Hlavní obsah

Madrid zatrhne byznys s elektrickými koloběžkami

Jedním z problémů elektrokoloběžek je jejich časté ledabylé odložení na různých místech ve městě (ilustrační fotografie).

Madridská radnice odebrala povolení třem firmám, které provozují sdílené elektrické koloběžky. Nesplnily podmínky, ke kterým se městu zavázaly. Radnici vadí především nedostatečná ochrana chodců.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Z ulic Madridu od října pravděpodobně zmizí sdílené elektrické koloběžky kvůli riziku, které představují pro chodce, ale také problémům s jejich parkováním. Radnice španělské metropole dnes oznámila, že odebírá povolení třem firmám, které je provozují. Uvedl to také starosta Madridu José Luis Martinez-Almeida na síti X, píše francouzský server Le Monde.

„Rušíme povolení společnostem, které v ulicích města půjčují koloběžky,“ napsal starosta. Dodal, že prioritou radnice je bezpečnost obyvatel. Město neplánuje udělit povolení pro provozování sdílených koloběžek žádným dalším společnostem, uvedl server The Guardian.

Licenci na provoz měly do současné doby tři společnosti – Lime, Dott a Tier Mobility. Podle starosty ale nesplnily podmínky, které radnice stanovila, a to hlavně ohledně zaručení bezpečnosti chodců.

Provozovatelé měli radnici poskytnout přístup ke svým údajům a bylo jim také nařízeno, aby zavedli technologii, která by jejich zákazníky nutila nechávat koloběžky pouze na povolených místech a znemožňovala tak jejich půjčování v ulicích určených pouze pro pěší nebo v blízkosti historických parků, uvedla agentura Reuters.

Firmy však tyto podmínky nesplnily a nyní mají 20 dní na odvolání, uvedla radnice v prohlášení.

Madrid tak bude zřejmě po Paříži dalším evropským městem, které zakáže sdílené elektrické koloběžky. Zákaz v Paříži začal platit loni v září. V metropoli nabízely služby stejné tři společnosti jako v Madridu. Elektrokoloběžky zakázalo letos v srpnu i australské město Melbourne.

V Praze chce magistrát s provozovateli sdílených koloběžek a kol uzavřít prostřednictvím své městské firmy smlouvy, píše ČTK. Podle návrhu by firmy platily městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování stanovených pravidel by jim hrozily pokuty.

Související témata:

Doporučované