Hlavní obsah

Češi nejčastěji naletí podvodníkům při Black Friday

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

S blížícím se adventem se plní nejenom přání a nákupní košíky, ale také e-mailové schránky. Prodejci se své potenciální zákazníky snaží zaujmout za každou cenu, což vytváří ideální prostředí pro řádění nejrůznějších podvodníků.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Internetoví podvodníci mají během předvánočního období pré a ke svým obětem se snaží dostat celou řadou způsobů – skrze sociální média, reklamy, SMS zprávy nebo hromadné e-mailové kampaně. Vábí je nejen na lákavé slevy a akce, ale cílí také na nepozornost a roztržitost vyvolanou předvánočním stresem.

Vzhledem k tomu, že mnoho prodejců se při propagaci vánočních akcí nebo výprodejů Black Friday spoléhá na e-maily, kyberzločinci toho často využívají a rozesílají podvodné zprávy s odkazy na podvodné webové stránky.

Od začátku září zaznamenala společnost Kaspersky, specializující se na kyberbezpečnost, postupný týdenní nárůst počtu nevyžádaných e-mailů s klíčovým výrazem Black Friday. S blížícím se termínem nákupního svátku objem těchto zpráv výrazně stoupal, přičemž za první dva listopadové týdny dosáhl celkového počtu přes 198 428 nevyžádaných e-mailů.

Black Friday je navíc podle průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Gen (dříve Avast), období, kdy se podvodníkům nejčastěji zadaří. Z lidí, kteří kdy kyberšmejdům podlehli, uvedla téměř polovina, že tuto zkušenost zažila právě při černém pátku. A výrazně častěji šlo o muže.

Najetím na graf se zobrazí konkrétní hodnoty.

Podvodníci se často vydávají za známé prodejce a pomocí klamavých e-mailů lákají nic netušící oběti. Ve zprávě obvykle propagují exkluzivní nebo bleskové slevy, k jejichž získání stačí pouze kliknout na odkaz, což v období velkých nákupních horeček zaujme řadu lidí.

Zpráva většinou obsahuje odkaz, který vede na falešné webové stránky napodobující skutečné online obchody. Stránky mohou vypadat věrohodně, někdy je ale prozradí například pravopisné chyby nebo nenápadný rozdíl v názvu. Pokud se oběť pokusí na takové stránce něco zakoupit, obvykle přijde o peníze. Navíc se všechna osobní data, která na falešném webu zadá, dostanou do rukou podvodníků.

Dalším rozšířeným podvodem jsou v letošním roce podle společnosti Kaspersky různé soutěže. Podvodníci si jsou vědomi, že lidé touží po výhrách, a tak vytvářejí zprávy, které nabízejí účast v časově omezeném průzkumu s možností vyhrát například iPhone. Aby zvýšili pocit naléhavosti, často zdůrazňují, že příjemce je jedním z několika „vybraných“ uživatelů, kteří mají na tuto speciální nabídku nárok.

Líhní podvodů jsou i sociální sítě

Kyberzločinci jdou přirozeně s dobou a své podvody přizpůsobili také sociálním sítím. Na těch by si spotřebitelé měli dát pozor například na reklamy propagující falešné e-shopy nebo na podvodné prodejce na přidružených bazarech, jako je například Facebook Marketplace.

Na základě reklamy ze sociálních sítí si podle průzkumu Gen vánoční dárek někdy prostřednictvím reklamy ze sociální sítě koupila téměř polovina Čechů. Nejčastěji jde o reklamy na Facebooku či Instagramu, zejména mezi muži je ale silně zastoupený také YouTube.

„Opakovaně se setkáváme s problémy, které souvisí se sociálními sítěmi, na kterých se spotřebitelé pomocí sponzorovaných příspěvků dostanou na podvodné stránky. Často se jedná o podvodné e-shopy, u kterých spotřebitelé ani netuší, od koho vlastně nakupují,“ říká Martin Pitron z právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Podle tiskového mluvčího policejního prezidia Jakuba Vinčálka se podvodníci snaží oběti uvést v omyl a aktuální hektické období jim hraje do karet. Lákají je na ceny výrazně levnější než v běžných e-shopech.

„Chtějí zaujmout oběť, takže si zaplatí reklamu. Velmi často se ty reklamy objevují na normálních platformách, protože samozřejmě ta platforma nemůže rozeznat, pokud je to nějaká nová právnická osoba, zda je to podvodná firma nebo nějaká právnická osoba, kterou vlastní podvodníci,“ vysvětluje.

„Velké množství podvodů se šíří přes sociální sítě, například v podobě reklam na falešné e-shopy, zboží, které je až podezřele levné, a podobně. Pozor by si lidé měli dávat i na různá online tržiště a bazary, pokud plánují pořídit nějaký dárek z druhé ruky – na těchto platformách se vyskytuje velké množství podvodných inzerátů, kde prodejci po zaplacení nikdy objednané zboží nedoručí,“ vysvětluje Jakub Vávra, bezpečnostní expert ve společnosti Gen.

Na tento druh podvodů upozorňuje také Vinčálek, podle kterého jsou právě inzertní podvody v on-line prostředí tím nejčastějším protiprávním jednáním. Podvodníci ale číhají nejen na straně prodejců, ale také na straně kupujících. U takzvaných reverzních inzertních podvodů totiž předstírají, že si chtějí něco koupit a následně pomocí phishingové napodobeniny reálných webových stránek přepravních společností vylákají z inzerenta citlivé údaje, jako je třeba přístup do bankovnictví.

Související témata:
Nákupy na internetu

Doporučované