Hlavní obsah

Evropská porážka Ukrajiny. Ikonický válečný slogan nezíská ochrannou známku

Foto: Facebook ukrajinské pošty, Seznam Zprávy

„Ruská válečná lodi, jdi do p*dele.“ Hláška zlidověla už v prvních dnech ruské invaze na Ukrajinu. Dostala se i na poštovní známky.

Ukrajina se snažila v EU zaregistrovat slogan „Ruská válečná lodi, jdi do p*dele“. Její žádost několikrát zamítly příslušné úřady, teď to odmítl i soud.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ukrajinská pohraniční služba neuspěla v Evropské unii s žádostí o ochrannou známku ke slavnému výroku „Ruská válečná lodi, jdi do p*dele“. Soudní dvůr Evropské unie ve středu potvrdil verdikt soudu nižší instance, který zase zachoval rozhodnutí Úřadu EU pro duševní vlastnictví (EUIPO), informovala agentura Reuters.

„Soudní dvůr shledal, že označení není způsobilé splnit základní funkci obchodní známky, pokud průměrný spotřebitel v případě jeho přítomnosti (označení) nevnímá původ zboží nebo služeb, ale pouze politický výrok,“ píše se ve verdiktu.

Výraz vzdoru poprvé zazněl v odvážné odpovědi ukrajinského vojáka na požadavek později potopeného ruského křižníku Moskva, aby se ukrajinská posádka Hadího ostrova v Černém moři vzdala. Výrok pronesl v prvních hodinách invaze z února 2022. Ruská posádka posléze strategickou výspu obsadila. Fráze se později stala symbolem odolnosti Kyjeva vůči Moskvě.

Státní pohraniční službu Ukrajiny ve sporu s EUIPO zastupovali dva právníci se sídlem v Bruselu Andrej Bukovnik a Taras Kulbaba. Žádost o ochrannou známku poprvé podali už 16. března 2022 jménem vojáka, který větu poprvé vyslovil, připomněl ukrajinský server Suspline.

Už v červenci téhož roku EUIPO uvedl, že je slogan „v rozporu s obecně uznávanými zásadami morálky, neboť se snaží finančně těžit z obecně uznávané tragické události“, a to ruské invaze na Ukrajinu.

Dvojice právníků po neúspěchu podala druhou žádost. V prosinci 2022 ji však evropské úřady opět zamítly, tentokrát s tím, že v ní byl použit „vulgární jazyk s urážlivými konotacemi“.

„I kdyby měla být značka vnímána jako poselství statečnosti a odvahy, banalizuje ruskou invazi a využívá značku jako nástroj k prodeji zboží, jako jsou šperky, hračky, oblečení, peněženky atd.,“ konstatoval úřad.

V únoru 2023 podali právníci odvolání, úřad EUIPO ho ale loni v prosinci zamítl s tím, že výraz postrádá „rozlišovací způsobilost“. Tedy, že by se jejich zboží nebo služba nedaly odlišit od zboží nebo služby jiného původu. Pak tedy případ došel až k soudu.

„Domníváme se, že autorství takové ochranné známky by mělo patřit státu Ukrajina jako potvrzení odhodlanosti a neporazitelnosti ukrajinských pohraničníků,“ vysvětlil už dříve pro bruselský server Politico Andrij Demčenko, mluvčí ukrajinské pohraniční stráže.

„Je třeba vzdát hold obránci, který svým činem a rozhodným projevem nezlomnosti inspiroval lidi, Ukrajinu i světové společenství,“ vysvětloval snahu o získání známky. K aktuálnímu verdiktu se služba podle agentury Reuters zatím nevyjádřila.

Doporučované