Hlavní obsah

„Změníme pravidla hry.“ Šéf Škody Auto popisuje novinku za 600 tisíc

První část rozhovoru s předsedou představenstva Škoda Auto Klausem Zellmerem.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Přechod z konvenčních motorů na elektromobilitu v Evropě zpomaluje, říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Škoda Auto Klaus Zellmer. I proto se automobilka rozhodla výrobu některých modelů prodloužit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Aktuálně jsme přijali rozhodnutí prodloužit výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí, abychom uspokojili potřeby našich zákazníků,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer.

Nedomnívá se však, že Evropa bude hýbat s termínem a že by umožnila prodej nových vozů se spalovacími motory i po roce 2035. „Mě upřímně neděsí to, že rok 2035 bude znamenat konec výroby vozů se spalovacími motory. Daleko větší strach mám z toho, co se stane se všemi auty se spalovacími motory, která budou stále na trhu. Nemáme pro ně řešení, které by snižovalo emise CO2,“ dodává Zellmer.

Debaty, zda bude rok 2035 posledním rokem výroby spalovacích motorů, jsou stále častější. Jak se v takové nejistotě podniká?

Držíme se plánu, nasloucháme našim zákazníkům a nabízíme jim možnost výběru. Řekli jsme, že nabídneme atraktivní portfolio elektromobilů, spalovacích motorů i řešení mezi –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tedy hybridy nebo plug-in hybridy. Představili jsme nový Kodiaq a Superb s plug-in hybridní variantou, která má čistě elektrický dojezd více než 100 kilometrů, ale na delší vzdálenosti může stále používat účinný spalovací motor. Dáváme zákazníkům svobodnou možnost volby a současně vždy dodržujeme legislativní rámec. Naším plánem je ukončit prodej nových aut se spalovacími motory v Evropě do roku 2035.

Vy osobně věříte, že rok 2035 bude pro spalovací motory konečná? Vsadil byste si na to?

Nevsadil bych si na to. Ale v tuto chvíli je to náš plánovací předpoklad. Mě upřímně ale neděsí to, že rok 2035 bude znamenat konec prodeje nových vozů se spalovacími motory. Daleko větší strach mám z toho, co se stane se všemi auty se spalovacími motory, která budou stále na trhu. Nemáme pro ně řešení, které by snižovalo emise CO2.

Pokud s limity CO2 půjde vše podle plánu a bude tu poptávka po elektromobilech, stejně budeme stále mít dvě třetiny vozového parku Evropy se spalovacími motory. Můj dotaz na vládu, nebo spíš eurokomisaře zní: Co s těmi auty uděláme?

A co s těmi vozy uděláme?

Nejlepší by bylo otevřít brány pro průmysl, pro dodavatele, pro benzinové společnosti, aby dodávaly palivo, biopalivo nebo syntetické palivo… Abychom měli kroky podporující snižování emisí CO2. My ale momentálně nemáme pro tato auta žádné řešení, a to je z mého pohledu ten největší problém.

Přechod na elektromobilitu zpomaluje. Z různých důvodů

Pokud se termín přeci jen posune z roku 2035 dál, posunete i vaše plány na výrobu? Na tak dlouho, jak jen to bude možné?

Vše je o zákazníkovi a o tom, co chce. Zatím vidíme, že přechod z konvenčních motorů na elektromobilitu v Evropě zpomaluje, zvláště pak na největším automobilovém trhu – v Německu. Z různých důvodů zkrátka není tak rychlý, jak se původně předpokládalo. Ano, mohou za to ceny, nabíjecí infrastruktura, nálada spotřebitelů nebo jejich preference. Pokud podnikáte, musíte respektovat, co vaši zákazníci chtějí, protože to jsou jejich peníze. Takže pokud se legislativa ze současného roku 2035 posune, což si nemyslím, bude záležet na tom, jak budou reagovat spotřebitelé.

Nemyslíte si, že se termín posune?

Nemyslím. Největší výzvou pro nás je to, že plánujeme na tři až pět let. Tedy to, co řekneme a rozhodneme dnes, bude mít vliv za tři až pět let. U toho ale nesmíme zapomínat, že kromě roku 2035 tu máme i další nové limity CO2– v roce 2025 a pak v roce 2030, které jsou spojeny s pokutami, pokud nebudou dodrženy. Konečné rozhodnutí je na spotřebiteli, ale jedeme v tom všichni společně. Není to jen automobilový průmysl, je to i vláda, dodavatelé elektřiny, nabíjecí infrastruktura. Ve hře je hodně.

Elektroauto za 600 tisíc změní pravidla hry

Jedním z důvodů, proč se elektromobilům tolik nedaří, jsou ceny. Kdy se dočkáme cenově dostupných modelů? A bude váš model s cenovkou 600 tisíc, ohlášený na příští rok, stačit k tomu, aby se trh rozhýbal?

Musíme být realisté. Bateriové elektromobily jsou dražší než konvenční systémy, které za sebou mají desítky let vývoje. Děláme vše pro to, abychom ceny elektromobilů snížili, ale stále jsou tu limity jako například ceny surovin a zejména baterií. 40 procent ceny elektromobilu tvoří baterie. Tohle jsou výzvy.

