Hlavní obsah

Film Světýlka se neodehrává jen na plátně, dotváří se v hlavě každého z nás

Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Hlavní soutěž / Světýlka / Česká republika, Slovenská republika 2024.

Režisérka Beata Parkanová vypráví svůj třetí film Světýlka nenápadně, možná až nevýrazně. Ve zdánlivé banalitě snímku je ale jeho největší síla. Dává totiž prostor divákovi, aby do příběhu vstoupil a dotvořil ho ve vlastní hlavě.

Článek

Recenzi si také můžete poslechnout v audioverzi.

Je krásný letní prázdninový den. Slunce svítí a hřeje, ale není dusno, venku je vlahý vzduch. Stojíte v udržovaném vesnickém dvoupatrovém domě, který má jednu venkovní zeď prosklenou. Kolem něj je zahrada s udržovaným trávníkem plná květin a stromů. Uprostřed zahrady je studna a vedle ní barevné kamínky, od kterých se odráží záblesky světla. Uvnitř domu je čisto, naklizeno. Vybavení je sladěné s důrazem na detail, prostoru dominují pastelové barvy. Po schodišti se prohání černý kocour s bílou náprsenkou.

Idylický pohled na vesnický příbytek nejdřív jen nenápadně kontrastuje s tím, co prožívá rodina uvnitř. Je rok 1992, ale vlastně je to jedno. Podobný příběh, jaký vypráví ve Světýlkách režisérka a scénáristka Beata Parkanová by se mohl odehrát –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a nejspíš se i odehrává –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kdykoli a kdekoli.

Šestiletá Amálka –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ holčička s podmanivýma očima a zrzavými vlasy –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pobíhá po domě a evidentně se nudí. Její rodiče a prarodiče v přízemí něco probírají a nemají na ni čas. Občas zvýší hlas. Babička holčičky se evidentně zlobí. Když se Amálka po chvíli snaží debatu dospělých nabourat, ostře ji odpálkují a pošlou ji do jejího pokoje. Amálka si možná poprvé uvědomuje, že život nebude tak jednoduchý.

Rozhovor

Režisérka a scenáristka Beata Parkanová na karlovarském festivalu uvedla svůj třetí film Světýlka. Je prý zakončením neoficiální trilogie o její rodině. „Je to kruh, který se svým způsobem pro mě Světýlky uzavírá,“ říká pro Seznam Zprávy.

Je to zjištění, které pro ni možná nebude důležité ten den a možná nikdy, ale taky se může stát, že jí bude formovat celý život. Je to tak nenápadné poznání, že ještě není jasné, jak důležitou roli v jejím osudě bude hrát.

A podobně prostý je i scénář filmu Světýlka. Nikde žádný výrazný zvrat, žádná scéna, která by diváka nutila si snímek zapamatovat. Navzdory tomu může mít film na publikum zásadní dopad, protože Světýlka jsou silná zejména v tom, jak pracují s univerzálními zkušenostmi v každém z nás.

Kde končí filmový příběh a začíná ten váš?

Hlavní postava, malá Amálka, diváka provází po jeho vlastních pocitech důsledně a z příběhu tak v podstatě nikdy nezmizí. Doslova. Kamera z obličeje mladé herečky Mii Bankó v podstatě nespustí oči. Představitele většiny zbylých rolí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Veroniku Žilkovou, Martina Fingera, Elizavetu Maximovou a Marka Geišberga –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ zabere jen občas a upřímně by nezaškodilo, kdyby i od toho režisérka upustila. Občasné pohledy mimo Amálčin obličej divákovi nic nepřinesou, spíš ho vytrhnou z přemýšlení o tom, co zažívali v dětství oni sami, nebo nad čím tak může přemýšlet malá Amálka.

Podobně nadbytečně v tomto ohledu působí i občasné prostřihy na detaily toho, co se stalo v předchozí scéně.

Světýlka ve Varech:

+2

Snímek by si bohatě vystačil s tím, že by sledoval jenom Miu Bankó. Navzdory svému útlému věku (v době natáčení jí bylo sedm let) i nedostatku předchozích zkušeností herečka působí naprosto přirozeně a dokáže diváky v podstatě okamžitě vtáhnout do děje.

Díky jejímu výkonu nemáte problém přenést se do vlastních dětských let a přemýšlet nad tím, o čem asi byly ty hádky, které jste tajně poslouchali přes zeď a kterým jste dost dobře nemohli rozumět. Dumáte nad tím, kdy poprvé jste dostali pocit, že vám rodiče něco tají a co asi znamenaly poznámky babičky, která nadávala na to, že si její dcera ničeho neváží.

Příběh Amálky a vlastně i režisérky Beaty Parkanové, která se netají tím, že nejen ve Světýlkách, ale i ve svých předchozích projektech Chvilky a Slovo čerpala při psaní scénáře z vlastních zkušeností, zkrátka promlouvá ke každému, kdo je ochoten jeho nenápadným vzkazům naslouchat. Mnohem víc než o jednom hezkém letním dni v roce 1992 je nakonec o příbězích v každém z nás, které si díky filmu znovu převyprávíte ve vlastní hlavě.

Možná v nich tentokrát najdete něco, co jste před lety neviděli. Kdo ví.

KVIFF 2024

Festival Karlovy Vary je výroční přehlídkou toho největšího skvostu ze světa filmu, probíhá pod taktovkou Jiřího Bartošky. Lázeňské město na západě Čech festival opět vítalo od 28. června do 6. července 2024. Dění na místě jsme sledovali ONLINE.

Doporučované