Hlavní obsah

Pět miliard je živá voda pro Rivian. Je otázka, jaká bude spolupráce s Němci

Foto: Shutterstock.com

Elektromobil od Volkswagenu. Ilustrační foto.

Pět miliard dolarů, které Volkswagen investuje do amerického výrobce elektromobilů Rivian, hýbou trhem. Elektromobilce dávají naději, zároveň ukazují nízkou kvalitu softwaru v německých vozech ID.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Současný svět výrobců automobilů je rozdělen na dva tábory. Stále mu ještě dominují obří výrobci tradičních vozů, jako je Volkswagen, General MotorsToyota, kteří se snaží udržet krok s konkurencí a řidičům nabízet nejnovější technologie, jež se jinde rychle stávají standardem. Zároveň čelí hrozbě pokut za produkci vozů se spalovacími motory, které do ovzduší vypouštějí emise CO2.

Na druhé straně stojí firmy, které se zaměřují na produkci aut do zásuvky. Nejznámější z nich je americká Tesla, v poslední době se mluví o jejím čínském konkurentu BYD. A prorazit se už několik let snaží rovněž americký Rivian, který od začátku sázel na sportovně užitkové vozy a pick-upy.

„Koncern Volkswagen a společnost Rivian zůstávají ve svých oborech konkurenty,“ uvedla pro SZ Byznys Lenka Vaňková, vedoucí oddělení vztahů s veřejností Volkswagenu. „Nehodláme společně vyvíjet vozidla, zaměřujeme se výhradně na architekturu elektroniky. Ke konkurenci se nevyjadřujeme, stejně jako nezveřejňujeme interní plánování, které vedlo k tomuto partnerství,“ dodala.

Tyto firmy zase trápí vysoká cena vozů či omezení v podobě nižšího dojezdu. Obecně se mluví o tom, že běžného zákazníka osloví až elektromobil do 600 tisíc korun, který na jedno nabití ujede stovky kilometrů. Tedy to, co v současnosti nabízí klasický vůz s plnou nádrží.

O takové auto se snaží zmíněný Volkswagen. Ten už řadu let nabízí elektromobily z rodiny ID, kterým se ovšem prorazit zatím nepodařilo. Často je kritizován právě software, tedy program, který má v elektromobilech na starost přenos síly, ale i řízení, nabíjení či brzdění. Podle dosavadních informací má vzniknout i společný podnik, který má za cíl konkurovat právě Tesle.

„Je pravda, že Volkswagen dlouhodobě bojuje se softwarem. Jeho vozy z rodiny ID se v prvních letech nemohly měřit s konkurencí, teď už je to lepší, ale je velmi těžké napravit horší pověst z minulosti,“ popisuje oslovený vedoucí redaktor webu Garáž.cz Martin Machala. Podle něj tak elektromobily z Wolfsburgu mají na trhu těžkou pozici. „Nové vozy patří mezi ty dražší, které jsou aktuálně k mání, a technika bohužel v mnohém za konkurencí zaostává.“

Trh reaguje. Rivian roste, Volkswagen ztrácí

Německý výrobce se tak rozhodl shánět software jinde a oznámil investici ve výši pět miliard dolarů (116,5 miliardy Kč) do amerického Rivianu. Ten je od svého založení ve ztrátě. Každý dodaný vůz pro něj podle agentury Reuters znamená ztrátu 40 tisíc dolarů. Aby firma snížila náklady, přehodnocuje smlouvy s dodavateli a některé díly si vyrábí sama. Miliardy z Evropy ale mají šanci firmu zachránit. Minimálně část investorů tomu věří, což dokládá růst hodnoty akcií firmy.

Dan Ives, analytik společnosti Wedbush Securities, řekl pro Bloomberg, že tato spolupráce může být klíčová pro budoucnost společnosti Rivian v Evropě. „Především v nových modelech, které by Rivian mohl vytvářet pod značkou VW,“ dodal. Za americkou společností stojí Amazon s 16% podílem, drobný podíl drží také Ford. „Vzpomeňte si, že Tesla ve svých začátcích měla podporu jak Toyoty, tak Mercedesu,“ uvedl reportér Bloombergu David Welch.

„Spojení sil tímto způsobem může také pomoci snížit náklady na jedno vozidlo a posílit obranu proti rostoucí síle čínských výrobců elektromobilů,“ uvedla pro Reuters Susannah Streeterová, vedoucí oddělení peněz a trhů ve společnosti Hargreaves Lansdown.

„Investice je podle mne výhodná pro obě strany kontraktu. Rivian má velmi kvalitní produkt včetně top elektroplatformy i fungujícího softwaru,“ uvedl pro deník E15 portfolio manažer fondů J&T Michal Semotan. „Vzhledem k postupně se rozbíhajícím prodejům a výdajům na vybudování továrny a vývoje nových modelů nicméně potřebuje hotovost jako sůl,“ dodal.

Sázka na Rivian a možnost využívání jeho softwaru, což by mělo začít v druhé polovině dekády, ale rozhodně neznamená, že by měl Volkswagen vyhráno. Alespoň to naznačuje trh, kde je vidět propad hodnoty akcií německé automobilky zhruba o dvě procenta.

Média si také všímají otazníků nad budoucností spolupráce a jedné firemní kultury, kterou bude tvořit rigidně řízený přístup německé automobilky s historií a Rivianu, který vznikl v roce 2009.

„Je zde problém kultury –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ snažit se zkombinovat vertikálně integrovaný a flexibilní přístup společnosti Rivian k softwaru s tradičnějším přístupem společnosti Volkswagen, který spočívá ve spolupráci s mnoha dodavateli a středním managementem, je jako strkat hranatý kolík do kulaté díry,“ uvádí Reuters.

Aktualizace: do textu jsme doplnili vyjádření Lenky Vaňkové z Volkswagenu

Doporučované