Hlavní obsah

Krajské volby

Konečné výsledky voleb v ČR
Sečteno 100 %
Výsledky voleb
StranaHlasy
ANO
842 947
ODS
140 544
KDU+ODS+TOP 09
131 058
STAN
130 347
Piráti
85 169

Volby do Senátu

Výsledky 1. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

Hokej zachránil hospodám tržby. Nejvíc se „koukalo a pilo“ na vesnicích

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Mistrovství světa v hokeji jsme vyhráli a totéž si mohou říkat i čeští hospodští. Právě hokej v květnu poháněl gastroprůmysl. Nejvíce se dařilo hospodám na Moravě. Fotbal ani olympiáda prý už takový vliv mít nebudou.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letošní mistrovství v hokeji si kromě sportovních nadšenců pochvalují také hospody a restaurace. Šampionát, který letos trval od 10. do 26. května, podnikům přinesl celkem o šest procent více tržeb oproti tomu předešlému, který se konal ve Finsku a Lotyšsku. Hodnota přitom nezahrnuje peníze utržené ve fanzónách a podnicích přímo na stadionech, kde se přitom stravovaly a napájely stovky tisíc lidí. Celkově tak bude číslo ještě vyšší.

V květnu zaznamenal v období turnaje největší nárůst tržeb oproti loňskému mistrovství Moravskoslezský kraj a město Ostrava, kde se také odehrávala část zápasů.

Návštěvnost stoupla hlavně na vesnicích, kde během mistrovství vzrostly tržby oproti předchozímu roku o 11 procent. Výrazně se hokejová událost projevila kromě Moravskoslezského kraje i v Olomouckém, v Praze a dalších krajských městech už to bylo méně.

Úplně specifický pak byl finálový večer. Ten přinesl hospodám v menších obcích nejvyšší čísla od desáté hodiny večer. Tržby vrcholily po půlnoci, kdy stouply o zhruba 730 procent. Až 40 procent tržeb finálového hokejového večera podniky zaznamenaly právě od 22 hodin do čtvrté hodiny ráno.

„Je důležité si uvědomit, že mistrovství světa vstoupilo do skoro 60 procent měsíce, to znamená, že více než polovina května byla ovlivněná tím, co se tu dělo. Nějaké oblasti méně, nějaké více,“ vysvětlil ředitel rozvoje produktu a služeb společnosti Dotykačka Vladimír Sirotek.

Významným faktorem výdělků byl zejména pro hospody a restaurace během šampionátu příliv turismu, především Slováků a Poláků na východu země. „Nejen Češi, ale i zahraniční turisti do gastra mohli přinést z meziročního pohledu až o 11 procent víc,“ uvedl Sirotek.

Zpátky do starých kolejí

Po skončení hokejových oslav se stav tržeb opět přiblížil předešlým hodnotám. „Ani výkon českých hokejistů nevrátil české gastro do reálného růstu. Pod pokličkou ho drží vyšší míra inflace způsobená růstem DPH a související slabší poptávka ze strany hostů,“ komentoval Luboš Kastner.

Mistrovství Evropy ve fotbale ani letní olympijské hry podle Kastnera podobné výsledky nepřinesou. „Fotbal bude v hospodách vidět daleko méně. Olympiáda podle mě mít vliv nebude,“ uzavírá.

Co se týká tržeb od ledna do května, meziročně stouply „jen“ o jedno procento, kvůli zdražení energií a surovin ale reálně klesly. Ale bez hokejového šampionátu by tržby za prvních pět měsíců roku meziročně o deset procent klesly.

V květnu by podle člena představenstva Hospodářské komory a provozovatele restaurací Luboše Kastnera bez hokejové události podniky neskončily v meziročním plusu například kvůli špatnému počasí. Letos v květnu totiž mimořádně vydatně pršelo.

Současnému celkovému stavu nepomáhá ani snížená poptávka. „Poptávka je slabší, než bývala. Díky levnému pivu z obchodů lidé často popíjejí doma nebo v garáži,“ konstatuje člen představenstva Hospodářské komory a provozovatel několika restaurací Luboš Kastner.

V období od ledna do června si o šest procent více než loni vydělaly kavárny, kterým tržby rostou dlouhodobě. Naopak diskotéky a noční kluby utržily skoro o pětinu méně a v minusu jsou i bary. Hospody a restaurace se drží kolem průměru.

Výjimkou jsou ovšem prémiové restaurace, které s nárůstem tržeb vedou i před kavárnami. „Zejména v odpoledních a večerních hodinách lidé hledají kvalitní gastro zážitky. Za ty jsou ochotní i připlatit. Do restaurací už proto nechodí tak často jako dřív, ale vybírají si prémiové podniky. Vyráží tam při různých speciálních příležitostech a rádi se tam více odmění,“ odvozuje z dostupných statistik ředitel Dotykačky Petr Menclík.

V důsledku vyšší poptávky související právě s turismem mohla podle ředitele rozvoje produktu a služeb společnosti Dotykačka ČR Vladimíra Sirotka vzrůst i cena piva v gastro podnicích. To se nejvýrazněji projevilo v Praze a Moravskoslezském kraji. V obou oblastech cena piva během mistrovství vzrostla o deset procent.

Doporučované