.
Nehody? Více, méně, jak to je?
Abychom zjistili, jestli se anekdotická videa, fotky a titulky zakládají na realitě, máme v Seznam Zprávách k dispozici dvoje data.
První jsou od policie a to sice statistika nehod, kdy je viníkem řidič taxislužby. Zatímco v roce 2014 bylo takových nehod 179, minulý rok 144.
Nevzrůstá ani procento nehod vozů taxi na celkovém počtu. V roce 2014 zavinili řidiči taxislužby 0,208 % z celkového počtu nehod, loni to bylo 0,152 %.
Nepotvrzuje se ani to, že by vzrůstala závažnost. Mezi lety 2014 až 2022 roční počet nehod s usmrcením osciloval mezi nula až dva. Nejvíce nehod s těžkým zraněním bylo v roce 2016 a to 11. Z hlediska lehkého zranění bylo nejvíce nehod v roce 2018 – 51.
Čísla nehod tedy z tohoto pohledu nekorespondují s rostoucím počtem pojištěných vozidel taxi ani s narůstajícím počtem vydávaných taxikářských kartiček po rozvolnění pravidel pro řidiče taxislužeb v roce 2020.
Společnost Bolt navíc tvrdí, že žádný zhoršující se trend v nehodovosti nepozoruje a aktuálně je na jednu nehodu 190 tisíc bezproblémových jízd. Podrobná data ale s odkazem na konkurenční důvody neuvádí.
Obdobně je na tom podle svého vyjádření společnost Liftago. Nehod počítají podle marketingového ředitele Lukáše Musila v nižších desítkách ročně. „Nepředstavují ani 0,004 procenta všech našich zákaznických jízd. Také musíme říct, že z těchto několika nehod v letošním roce naši partnerští řidiči zavinili pouze 18 procent,“ říká Musil.
Společnost Uber data o nehodách neposkytla.
Nehody u pojišťoven
Druhou možností jsou ovšem data pojišťoven, která nárůst nehod zachycují. Podle dat České kanceláře pojistitelů došlo v roce 2019 k 1905 škodám vozidel taxislužby třetím osobám, letos je toto číslo ještě před koncem roku na 2931.
„Na 100 pojištěných vozidel vzniklo 13 škod během roku 2019. Tento poměr slouží jako základní odhad pravděpodobnosti. Za pět let vzrostl tento parametr na 16 %. Riziko, že v této skupině způsobí vozidlo škodnou událost, se zvýšilo o čtvrtinu. To je významný negativní posun,“ vysvětluje pojistný matematik Petr Jedlička z České kanceláře pojistitelů.
Vysvětlení rozporu v datech není jednoduché. Jednou možností je, že se do policejních statistik nepropíše část nehod. Policie ale do kategorie taxi zaznamenává i alternativní taxislužby.
Případně může hrát roli i fakt, že většina škod je menšího rozsahu a řidiči ji vyřeší na místě pomocí euroformuláře, sepíší nehodu a nevolají k ní policii.
Jenže dalším problémem může být i to, co podle společnosti Bolt ukázala zmíněná nehoda z Pražského okruhu. „Neměli jsme o tom žádnou informaci přímo, začali jsme proto vozidlo dohledávat a zjistili jsme, že vozidlo u nás registrované bylo, ale poslední jízdu udělalo někdy v červnu,“ řekl Seznam Zprávám Josef Rückl, generální ředitel Bolt pro Českou a Slovenskou republiku.
Společnost už před nehodou navíc rozvázala i spolupráci s dopravní společností, pod kterou bylo vozidlo uvedené.
Bolt je v současnosti nejviditelnější. Je největším tuzemským hráčem na poli alternativních taxislužeb a má nejvíce vozidel s polepem. Za ten řidiči získávají bonus, jenže společnost už nekontroluje, zda na vozidlech zůstávají i po ukončení spolupráce.
Nespokojená Praha
Ačkoli se rozpor nedá jednoduše vysvětlit, faktem zůstává, že nepřibývá vážných nehod nebo těch, u kterých by došlo ke zranění.
Nicméně zhoršující se problém s alternativními taxislužbami eviduje i Praha, kde jezdí nejvíce vozidel zprostředkovaných alternativní taxislužbou.
Na metropoli se podle vedoucího oddělení silniční dopravy pražského magistrátu Jaroslava Kukačky obrací stále více nespokojených lidí.
Jednou z častých výtek je, že část řidičů či řidiček nerozumí vůbec česky, a to může způsobit výraznou komplikaci.
„Většinou lidé z bývalého Sovětského svazu, kteří pracují jako řidiči taxislužby, neznají moc dobře Prahu, řídí se podle navigace a ta je často svede do míst, kam zákazník nechce. Když pak chce zákazník do jízdy zasáhnout a domluvit se, tak to nejde,“ popisuje Jaroslav Kukačka.
