Článek
Investigativní reportéři z několika evropských zemí se dostali k uniklým dokumentům zevnitř soukolí ruské propagandy, které popisují, jak tvůrci smyšlených zpráv a podvržených fotek či videí vstupují do internetového prostoru na Západě a jak se tím snaží ovlivnit tamní politiku. Co je a jak funguje Agentura pro sociální projektování? A na koho se zaměří příště?
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Jak členové administrativy ruského prezidenta přímo úkolovali soukromou ruskou PR agenturu při cílení dezinformačních kampaní směřujících na Západ.
- Na které členské země EU propaganda cílila a jakých prostředků ve snaze ovlivnit tamní politickou situaci využívala.
- Na základě čeho si Rusové vytipovali na Západě velkou skupinu „názorových lídrů“, jejichž veřejnou komunikaci monitorují?
Investigativní novinář estonského serveru Delfi Martin Laine byl mezi těmi, kdo minulý týden popsali, jakým způsobem měla být soukromá ruská PR agentura s poněkud orwellovsky znějícím názvem Agentura pro sociální projektování (v ruském originále Agentstvo socialnogo projektirovanija, v anglickém překladu Social Design Agency) zapojena do fungování kremelské propagandy.
Jak se uniklé dokumenty, které se mu dostaly do rukou, liší od jiných takových, jež se čas od času dostanou na světlo, popsal Laine v rozhovoru pro podcast 5:59: „Jsou spojené s činností prezidentské administrativy Vladimira Putina. Ukazují, že lidé z jeho úřadu tu společnost v podstatě úkolovali. Už v minulosti jsme se samozřejmě setkávali s úniky různých dokumentů nebo jsme slyšeli o organizacích, jejichž náplní práce byl masový trolling, ale nikdy to nepocházelo z takové blízkosti úřadu ruského prezidenta.“
Přestože rozsahem zdaleka nejde o největší únik informací z prostředí tvůrců ruské propagandy, podle Laineho předčí ty předchozí svým obsahem. Jsou v něm např. excelové soubory, ve kterých jejich autoři zaznamenávali celý proces vytváření falešných komentářů, kterými se přispívalo do diskuzí na stránkách mainstreamových médií a zpravodajských serverů v zemích, na které se informační operace soustředila.
Jsou tam excelové tabulky s desítkami tisíc řádků, na každém z nich snímek obrazovky, který dokumentuje komentář zanechaný ruským trollem. Bylo by nesmírně náročné všechny ty desítky tisíc screenshotů, souborů a všeho dalšího falešně vyrobit. Bylo by to dokonce náročnější než tu informační operaci skutečně provádět.
Z daných dokumentů podle estonského novináře „jasně vyplývá, že se (Rusové) snažili ovlivnit evropské volby“, i to, že v centru jejich snah byly krajně pravicové strany v zemích Evropské unie.
„V případě Německa v zásadě tlačili komunikační pilíře krajní pravice, jako je antiglobalismus nebo anti-LGBT, aby tím například přihráli straně Alternativa pro Německo (AfD) další stoupence,“ říká s odkazem na uniklé dokumenty Martin Laine a dodává, že za měřítko úspěšnosti svých operací považovali ruští „informační válečníci“ nárůst preferencí AfD v průzkumech veřejného mínění: „Měli jasně stanovený cíl pomoci AfD dosáhnout alespoň 20procentní podpory, což byla ona hranice úspěchu. To už vám dost jasně říká, o co jim jde a koho v evropských volbách podporovali.“
Agentura pro sociální projektování si podle Laineho před každou kampaní vždy přesně stanoví své cílové publikum, se kterým chce pracovat. V Německu mělo jít o lidi inklinující ke krajní pravici, kteří pociťují nejistotu z ekonomického vývoje. A právě jim byly určeny komentáře zpochybňující odklon od ruského plynu nebo obviňující vládu z destrukce ekonomiky podporováním Ukrajiny.
„Tyhle proruské narativy roubovali na aktuální autenticky pociťované problémy obyčejných lidí v EU. V zásadě sváděli všechno na Ukrajinu a z Ruska naopak dělali univerzálního spasitele, který vyřeší všechny naše problémy,“ shrnuje princip zmiňované kampaně Laine.
Užiteční idioti: vítaná pomoc i inspirace
V balíku uniklých dokumentů estonský novinář podle svých slov nenarazil na jediný, který by naznačoval, že agentura platila některému z občanů EU za to, že její smyšlené a manipulativní obsahy šíří. Jinými slovy: žádná oboustranná komunikace.
„Viděl jsem jen to, že využili či zneužili ‚užitečných idiotů‘ a že je zároveň monitorovali,“ uvedl v rozhovoru pro podcast 5:59 Laine. „Není to pokaždé tak, že (Rusové) vytvoří nějaké fake news a pak je podstrčí lidem s tím, ať je dál šíří. Někdy je to naopak – něco se nejprve objeví uvnitř EU, u lidí, kteří mají na takových sděleních a jejich šíření svůj vlastní zájem. A Rusko to vidí a řekne si: No ne, to je dobrý nápad, to si půjčíme, to podpoříme, pojďme to předhodit našim lidem, ať se k tomu taky vyjádří. Zapojit ‚užitečné idioty‘ tímhle způsobem je pro ně jednodušší.“
Estonský novinář nepochybuje o tom, že propagandisté ve službách ruského státu napřou značné úsilí i směrem k ovlivnění spolkových voleb v Německu v příštím roce. A něco se prý začíná dít už i ohledně listopadového prezidentského klání v USA, kde vnějším silám zkomplikovala situaci výměna kandidáta za Demokratickou stranu.
V podcastu 5:59 se také dozvíte, jakých prostředků využívala Agentura pro sociální projektování v dezinformační kampani zacílené na Ukrajinu a tamní ruskojazyčné publikum nebo jak Martin Laine nabyl jistoty, že balík uniklých dokumentů obsahuje autentické a věrohodné informace. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.
Editor a koeditor: Matěj Válek, Pavel Vondra
Dabing: Pavel Vondra
Sound design: Ursula Sereghy
Hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: video Agentury pro sociální projektování (via Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda)
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.