Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Prostor k expanzi na trhu je. Vidíme, že některé firmy odcházejí z retail parků, tím se uvolňují plochy, případně dochází k přeskupení,“ popsal situaci v rozhovoru pro SZ Byznys šéf diskontu s módou KiK Martin Šatný.
Německá společnost letos otevře 11 nových prodejen, pokračuje tak ve svém obvyklém tempu a v Česku už má 240 obchodů.
„Jsem překvapen, že developeři a pronajímatelé budou stavět další retail parky a projekty. V dnešní době máme na stole asi 20 až 25 nabídek,“ naráží Šatný na to, že zájem ze strany pronajímatelů je vyšší než tempo expanze. Retail parky jsou nákupní centra s malým množstvím obchodů bez krytého parkoviště, které se v poslední době staví zejména v menších obcích.
Postup KiK potvrzuje trend dobývání malých měst. Podobně smýšlejí i některé řetězce s převahou nabídky potravin, jako jsou Penny Market či Billa.
„Trendem je jít už do měst s menším počtem obyvatel. Bavíme se třeba o obcích se čtyřmi až šesti tisíci obyvateli. Základem jsou potraviny a několik dalších obchodů,“ popsal šéf KiK.
Nejen kvůli aktivní výstavbě nákupních parků je pro obchodníky stále kam expandovat. Volné kapacity jsou i díky přeskupování trhu. „Hypermarkety zmenšují své plochy a nabízejí prostory. A to samé prodejci elektroniky,“ uvedl.
Podle Tomáše Soukupa, ředitele divize maloobchodu společnosti IO Pertners, která pronajímá komerční prostory, své prodejny kromě potravinářů a prodejců elektroniky zmenšují také některé sportovní obchody.
„Jediný, kdo dnes staví velké prodejny, je Decathlon, který je utáhne silným marketingem a vlastní produktovou řadou,“ míní. Z potravinářů stále sází na hypermarkety Kaufland. A v elektrospotřebičích je už pryč doba, kdy Electro World (nyní Datart) obsazoval haly s rozlohou pěti tisíc metrů čtverečních, kde bylo vystaveno mnohdy velmi podobné zboží.
„Velikosti prodejen se přirozeně zmenšují na úkor toho, že firmy více investují do onlinu a omnichannel upravují tak, aby si zákazník na prodejně věc prohlédl a nechal si ji doručit domů,“ uvedl Soukup.
Omnichannel je výraz pro slučování fyzického a online nakupování, kdy si například zákazník prohlédne zboží v obchodě a objedná na internetu či naopak. KiK před měsícem spustil e-shop, jeho konkurent Pepco se zatím onlinu vyhýbá.
Nová konkurence
V módě zmenšování prodejen neprobíhá, protože se nestavěly obří obchody. Konkurence je však čím dál větší, řetězce obsazují nové plochy svižným tempem a do Česka navíc přichází nový diskontní hráč z Německa Woolworth. Prodává oblečení, domácí potřeby, dekorace, obuv, drogerii, kosmetiku, psací potřeby, hračky i bytový textil. Většinu zboží v nabídce má za méně než tři eura.
Jeho vstup na trh bude vyžadovat velké investice do marketingu a expanze, jinak může značka zapadnout v konkurenci dobře známých značek, jako jsou Pepco a KiK. To se stalo německému diskontnímu řetězci NKD se sortimentem pro celou rodinu.
NKD letos uzavřela pět ztrátových prodejen, například v Hodoníně, Českém Těšíně a v Hranicích, momentálně má v Česku 41 obchodů. „Je za tím několik faktorů. Silná konkurence, ale i to, že NKD je v České republice stále neznámá značka,“ zdůvodnil pro SZ Byznys manažer pro expanzi v ČR Jiří Wegmann.
Podle něj je to paradox, protože Pepco, jeden z dominantních hráčů v tuzemsku, se z německého trhu stahuje právě kvůli silné aktivitě řetězce NKD. Česku však německá firma této značce zdaleka takovou pozornost nevěnovala a na trh vstoupila poměrně pozdě.
„Budeme asi postupovat pomalejším tempem. Spíš se chceme soustředit na velká města, jako je Praha, Brno a Ostrava. Víc půjdeme do nákupních center, jak se nám to osvědčilo v hlavním městě. V některých retail parcích téměř nezbylo ani na zaplacení nájmů,“ sdělil Wegmann.
Celkově se však nezdá, že by módní retaileři v expanzi brzdili. „Obchody nezavírají. Myslím, že se jim daří, protože lidé stále chtějí šetřit. Tričko si místo v Gantu koupí v prodejně Pepco,“ popsal Soukup z IO Partners. Na druhou stranu jedou na vysoký objem a nízkou marži. Podle něj už jsou sítě Pepco a KiK v podstatě saturované díky velkému počtu prodejen a opatrně vyzobávají nové lokality.
Faktem je, že oproti začátkům zpomalily tempo otevírání nových prodejen. „Velice detailně zvažujeme, kam jít a jestli má v daném místě význam,“ říká Šatný z KiK. Řetězec má už tolik obchodů, že potenciálně každý nový může parazitovat na návštěvnosti jiné pobočky této značky.
Co je to retailový park
- Retailový nákupní park se nachází na okrajích měst či v menších městech. Obvykle je tvořen hypermarketem jako základnou nákupů lidí a dále jej doplňují další samostatně stojící prodejny, často diskontního typu.
- Každá takováto prodejna má na rozdíl od komplexu prodejen v obchodních centrech vlastní vstup a vchod pro zásobování.
Řetězec Pepco letos vnímá na trhu oživení. Stále však podle firmy mají zákazníci omezený rozpočet a kontrolují slevové akce napříč trhem. Na začátku roku měl diskontní řetězec s nejširší sítí v ČR méně než 300 prodejen, brzy jich bude 310.
Prostor pro nové prodejny vidí i přes příchod nové konkurence, připouští však zpomalení expanze. Hledá proto řešení, jak zaujmout zákazníky.
„Kromě otvírání nových prodejen zvažujeme i relokace a přesouvání našich prodejen do nákupních center, retail parků nebo v rámci měst. Pokud bude možnost, chceme také rozšiřovat naše nejvýkonnější prodejny,“ uvedla společnost.
Patnáct prodejen za rok
V tuzemsku dál čile expanduje nizozemská síť Action, která se považuje za nejrychleji rostoucí diskont v Evropě. V tuzemsku od roku 2020 otevřela 78 prodejen a v letošním roce jich bylo zatím 15. Během loňského roku otevřela 19 obchodů.
„Pozorujeme silnou poptávku zákazníků po prodejnách Action v různých regionech, a proto budeme v expanzi pokračovat, abychom tuto poptávku uspokojili,“ řekl SZ Byznys ředitel Action pro Českou republiku Jan Štěpánek.
Action cílí na masového zákazníka, který vyhledává ultralevné zboží všeho druhu od domácích potřeb po trvanlivé potraviny. Průměrná položková cena na prodejně nepřesahuje 50 korun. Od konkurence se liší častou obměnou části sortimentu.
Síť začala více cílit i na Prahu, kde je v průměru vyšší kupní síla než v regionech. V metropoli má už deset prodejen, na druhou stranu jsou některé rozlohou menší než plánovaných minimálně tisíc metrů.
Nizozemská společnost v Evropě v posledních letech raketově roste, ve 12 zemích má už 2750 prodejen.