Hlavní obsah

Expertka: K čemu "jaderná hlavice"? Stačí Alena Schillerová jako hranolky

Foto: TikTok Aleny Schillerové

Alena Schillerová ve svém tiktokovém videu.

Článek

V převleku za hranolky posouvá Alena Schillerová dosavadní hranice v prezentaci tuzemských politiků. Nejen na sociálních sítích se rozběhl spor o to, jestli se jedna z hlavních tváří hnutí ANO dopustila šikovného, nebo spíše jen směšného kousku. Jde to poznat? Ptáme se expertky na politický marketing Anny Shavit.

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Že ani velký zásah na TikToku nemusí podle politoložky Anny Shavit pomoct politikovi ve volbách.
  • Jaká měřítka (ne)má z pohledu expertky smysl uplatňovat na „hranolkové video“ Aleny Schillerové.
  • V jak pohodlné marketingové pozici je hnutí ANO necelý rok před sněmovními volbami.

Je bývalou ministryní financí a čelnou političkou nejsilnější opoziční strany. V posledních dnech se ale o předsedkyni poslaneckého klubu hnutí ANO Aleně Schillerové mluví také v souvislosti s jejím nejnovějším videem na platformě TikTok, ve kterém v převleku za kornout s hranolkami kritizuje koaliční vládu za zmatek v podmínkách pro brigádníky a dohodáře.

Nejen uživatelé sociálních sítí se teď dohadují, kde v případě prezentace vrcholných politiků leží hranice, za kterou se už dotyčný aktér stává pro část publika směšným. Respektive jaká měřítka pro takové posuzování použít –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a jestli to má vůbec smysl.

@aschillerka

Omluví se Stanjura s Jurečkou lidem? #tik_tok #fyp #czechgirl #aschillerka #vote #politics #follow #trend #work #fypシ #instagram #trendingvideo #likе

♬ původní zvuk - Alena Schillerová

„Myslím, že český volič toho snese hodně,“ říká politoložka a odbornice na politický marketing Anna Shavit z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Poukazuje mj. na úroveň politických debat a kampaní v Česku, kde zhusta zaznívají urážky. „Jestli někomu přijde Alena Schillerová nevkusná, je to jeho problém. Otázka vkusu je naštěstí záležitost zcela osobní,“ podotýká Shavit.

Podle expertky, která se v minulosti podílela na kampaních několika tuzemských politických osobností a stran, včetně hnutí ANO, a má i zkušenosti ze zahraničí, je velmi obtížné aplikovat na politiky i kritérium autentičnosti. Nikdo totiž z pohledu Anny Shavit nedokáže přesně popsat, jak takový „autentický politik“ vypadá: „Vidíme, když něco nefunguje. Alena Schillerová už si vybudovala, dá se říct, výraz té legrační paní, která dokáže všechno –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ být citlivá, zábavná, vtipná a pak se hádat v Otázkách Václava Moravce.“

Obtížné lovení voličů na TikToku

Hranolková scénka není zdaleka jediným svérázným videem, které Schillerová na TikToku v minulých týdnech a měsících zveřejnila. Na zmíněné sociální síti patří k vůbec nejaktivnějším českým politikům.

Jenže cesta k úspěchu je složitější. „Zdaleka to neznamená, že se to (aktivita na TikToku) přenese do volebních zisků,“ upozorňuje odbornice z FSV UK s tím, že TikTok má hned několik úskalí. A nejde jen o varování českých úřadů, které využívání čínské aplikace označily za bezpečnostní hrozbu. Podle Shavit totiž navíc za současných podmínek nemůžete svou aktivitu na TikToku patřičně zacílit na konkrétní publikum.

Foto: Pavel Vondra, Seznam Zprávy

Politoložka Anna Shavit z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

A není také vůbec jisté, kolik mladých lidí z řad uživatelů TikToku příští rok na podzim dorazí k volbám do Poslanecké sněmovny. „Zdaleka si nemyslím, že půjdou volit všichni. Obecně jedním z velkých problémů je tuto generaci oslovit a poté ji k volbám dostat. Někdo by tedy mohl říct, že jde o vyhozené peníze,“ komentuje politoložka snahu zabodovat na TikToku.

Co premiérovi (ne)projde

K větší prezentaci na sociálních sítích přikročili i další čeští politici. Včetně premiéra Petra Fialy (ODS), který si například rovněž pořídil účet na TikToku. Kritiku ale sklidilo jeho dnes už legendární video se srovnávacím nákupem v Česku a v Německu, které před více než rokem publikoval na síti X. Krom jiného mu vyneslo přezdívku „profesor Nutella“.

Mohlo by se přitom zdát, že v porovnání s hranolkovým výstupem Aleny Schillerové se předseda vlády velkého přešlapu nedopustil. Přesto si vysloužil možná ještě větší kritiku než ona. Podle Anny Shavit hrají roli rozdílné role politiků a rozdílná očekávání veřejnosti. „V jednom případě jste v opozici, a ve druhém jste premiér, od kterého se očekávají nějaké výkony,“ vysvětluje expertka a dodává, že Fiala si navíc dlouhodobě budoval image konzervativního člověka.

Pokud se však Alena Schillerová v budoucnu vrátí z opoziční lavice zpátky do ministerského křesla, může to ovlivnit také pohled veřejnosti na její internetovou prezentaci. Zvlášť pokud třeba v čele Ministerstva financí ponese odpovědnost za některá nepopulární rozhodnutí. „Jestli poté udělá hranolkové nebo nějaké jiné podobné video, sklidí úplně jiný ohlas (než dnes) ve stylu: Nenatáčej videa a choď do práce,“ míní Anna Shavit.

Volebnímu úspěchu ANO přitom zatím napovídají průzkumy, které opozičnímu hnutí setrvale přisuzují první příčku, a to s pohodlným náskokem před konkurenty. Politici ANO teď podle politoložky těží z pocitu části voličů, že se jim daří hůře než v minulosti a že pro zlepšení jejich situace nedělá současná vláda dostatek. Opozičním lídrům tak prý v podstatě stačí slibovat, že „oni to zvládnou“.

„Nemusíte mít schovanou žádnou ‚jadernou hlavici‘ nejlepších kampaní. Jede to –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Alena Schillerová se převlékne za hranolky a je to v médiích několik dní,“ dodává k současné pozici hnutí ANO a jejích lídrů politoložka Shavit.

V podcastu 5:59 se také dozvíte, které sociální sítě teď podle Anny Shavit pro lákání voličské podpory fungují lépe než TikTok nebo jestli má podle expertky hnutí ANO skutečně šanci sáhnout si ve volbách na zisk 40 procent, na což jeho lídři pomýšlejí. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.

Editor a koeditor: Pavel Vondra, Matěj Válek

Sound design: Ursula Sereghy

Hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: Český rozhlas Plus, ČT24, Extra.cz, TikTok - Alena Schillerová (@aschillerka), Vít Rakušan (vitrakusan.cz), Facebook - Vít Rakušan (@vitrakusancz), X - Petr Fiala (@P_Fiala), YouTube - TNT Sports (@TNTSports)

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované