Hlavní obsah

Český výrobce olejů varuje: Slabá sklizeň řepky vyžene vzhůru ceny

Ilustrační snímek.Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Ceny potravinářských olejů vyletí až o dvacet procent, odhaduje jeden z největších producentů v Česku Fabio Produkt. Trápí jej nízká sklizeň i ruská konkurence.

Článek

„Takto nízkou sklizeň v olejninách pamatujeme naposledy v roce 2008,“ zdůvodňuje obchodní ředitelka výrobce Fabio Produkt Jana Jenčková, proč by měly v následujících měsících zdražit oleje. „Ceny by se v prvním a druhém kvartálu mohly dostat o něco výš. Určitě to nebude takový dramatický skok jako v roce 2022, dá se předpokládat navýšení o 10, 15 až 20 procent,“ uvedla v rozhovoru pro SZ Byznys.

Už nyní podle ní potravinářské a technické oleje zdražují o přibližně pět až deset procent.

Sklizeň řepky se letos podle dat Českého statistického úřadu z října propadla meziročně o více než čtvrtinu na 952 tisíc tun a je nejnižší za uplynulých osmnáct let. Slunečnice se sklidilo méně o 12,5 procenta.

K nejznámějším výrobkům firmy Fabio Produkt patří řepkový olej Manka a slunečnicový olej Slunka, které jsou běžně dostupné ve většině obchodních řetězců a také v menších obchodních sítích. Firma odhaduje, že její potravinářské oleje tvoří asi třetinu všech olejů v retailu.

Značkové potravinářské oleje postupně mizí z českého trhu a nahrazují je privátní značky řetězců a mezinárodní značky olejů. Fabio je jediným tuzemským větším výrobcem, který dodává do řetězců. O regály se musí dělit například s ukrajinskými oleji Majola, maďarskými oleji společnosti Bunge (značka Vénusz) nebo oleji, které si nechává vyrábět skupina Agrofert taktéž v Maďarsku. „V Česku jsme jediná značka, která zde vyrábí a dodává,“ uvádí Jenčková. Vlastní oleje v menším množství ale lisuje také například český podnik Bohemia Olej nebo Oleje Bartoš.

„Složitý rok“

Firma prodává větší část olejů do ČR, zákazníky má i v Německu, Rakousku a na Slovensku, kde má dceřinou výrobní společnost Bell Zvolen. Kromě maloobchodních sítí dodává i do pekáren. Kromě olejů prodává například loupaná semínka nebo džemy, povidla a další zpracované ovoce ze svého závodu v Olomouci.

Rodinná firma vznikla v devadesátých letech dvacátého století. Dnes je nejstarším výrobcem olejů v tuzemsku a také jedním z největších prodejců. Loni obrat firem ve Fabio Holdingu klesl ze 4,7 na 4,4 miliardy korun.

Podle spolumajitele a jednatele Františka Jenčka byl rok složitý, výsledky totiž podstatně srazily výkyvy v cenách energií i zemědělských plodin, jako jsou řepka a slunečnice.

Nejvýznamnější firmě v holdingu – podniku Fabio Produkt – loni meziročně klesl obrat ze 4,24 miliardy korun na 3,72 miliardy korun, hrubý provozní zisk EBITDA dosáhl 41 milionů korun a v čistém výsledku byla firma ve ztrátě 24 milionů korun.

„Měli jsme v rukách velmi drahé zboží, které jsme v podstatě nebyli schopni dát na trh, protože buď naši zákazníci neměli tak velký odbyt, anebo jsme při vysokých cenách nebyli schopni produkty prodat,“ popsal Jenček. Drahé byly oleje kvůli cenám komodit i energií. Tunu řepky nakupovala firma v roce 2022 až za 18 tisíc korun, o vyšší desítky procent víc než v předchozím roce i v roce 2023.

Z palet pelety. Z kuchyňského oleje maziva

Skupina má ve svém segmentu na trhu unikátní záběr a podniká v duchu hesla „od semínka po olej“. Má vlastní zemědělskou produkci, oleje si sama lisuje, stáčí, i přepravuje do obchodů i pekáren. Doplňkovou roli hrají tři vlastní kamenné prodejny. Další měla v Praze, tu však letos zavřela. Paradoxně v metropoli lidé přestali kupovat farmářské výrobky, které tvořily nabídku prodejny.

Fabio se snaží o bezodpadovou výrobu. Oleje lisuje za studena a rafinuje bez použití chemie. V tom se zásadně liší od největších výrobců. Použité oleje sváží z restaurací a potravinářských podniků, jako jsou výrobci chipsů a oříšků, a ty dále zpracovává na maziva v závodě v Novém Městě na Moravě.

Zbytky z lisování olejů prodává do výroby krmiv a staré dřevěné přepravní palety recykluje na pelety. Jako jediný výrobce olejů v tuzemsku má vlastní flotilu devadesáti nákladních aut. Testuje také elektrický manipulátor – první svého druhu v Česku.

František Jenček rozvíjí statek po svých rodičích, který získali v restituci na začátku 90. let. Také zde se všechno dělá trochu jinak než v konvenčním zemědělství. Farma zkouší postupy takzvaného regenerativního zemědělství, kde se používají například bezorebné metody hospodaření. Společnost má vlastní kompostárnu a investuje do obnovitelné energetiky. „Náš záběr v tomto oboru je tak obrovský, že to nemá v Evropě obdoby,“ říká Jenček. Zemědělství ovšem plní spíš symbolickou úlohu, většinu surovin k výrobě olejů totiž musí nakupovat.

Evropa mluví o udržitelnosti, ale přitom má nadbytek pšenice, kterou exportuje, zatímco dováží velké množství nedostatkových sójových bobů z Jižní Ameriky.
František Jenček, jednatel společnosti Fabio Produkt

V roce 2019 holding přibral do rodiny společnost Bell Zvolen ze Slovenska. V letošním roce v tomto závodě česká společnost dokončila investici do linky na výrobu olejů ve spreji. Podle firmy je to trend posledních let.

Letos také společnost dokončila investici za 85 milionů korun do nové haly na zpracování oleje ze sóji v jednom z výrobních závodů ve Starém Místě u Jičína. Olej se používá jako ingredience do krmiv pro hospodářská zvířata.

„Evropa mluví o udržitelnosti, ale přitom má nadbytek pšenice, kterou exportuje, zatímco dováží velké množství nedostatkových sójových bobů z Jižní Ameriky. Je potřeba podpořit domácí produkci,“ říká Jenček.

Za problém označil i to, že se do Evropy stále smí dovážet oleje původem z Ruska a Běloruska. Do Česka se podle něj dostávají přes Polsko. „Ale v Polsku se tento olej nevyrábí, na trh se dostává právě přes prostředníky a přes obchodníky. Není to tak dlouho, kdy byl německý trh zavalený tureckou moukou,“ popsal.

Související témata:

Doporučované