Připomíná i video z léta, na kterém auto společnosti Bolt v pražských Záběhlicích u dětského hřiště sjíždí schody.
Normálka. pic.twitter.com/IQEiotrOTS
— Michal Vintr Navrátil (@michalnavratil9) May 10, 2024
Další častá výtka je, že se řidiči nevěnují řízení.
Kukačka popisuje stížnost, kterou musel nedávno řešit telefonicky. Řidič taxislužby podle navigace dojel k tunelu komplexu Blanka. Jenže ten byl zavřený. „Řidič dojel k místu, kde jsou stažené závory a místo toho, aby se pokusil vysvětlit, že je potřeba počkat, případně dojednal jinou objízdnou trasu, dojel až k nim a zákazníka vyhodil s tím, že nemůže nic dělat,“ doplňuje Kukačka z pražského magistrátu.
Autora tohoto textu nedávno vezl řidič, který si na poslední chvíli všiml, že mu navigace ukazuje odbočit vlevo. Řidič strhl volant a na poslední chvíli si všiml chodce na přechodu.
Opakovanou zkušeností je i to, kdy řidiči mají na obrazovkách či mobilech puštěné videoklipy, koukají na ně, přepínají je.
Část stížností míří i na nezkušenost řidičů. „Jeden zákazník si například stěžoval, že řidič taxislužby asi nemá moc zkušeností z řízení ve městě, neboť nevěděl, jestli má, nebo nemá dát přednost tramvaji,“ vysvětluje Kukačka.
Společnost Bolt tvrdí, že bezpečnost zákazníků sledují. Zavádí bezpečnostní prvky do aplikace, řidič také může být online maximálně 10 hodin. Budoucí řidiči musí absolvovat bezpečnostní školení, v rámci kterého varují před překračováním rychlosti a sledováním mobilního telefonu během řízení.
„Budeme zvažovat, jestli tam nepřidat více částí k dopravním předpisům,“ říká šéf Boltu pro Českou a Slovenskou republiku Josef Rückl.
Dodává, že hlídají i hodnocení řidičů. To je nyní na průměru 4,89 z pěti. „Když to řidiči klesne k úrovni 4,5, procházíme jejich profil, kontrolujeme je a když vidíme problém, jsou dočasně zablokování,“ říká Rückl.
Hodnocení hlídá i společnost Liftago. Při hodnocení jízdy čtyřmi hvězdičkami ji prověřují. „Pokud pasažér ohodnotí jízdu 3 a méně hvězdičkami, s daným řidičem už nebude znovu propojen,“ uvedl marketingový ředitel Lukáš Musil.
Že je klíčovým nástrojem hodnocení tvrdí i společnost Uber. „Tímto způsobem se Uber nejen stará o kvalitu, ale především se může v reálném čase dozvědět o případných nehodách, analyzovat je a podle toho reagovat,“ uvedlo tiskové oddělení firmy.
Oproti Boltu ale mají 12hodinový limit, kdy může být řidič v kuse online.
Český řidičák i zkouška místopisu
Hlavní město kvůli narůstajícím stížnostem připomínkovalo novelu silničního zákona, kterou předkládá Ministerstvo dopravy. Požaduje zvýšení poplatku za vydání evidenční nálepky taxi a zapsání vozidla do evidence taxislužby na 5000 korun místo 1000, jak navrhuje Ministerstvo dopravy.
„V praxi dochází k fluktuaci vozidel, kterou si nedovedeme nijak vysvětlit a která magistrát velmi administrativně zatěžuje. Někteří dopravci vozidla zařazují a vyřazují po velmi krátké době. V extrémních případech se jedná o čtyři zařazení a o čtyři vyřazení během šesti měsíců. Zaznamenáváme také případy, kdy jedno vozidlo je během jednoho roku zařazeno celkem u čtyř různých dopravců,“ je jedna z připomínek, kterou k zákonu magistrát sepsal.
Praha chce také znovu zavést zkoušky z místopisu a právních předpisů pro taxikáře, aby tak mohli lépe kontrolovat, kdo zákazníky vozí a jestli se orientuje v Praze.
Dále chce zavést povinnost českého řidičského průkazu pro žadatele o taxikářskou žlutou kartičku.
Paradoxní totiž je, že v současnosti žadatel o taxikářské oprávnění vůbec nemusí předkládat řidičský průkaz.
„Jako dopravní úřad nesledujeme a nekontrolujeme, jestli má žadatel – cizinec, který žádá o vydání oprávnění řidiče taxislužby – řidičský průkaz. To je pravda a vychází to ze zákona,“ říká Jaroslav Kukačka z pražského magistrátu.
Představa, že by obdobné nízké nároky na vstup do odvětví platily pro řidiče autobusů, tramvají či jiných prostředků hromadné dopravy, by byla naprosto nepřijatelná.
