Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V horní části pražského Václavského náměstí začne v sobotu stavba tramvajových kolejí. Práce potrvají tři roky a náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé tratě od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun. Úpravy čekají i horní část náměstí, dolní část město zrekonstruovalo dřív. Dopravní podnik (DPP) také opraví koleje ve Vodičkově a Jindřišské ulici, kde tramvaje nepojedou celé léto a vrátí se na místo na konci září.
Koleje a promenáda
Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Na náměstí přibude stromořadí a zvětší se prostor pro pěší na úkor automobilů. V podzemí vznikne retenční nádrž na zachycení dešťové vody. Oprava se uskuteční podle projektu od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects, který vznikl v roce 2005.
Výstavba tramvajové trati začne tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici. DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Současně s tím začnou dělníci opravovat stropní desku stanice metra C Muzeum. Přitom zaberou část severojižní magistrály, když začnou odstraňovat vozovku, podkladové a izolační vrstvy. Řidiči pojedou dvěma, namísto nynějšími třemi jízdními pruhy.
Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město dokončilo. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.