Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Hodnota stovky nejcennějších českých firem roste. Podle žebříčku Seznam Zpráv Česká elita se jejich celková hodnota blíží třem bilionům korun. Za rok firmy posílily asi o třetinu.
Odvětví, které se na celkové bilanci žebříčku významně podepsalo, bylo bankovnictví. Tuzemské banky navzdory silné konkurenci se zahraničními vlastníky rostou. Šestce nejhodnotnějších českých bank hodnota oproti loňskému hodnocení dohromady vzrostla o zhruba třicet miliard korun.
Jak si v žebříčku nejhodnotnější firem v Česku vedou banky
Banky v žebříčku Česká elita | |||
---|---|---|---|
Hodnota v roce 2023 | Hodnota v roce 2024 | ||
8. | Moneta Money Bank | 46 mld. Kč | 57 mld. Kč |
18. | Fio Banka | 33 mld. Kč | 37 mld. Kč |
24. | PPF Banka | 20 mld. Kč | 26 mld. Kč. |
31. | Air Bank | 18 mld. Kč | 22 mld. Kč |
47. | Banka Creditas | 8,8 mld. Kč | 13 mld. Kč |
71. | Trinity Bank | 5,8 mld. Kč | 6,8 mld. Kč |
Zdroj: žebříček SZ Česká elita |
Podle partnera ve společnosti Deloitte Romana Luxe hrály ve výsledcích roli dva faktory. „V první řadě to je silný a stabilní lokální bankovní trh, který se propisuje do celého hospodářství,“ říká odborník z Deloitte.
V posledních letech bankám pomohl také růst úrokových sazeb, který je pro bankovní trh pozitivním hnacím motorem.
„Navíc lokální bankovní trh má velký objem volné likvidity umístěný ve státních dluhopisech nebo účtech v České národní bance, kde se růst úrokových sazeb velmi rychle promítl,“ dodává Roman Lux.
„Růst hodnoty Monety je výsledkem zvýšení čistého zisku, návratnosti kapitálu a zlepšení výkonnosti v klíčových oblastech, jako jsou úrokový příjem a poplatky,“ okomentovala výsledky mluvčí Moneta Money Bank Lucie Leixnerová.
Banky s českými vlastníky také upozorňují na roli rostoucího počtu klientů. „Přibývá nám ročně v průměru 100 tisíc nových klientů a už jich máme skoro 1,5 milionu, přičemž tempo růstu je stále stabilní. Od přílivu nových klientů se samozřejmě také odvíjí nárůst zisku a dalších finančních ukazatelů, uvedl tiskový mluvčí Fio Banky Jakub Heřmánek.
Žebříček nejhodnotnějších firem Česka
Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.
Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.
Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.
„Moneta je asi na třetině bilance Komerční banky. Přestože se převážně v oblasti inovací jednotlivé banky předháníme v tom, kdo zpřístupní bankovnictví klientovi co nejlépe s co nejmenšími překážkami, Komerční banka je silná kapitálově. Má obrovskou likvidní vybavenost a dobrou pozici v oblasti tržních podílů,“ odpověděl v rozhovoru pro SZ Byznys Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky, jedné z největších v Česku a patřící pod francouzskou Société Générale, na otázku, zda se neobává o svou pozici v žebříčku největších bank v Česku.
Důvodem, proč se banky střední velikosti v žebříčku umisťovaly takto vysoko, je také to, že (pomineme-li pobočky zahraničních bank) počet subjektů s plnou licencí kvůli koncentraci tohoto odvětví v posledních letech na trhu spíše klesá.
Příkladem mohla být například akvizice společnosti Moneta Money Bank, která v roce 2019 koupila stavební spořitelnu a hypoteční banku Wüstenrot.
V říjnu letošního roku proběhlo také další sloučení, a to v podobě banky Creditas s Max bankou. „Příležitosti určitě vidíme a využíváme je. Letos jsme například zfúzovali s Max bankou. Rosteme jak organicky, tak formou akvizic,“ okomentovala sloučení ředitelka vnějších vztahů a komunikace Creditas Lucie Brunclíková.
Zároveň dodala, že banka aktuálně jedná o dalším nákupu. Tentokrát by se mělo jednat o banku v rámci eurozóny.
Prostor pro růst vidí také Moneta Money Bank. „Jde zejména o rozšíření tržního podílu v nezajištěných spotřebitelských úvěrech a investicích do retailového segmentu. Svou pozici chceme i nadále posilovat také mezi středními a malými podniky,“ popsala plány mluvčí banky Lucie Leixnerová.
Posílit svou pozici na trhu by podle jejích slov mohla banka také pomocí digitalizace. „Pomůže nám zrychlit a rozšířit nabídku služeb a produktů poskytovaných online pro naše klienty z řad malých a středních podniků i živnostníků a malých firem,“ doplnila.
Do budoucna se ovšem podle Luxe dá, například v souvislosti s očekávaným poklesem německé ekonomiky, očekávat mírné zpomalení hospodářského růstu, které dopadne pravděpodobně i na českou ekonomiku a bankovní trh.
„Už nyní je vidět, že české firmy začínají být opatrnější v investicích a některé dokonce začínají propouštět. V tomto důsledku může přijít ochlazení i do ziskovosti bank, ale dramatické změny neočekávám,“ uvedl Roman Lux.