Hlavní obsah

Babiš má novou taktiku, už nejde po krku jen ODS

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Šéf ANO opět ukazuje instinkty dravce, s nimiž už úspěšně prorazil v byznysu.

Sen Andreje Babiše o vytvoření jednobarevné vlády ANO, které ve volbách samotně získá většinu poslaneckých křesel, se už promítl do strategie kampaně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Lídři hnutí ANO se rozhodli, že před volbami budou tvrdě útočit nejen na vládní strany, ale nesmlouvaví chtějí být překvapivě také vůči ostatním opozičním stranám –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tedy svým potenciálním partnerům v budoucím kabinetu.

Chtějí k sobě přetáhnout významnou část voličů SPD, Motoristů, Přísahy nebo komunistického Stačilo! Tak, aby ANO získalo přes 40 procent hlasů ve sněmovních volbách v příštím roce na podzim.

Havlíček: Chceme vyhrát 6:0

„I když nám poměrně hodně lidí radí, abychom vedle sebe vytvořili prostor pro menší stranu, my to udělat nemůžeme. Chceme ve volbách zvítězit nikoliv o chlup, ale dominantně. Vlastně ani neumíme dělat kampaň na tři čtvrtě plynu. To by byla stejná hloupost, jako kdybyste chtěl v tenisu zvítězit jen 3:2, nikoliv 6:0,“ vysvětluje motivaci první místopředseda ANO Karel Havlíček.

Představitelé zmíněných opoziční stran si už nové strategie Babišova hnutí všimli v praxi na zvýšené frekvenci útoků od ANO. „Chápu, že Andrej Babiš se chce stát znovu premiérem a je připraven pro to udělat cokoliv. Nechápu ale, že si neumí spočítat možnosti českého volebního systém a že opakuje tři roky starou chybu,“ říká předsedkyně KSČM Kateřina Konečná.

Rok do voleb

Speciální projekt Seznam Zpráv, v němž podrobně sledujeme dění v politice před sněmovními volbami v říjnu 2025. Pohled do marketingu a strategií jednotlivých stran. Sledování zástupců konkrétních voličských skupin. Aktivita dezinformací v kampani. Vzestup nových stran. Rozhovory, reportáže, průzkumy veřejného mínění a podcasty.

Připomíná volební výsledky z října 2021, kdy ANO na totožnou „žraločí“ taktiku doplatilo a skončilo v opozici. Babišovo hnutí tehdy také agresivně přebíralo voliče menším stranám, které kvůli tomu skončily těsně pod čarou. Do Sněmovny se nedostali sociální demokraté, komunisté, Přísaha nebo Trikolóra. Babiš tak ani neměl s kým sestavit vládu.

Havlíček vysvětluje i další pohnutky, proč hnutí chce v kampani bojovat s opozičními stranami. „Já se fakt nechci dostat do situace, kdy po roce ve vládě budeme svým voličům říkat: Díky moc za podporu, ale my jsme sliby nesplnili, museli jsme to trošku změnit, protože máme koaliční partnery, musíme dělat kompromisy. To bychom dopadli jako dnešní ODS,“ obhajuje místopředseda ANO Babišův sen o jednobarevném kabinetu.

Zatímco zmíněná komunistka Kateřina Konečná nebo šéf SPD Tomio Okamura nemají pro novou strategii dravého ANO příliš pochopení, Motoristé se jí nediví. „Myslím, že v politických kampaních je třeba odlišovat dvě věci. Je rozdíl, jestli vás chce někdo porazit, nebo jestli vás chce ponížit. Jsem si jistý, že ANO nás rozhodně nechce ponížit,“ reaguje předseda Motoristů Petr Macinka. A připomíná, že obě strany už dnes čile spolupracují v EU ve frakci Patriotů.

Babiš si jde pro radikální hlasy

Taktice ANO rovněž rozumí sociologové, kteří dlouhodobě sledují pohyby nálad ve veřejném mínění. Podle nich se Andrej Babiš může vydat i pro radikální hlasy, aniž by riskoval, že tím odradí své pevné voličské jádro. Tito lidé jsou disciplinovaní a ochotní dát hlas ANO za každých okolností.

„Pravděpodobně si v ANO udělali analýzu, kde jsou pro ně nejlépe uchopitelní voliči. A pro ty si teď půjdou. A nemusí se při tom tolik zabývat estetičnem,“ domnívá se šéf analytického ústavu STEM Martin Buchtík. „Navíc efekt může být dvojí: Když třeba ANO rétoricky přitvrdí v tématu migrace, půjde si pro příznivce SPD, ale zároveň se tím s SPD vlastně ideologicky sbližuje, a tudíž přibližuje budoucí spolupráci.“

Kromě Babišových dravčích instinktů se hnutí ANO s novou strategií „musíme vyhrát na celé čáře, protože všichni konkurenti jsou nesmiřitelní soupeři“ také mohlo inspirovat v zahraničí. Přesně takové kampaně vidíme v posledních letech ve vícero zemích.

„Když dnes vidíme počty znejistělých voličů a pohyby nálad v české společnosti, tak se vůbec nedivím, že si v ANO řekli –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tohle stojí za pokus získat samostatně většinu ve Sněmovně, tohle je lákavé sousto,“ uzavírá sociolog Jan Herzmann.

Doporučované