Úřady tak například kontrolují, jestli má žadatel čistý trestní rejstřík, je mu více jak 21 let, nebo vlastní oprávnění k pobytu v Česku.
Jenže ani jedna připomínek neuspěla. Nicméně podle informací Seznam Zpráv poslal ministr dopravy Martin Kupka (ODS) hlavnímu městu vstřícnou odpověď s tím, ať se některé z požadovaných změn pokusí do zákona dostat skrze pozměňovací návrhy ve Sněmovně.
Zatímco Uber na otázky vůbec neodpověděl, Bolt je k zpřísnění vlažnější.
Dražší varianta - český startup Liftago - požadavek na znovuzavedení místopisných zkoušek vítá. „Jsme přesvědčeni, že by řidiči měli město znát. Nejen z hlediska kvality služby pro zákazníka, ale i jako předpoklad být bezpečným účastníkem provozu,“ uvedl marketingový ředitel Lukáš Musil.
Kromě online školení a „důkladného přijímacího pohovoru“ společnost vyžaduje i znalost češtiny.
Obavy z padělání?
Jednou z obav s výrazným nárůstem řidičů zejména z východních zemí mimo Evropskou unii je i padělání dokladů. I tento jev by povinnost českého řidičského průkazu mohl omezit.
V Česku totiž podle dat cizinecké policie minulý rok skokově narostl počet neoprávněných řidičských průkazů.
Zároveň je zřejmé, že nejvíce neregulérních řidičských průkazů – v drtivé většině padělků – bylo spjato s Ukrajinou.
Letos je ale tempo zachycených padělaných dokladů nižší. „Měsíčně evidujeme jednotky případů falšovaných průkazů u taxikářů, ale jejich záchyt nemá rostoucí tendenci,“ potvrzuje celostátní data i mluvčí pražské policie Richard Hrdina.
Nejsou ale k dispozici přesná data, která by ukazovala, kolik taxikářů falešné doklady využívalo.
Odboj taxikářů bez byznysu
Problémy s vyšší nehodovostí aut alternativních taxislužeb jsou podle analytika Petra Jedličky z České kanceláře pojistitelů spojené s liberalizací v roce 2020.
Bolt začal fungovat v Česku v roce 2015 nejprve pod hlavičkou Taxify, Uber v roce 2014. Český startup Liftago vznikl v roce 2013. Rychle začaly zejména v Praze dobývat trh a konkurovat taxikářům s notně pošramocenou pověstí.
Jenže s tím začaly konflikty i stávky regulérních taxikářů.
Autor tohoto textu si vzpomíná na zimu 2018, kdy se v sauně jeden taxikář rozčiloval, že jim konkuruje levnější Uber a že nechápe, proč je lidi nemají rádi. Volně navázal historkou, kdy předjel řidiče Uberu, zastavil a jednu mu vrazil.
Taxikáři ztráceli monopol, což se promítlo i do faktu, že pražské letiště obhospodařuje výhradně Uber, zatímco Bolt mu konkuruje reklamou v příletových halách, kde je rovnou uvedený slevový kód na první cestu do centra.
Stát těmto službám uvolnil ruce mimo jiné i zrušením povinných místopisných zkoušek.
Ačkoli jsou s alternativními službami zejména v Praze spojené komplikace, daňové úniky, obcházení zákona i nehody, zároveň celý problém přifukují tradiční taxikáři.
Účet, který sdílel na TikToku jízdu taxíku po schodech, také opakovaně uvádí tuto informaci: „Česká policie informuje: Jízda s těmito společnostmi je velkým rizikem! Řidiči většinou nejsou z České republiky, neznají Prahu a nedodržují pravidla.“
To se nezakládá na pravdě. „Žádné takové varování Policie České republiky nevydávala,“ uvedl mluvčí policejního prezídia Ondřej Moravčík.
Jiná česká platforma vyvíjející aplikaci pro „klasické taxikáře“ zase sbírá podklady k jakýkoli nehodám alternativních taxislužeb. Dokonce chce spustit stránky, kde takové nehody budou publikovat. Jestli budou publikovat i nehody „klasických taxikářů“, ale už nepíší.
Část tohoto odporu je navíc přímo mířena proti lidem z válkou zmítané Ukrajiny. Xenofobního podtónu si nelze nevšimnout.
Důkazem toho je i jedna facebooková skupina, jejíž jméno neuvádíme, abychom ji nešířili. Třeba fotomontáž, kde místo nápisu Bolt na zeleném poli je Bljat. Mezi další příspěvky patří: „Ukáčka mazejte bránit svou zem, a neberte chleba českým živnostníkům!“ nebo „Ukrajinské Bolt řidiče ani vlakům nedávají přednost!“
Sdílená byla i koláž fotek s nadpisem „Fotky řidičů při zavolání osobní přepravy v ČR a na SK!“, mezi kterými jsou karikatury lidí z Ukrajiny nebo třeba čečenský vůdce Ramzan Kadyrov.