Hlavní obsah

„Nejsme drazí, oni jsou extrémně levní.“ Online trh s módou je ve varu

Foto: Markus Mainka, Shutterstock.com

Čínské tržiště Shein, zaměřené na módu, prudce roste v celém světě.

Prodejci módy rozšiřují nabídku, více expandují a také počítají, jak ustát tlak ze strany internetových tržišť, která chrlí na trh lacinou „rychlou módu“ z Číny.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Internetové obchody s módou patří k těm, které nejvíce ohrožuje nová konkurence online tržišť, jako jsou SheinTemu. Někteří tuzemští prodejci už na jejich bleskovou expanzi začali reagovat.

Právě móda totiž patří k nejsilnějším artiklům, která tato tržiště nabízejí, a to za ceny, kterým místní výrobci mohou těžko konkurovat.

„Prodáváme trenýrky Styx, které nejsme schopni v ČR vyrobit pod 130 korun. Máme totiž důstojné odměny, kvalitní certifikovaný materiál a energie za zdejší ceny. Tržiště prodávají spodní prádlo, často bez povinných štítků vyráběné v bůhvíjakých podmínkách z neznámých látek i za 30 korun,“ říká Ruslan Skopal, ředitel e-shopu se spodním prádlem Trenýrkárna.cz. „Temu a Shein má dopravu hrazenou čínským státem a na celnici tvrdí, že kontejner není potřeba clít, jelikož jsou v něm produkty do 150 eur. Nás vyjde přeprava 40 tisíc trenek naší privátní značky Nedeto z Bangladéše na 400 tisíc korun. To odpovídá 10 korunám za kus. I toto se musí projevit v ceně. Není to tak, že my jsme drazí, ale oni jsou extrémně levní, protože neplatí stejné vstupy a náklady jako my,“ uvedl pro SZ Byznys.

Trenýrkárna.cz je mezi e-shopy, které se zapojily do iniciativy v rámci Asociace pro elektronickou komerci, požadující narovnání tržních podmínek tak, aby všichni online hráči plnili stejné povinnosti. Iniciativa obvinila zejména čínská tržiště, že neplatí mj. poplatky za ekologickou likvidaci obalů, což redakci SZ byznys potvrdilo také Ministerstvo životního prostředí.

Podle českých e-shopů jsou však další důvody, proč zboží z čínských tržišť nedokážou cenově konkurovat. Například tvrdí, že tržiště z Číny zneužívají výjimky pro bezcelní dovoz a také někdy nesplňují povinnosti, týkající se povinných certifikací, správného uvádění slev, poskytování návodů v češtině apod.

Tržby musíme urvat jinde

Redakce SZ Byznys s výhradami konfrontovala mediální zastoupení Temu, na dotazy však nereagovalo.

Vedle snahy o narovnání podmínek férové soutěže však e-shopy musejí na novou asijskou konkurenci nějak reagovat. „Pokud zákazníci utratí desítky miliard na tržištích a chceme být konkurenceschopní, musíme jít víc do zahraniční expanze, abychom chybějící tržby urvali jinde,“ říká Skopal. Trenýrkárna tak v poslední době rychle dobývala zahraniční trhy, teď je už ve více než dvaceti zemích Evropy.

Podle něj kvůli tržištím v posledních dvou letech zdražily i náklady na PPC reklamu (platba za klik) až o čtyřicet procent.

Marketplaces nám jednak zvyšují marketingové náklady, ale zároveň odvádí menší procento zákazníků, kteří jsou senzitivnější na cenu.
Daniel Lupinski, ředitel skupiny Enterstore

Rostoucí náklady na marketing považuje za problém také Daniel Lupinski, ředitel e-commerce skupiny Enterstore, pod níž patří módní e-shopy Ovečkárna.cz, Astratex.cz a Unuo.cz, ale i obchod s hokejovým vybavením Sportega.cz.

„Marketplaces nám jednak zvyšují marketingové náklady, ale zároveň odvádí menší procento těch zákazníků, kteří jsou senzitivnější na cenu,“ popsal Lupinski. „Na toto jsme v Astratexu zareagovali velmi rychle a to tím, že jsme rozšířili naši nabídku tak, abychom byli konkurenceschopní,“ dodal. U ostatních e-shopů ve skupině odliv klientů nepozoruje.