Naše strategie je následující – příští rok představíme městský crossover Škoda Epiq, s cenou kolem 25 tisíc euro, tedy 600 tisíc korun. To je rozumná nabídka za kompaktnější městské SUV. Jsem přesvědčen, že tento vůz změní pravidla hry.

Vůz s cenovkou kolem 20 tisíc eur je společný projekt skupiny Brand Group Core. Už jsme řekli, že ho chceme do roku 2027. Pracujeme na něm. Pracuje na něm celá skupina Brand Group Core.

Co bude ten „poslední mohykán“ mezi spalovacími motory?

Podle našeho současného plánu to mají být Kodiaq, SuperbOctavia. Ty se plánují i po roce 2030.

Teď jsme ale aktuálně přijali rozhodnutí prodloužit výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Podle našich původních plánovacích předpokladů měla být výroba ukončena dříve, ale tím, že transformace na elektromobilitu nepostupuje tak rychle, jak se předpokládalo, jsou dispozice tento životní cyklus prodloužit.

Spotřebitelé jsou velmi citliví na cenu. I proto je opravdu důležité trefit se s modelem pod hranici 20 tisíc euro. Když se ale podíváte na model Fabia, v některých evropských zemích začíná na 15 až 16 tisících eurech. To je stále čtvrtinový rozdíl proti nejlevnějšímu plánovanému elektromobilu. U vozu Fabia se spalovacím motorem tak ve světě stále uvidíme velkou poptávku.

20 procent prodejů budou elektromobily. Už za dva roky

Kdy budou elektromobily tvořit 20 procent prodejů nových automobilů?

Myslím, že v Evropě se toho dočkáme během příštích dvou let.

A v České republice?

Jak víme, aktuálně je to méně než pět procent. Vláda ale přišla s podporou prodeje, tak uvidíme, jak zareagují spotřebitelé. Podívejte se na Norsko, kde elektromobily tvoří 90 procent prodejů. I tam funguje podpora prodeje – do určité ceny nemusí elektromobily platit žádnou DPH, což je čtvrtina ceny.

Je to tedy celé hlavně o podpoře a dotacích?

Je to hlavně o tom, za co chtějí spotřebitelé zaplatit. A ti jsou velmi citliví na cenu. Pokud to s prosazováním elektromobilů myslíme vážně, musí to podpořit všichni. Od výrobců elektromobilů přes infrastrukturu až po stabilní ceny elektřiny. Jedině tak spotřebitelé budou mít motivaci přejít na elektromobily.

A kdy budete mít i v Česku 20 procent elektromobilů v prodejích vozů?

V prvním čtvrtletí byl Enyaq celkově nejprodávanějším elektromobilem v zemi, ale není to základní model pro všechny. Elroq bude představen na podzim letošního roku, u něj bude výrazné snížení ceny a Škoda Epiq bude v prodeji od roku 2026. Myslím si, že v Česku bychom mohli 20procentní podíl elektromobilů na prodejích zaznamenat na konci roku 2026.

Klaus Zellmer

  • vystudoval ekonomii
  • pracoval 23 let v automobilce Porsche, začínal v ní v roce 1997 jako asistent vedení
  • v roce 2002 začal řídit prodej Porsche v Lipsku, v roce 2007 povýšil na šéfa marketingu Porsche v Německu a o tři roky později vedl německou odnož Porsche
  • v roce 2015 přesídlil do USA, kde řídil Porsche North America

Čínská elektroauta? Jsme zásadně proti clům

Jak velkou konkurencí jsou pro vás elektromobily z Číny?

Čína je velký konkurent ve všech průmyslových odvětvích a ano, je novým globálním hráčem i v automobilovém průmyslu. Je to ale stejné jako před 30 lety s japonskými auty, nebo před dvaceti lety s korejskými. Pro spotřebitele je konkurence důležitá, dostanou dobrý produkt za lepší cenu. I ve sportu by přece byla hrozná nuda, kdyby neexistovala konkurence. Musí to být ale férová soutěž.

A je to ze strany Číny férová soutěž?

No… znáte současnou pozici EU. V tuto chvíli se mluví o uvalení cel. My ale cla jako skupina VW i jako značka Škoda jednoznačně odmítáme. Nevěříme v ně, každému zvýší náklady a na konci dne z toho nemá prospěch nikdo. A už vůbec ne zákazník. Ano, je to úloha pro průmysl a vládu – poskytnout rámec, abyste byli konkurenceschopní – ať už jde o Čínu, Japonsko nebo Koreu. Zavedením cel ale docílíme jen toho, že přesně ta stejná protiopatření zavede Čína. Nikdo z toho nebude mít prospěch.

Jaká odvetná opatření ze strany Číny v případě 38procentních cel očekáváte?

O tom bych nespekuloval.

Jak by to poškodilo Volkswagen?

To je jednoduché. Skupina VW prodává velkou část své produkce v Číně. Pokud Čína z jakýchkoliv důvodů zavede daně, klesne poptávka a s ní i zisky. Ale uvidíme, zda k tomu dojde. Všichni teď musíme zatlačit, aby se cla nezvýšila, protože by z toho nikdo neměl prospěch.

Doporučované