Hlavní obsah

Krajské volby

Konečné výsledky voleb v ČR
Sečteno 100 %
Výsledky voleb
StranaHlasy
ANO
842 947
ODS
140 544
KDU+ODS+TOP 09
131 058
STAN
130 347
Piráti
85 169

Volby do Senátu

Výsledky 1. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

Boeing přistoupil na mimosoudní uznání viny za dvě smrtelné nehody

Foto: Robin Guess, Shutterstock.com

Letadlo Boeing 737 MAX, ilustrační fotografie.

Podle amerických úřadů společnost Boeing zatajovala informace ohledně vývoje letadel 737 MAX. Tamní ministerstvo spravedlnosti firmě nabídlo mimosoudní uznání viny. Vedoucí manažeři se také mají setkat s příbuznými obětí nehod.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americký výrobce letadel Boeing přistoupil na mimosoudní uznání viny v případě dvou smrtelných nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. Oznámilo to americké ministerstvo spravedlnosti, píše agentura AP. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu ve výši 243,6 milionu dolarů, tedy 5,6 miliardy korun. Firma se také zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality. Smlouvu musí ještě schválit soud.

Boeing podle amerických úřadů porušil dohodu z roku 2021, pomocí které se vyhnul stíhání za to, že zatajoval informace ohledně vývoje letounů 737 MAX před Federálním úřadem pro letectví (FAA). Firma totiž nezavedla některá slíbená opatření pro prevenci a detekci podvodů. Porušení dohody Boeing odmítá. Součástí dohody bylo i vyrovnání ve výši 2,5 miliardy dolarů, což je zhruba 57 miliard korun.

Po porušení dohody americké ministerstvo spravedlnosti na konci června Boeingu nabídlo mimosoudní uznání viny. Firma měla čas na rozmyšlenou do konce minulého týdne. Pokud by na dohodu nepřistoupila, čelila by soudu za podvod.

V rámci nové dohody se Boeing podle agentury Reuters zavázal v průběhu tří let investovat 455 milionů dolarů do programů bezpečnosti a kontroly kvality. Na investice bude dohlížet nestranný orgán. Vedoucí manažeři firmy by se měli setkat také s příbuznými obětí obou nehod.

Celkem při obou haváriích v letech 2018 a 2019 zahynulo 346 lidí. Za nehodami letounů 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air a aerolinek Ethiopian Airlines stály problémy s asistenčním softwarem. Systém nazvaný MCAS měl pilotům pomáhat letadlo ovládat. V obou případech je ale překvapil nečekaným a nepředvídatelným zásahem do řízení. Od druhého pádu v březnu 2019 model nesměl 20 měsíců létat.

Doporučované