Tržiště jsou podle něj pro některé fashion hráče na trhu velkou komplikací. „Mohou si totiž dovolit nižší prodejní ceny, například právě kvůli ignorování různých regulací,“ řekl Lupinski.

Nebezpečné výrobky

Zkušenosti ukazují, že rizika mohou sahat dál než jen k ignorování poplatkové politiky a povinností o informování spotřebitelů. Úřední testy v Jižní Koreji například ukázaly na přítomnost zakázaných chemických látek v některém zboží z kategorie módy.

V obuvi z tržiště Shein se totiž našly nadlimitní hodnoty ftalátů, chemických látek používaných ke zvýšení pružnosti plastů, z nichž některé jsou karcinogenní. Některé čepice obsahovaly dvakrát vyšší než přípustné množství formaldehydu. Společnost reagovala prohlášením, že její dodavatelé musejí splňovat normy i bezpečnostní předpisy zemí, kde prodávají. Některé stélky bot, zakoupené na Temu, obsahovaly 11× vyšší množství olova, než jsou limity.

Vyjádření Zalando

Konkurenci v oboru vítáme, protože nás motivuje neustále se zlepšovat. Nicméně v současné době sledujeme, že Evropská unie a její členské státy jsou zavaleny rostoucí záplavou malých zásilek z Číny – mnoho z nich tvoří rozdělené dodávky nebo zboží s podhodnocenou deklarací.

Abychom uvedli konkrétní příklad: Odpovědné Generální ředitelství pro daně a celní unii (TAXUD) uvádí, že v roce 2023 dorazily do členských států EU přibližně dvě miliardy zásilek směřovaných přímo k zákazníkům, které byly rozdělené, nedostatečně monitorované a nedostatečně deklarované.

Musíme zajistit, aby evropský trh byl lépe připraven, abychom zabránili těmto praktikám.

Konkrétně je nutné

1) aby EU co nejdříve zrušila limit de minimis pro clo. V současnosti jsou zásilky do 150 eur ze zemí mimo Evropskou unii osvobozeny od cla a zasílány přímo evropským spotřebitelům, což vede k oslabení bezpečnostní kontroly.

2) Členské státy musí posílit své kapacity v oblasti dozoru nad trhem a lépe jej koordinovat, aby chránily evropské zákazníky a zajistily spravedlivou hospodářskou soutěž.

V České republice kontrolní nákupy teprve probíhají a výsledky zatím nejsou k dispozici. Předmětem kontroly je i bezpečnost výrobků.

Více imunní vůči nové konkurenci tržišť jsou dražší značky a výrobci nebo prodejci se specifickou nabídkou. Jejich zákazníci totiž nejdou jen za nízkou cenou. Přesto se i jich dotýkají změny, které patří k největším na internetovém trhu.

„Nejzásadnější dopad je pro nás v nákladech na marketing, kde cena reklamy je oproti loňsku vyšší o 70–⁠⁠⁠⁠⁠⁠150 procent, což významně ovlivňuje celkovou ziskovost,“ uvedl Kamil Brabec šéf marketingu českého výrobce kabelek Vuch.

Prodej koncovým zákazníkům tolik není ovlivněn. Značka je na trhu silná a nadále roste. „Kde změny vidíme, je v našem velkoobchodu. Tam je znát, že klasičtí prodejci v ČR, jako např. Zoot jsou tím hodně ovlivněni a jelikož nakupují i naše zboží v B2B režimu, tak to cítíme,“ dodal.

Na čínskou konkurenci reaguje i největší e-shop na světě. Americký gigant Amazon oznámil spuštění nové sekce, která bude obsahovat levné oblečení a spotřební zboží, zasílané přímo z Číny. Napodobuje tak model čínských tržišť.

Svou ekonomiku včetně tržiště Trendyol začalo chránit Turecko, které velmi rychle zvýšilo clo na dovážené zboží o 30 procent. Po změnách výjimky ze cla pro balíčky do 150 eur volají také české e-shopy. Podle nich tržiště této výjimky zneužívají.

Doporučované