Hlavní obsah

Námořní doprava se zadrhává. Obchody se kvůli povstalcům připravují na Vánoce

Foto: Pexels.com

Ilustrační foto.

Situace v námořní přepravě zboží z Asie připomíná období pandemie. Její ceny dramaticky rostou a dodávky nabírají zpoždění. Evropští obchodníci v obavách z dalšího vývoje začínají objednávat vánoční zboží.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nedostatečné kapacity, ale i přetížené přístavy způsobují, že ceny námořní přepravy letí opět vzhůru. Poslední týdny v námořní dopravě připomínají období pandemie covidu, hodnotí aktuální situaci David Knobloch, jednatel a spolumajitel zasílatelské společnosti NTG Air & Ocean.

Podle specializovaného Shanghai Containerized Freight Indexu jen za poslední měsíc a půl vzrostla cena námořní přepravy, která se v konečném zúčtování promítá do cen koncových spotřebitelů, na zhruba dvojnásobek. Za dvacetistopý kontejner (TEU) si rejdaři na trase Asie–Evropa dnes účtují zhruba čtyři tisíce (92 000 Kč) dolarů.

„V porovnání se stejným obdobím loňského roku jde o více než čtyřnásobné zvýšení. A růst cen má pokračovat. Předpokládám, že v červenci bychom mohli vidět pětimístné číslo u velkých čtyřicetistopých kontejnerů. Cenové hladiny se mohou pohybovat nad deseti tisíci dolary,“ říká David Knobloch.

Co způsobuje růst námořní dopravy

Podle experta se až nyní ukazují v číslech reálné dopady krize Rudého moře, kde od konce loňského roku útočí jemenští povstalci na obchodní lodě proplouvající přes Suezský průplav. Podle posledních zpráv zde povstalci při raketovém útoku poničili dvě obchodní lodě v noci na neděli.

„Rejdaři z bezpečnostních důvodů začali většinu lodí přesměrovávat kolem Mysu Dobré naděje, kde je cesta podstatně delší a trvá o cca 15 dní více v závislosti na směrování,“ popisuje spolumajitel zasílatelské společnosti NTG Air & Ocean.

„Náklady na tuto objížďku jsou vyšší kvůli zvýšeným nákladům na palivo, ale také kvůli zvýšené době plavby/nákladům na loď, kontejnery a posádku. Proti těmto dodatečným nákladům jde úspora za průjezd Suezským průplavem,“ popsal již před časem pro SZ Byznys Layland Barker, ředitel dánské firmy Titan Containers, která pronajímá hlavně pozemní kontejnery a v menší míře také námořní kontejnery.

Foto: Seznam Zprávy

Trasa kolem Afriky je osvědčená, ale dražší.

„I přesto, že v letošním roce do provozu přišlo nezanedbatelných 1,14 milionu TEU, nabytá kapacita byla spolknuta ve velkém právě přesměrováním lodí,“ vysvětluje Knobloch. Podle analýzy Alphaliner, která sleduje vývoj v oblasti námořní přepravy, chybí v dodavatelském řetězci směrem z Asie do Evropy minimálně deset procent kontejnerových kapacit.

Další problém přitom způsobují rostoucí ceny. Kvůli nim se odkládá odeslání některých exportních kontejnerů klidně i o několik měsíců. Rejdaři totiž dávají přednost těm zásilkám, za které dostanou více zaplaceno.

„Zpravidla to jsou nasmlouvané objemy za roční (v současnosti nízké) kontraktové ceny. Rejdaři totiž pochopitelně dávají přednost přepravám za aktuální sazby, které jsou vyšší,“ vysvětlil David Knobloch.

Tlak v námořní dopravě cítí už i evropští obchodníci, kteří se na zpomalování dodávek snaží připravit.

„Začalo se objednávat už i vánoční zboží,“ popisuje Knobloch. Podle něj to způsobuje strach obchodníků z toho, že nebudou mít na trhu dostatek vánočních dárků. Většina se prý poučila z minulosti, když se globální dodavatelský řetězec začal zadrhávat.

Vánoční dárky to Čechům zatím nezdraží, říká expert

Situace, která do odvětví přináší zdražení dopravy i zpoždění doručování zboží, se podle expertů v oblasti logistiky může dále odrážet i v cenovkách pro spotřebitele.

Už letos v zimě před tímto vývojem varoval generální ředitel námořní společnosti OL-USA Alan Baer. „Očekávám, že vyšší náklady za námořní dopravu se letos na jaře projeví v dodavatelském řetězci i u spotřebitele,“ uvedl.

Finální ceně pro českého kupujícího ale podle Davida Fuchse, ekonoma a ředitele holdingu Leonardo technology, který se dovozem zboží z Asie zabývá, pomáhá zpevňování české měny vůči dolaru, za který je zboží nakupováno. To částečně vyruší případné zvýšení cen.

„Cena přepravy by musela vzrůst o dalších několik desítek procent, aby se tento nárůst promítl do zvýšených cen zboží před Vánoci. V tuto chvíli tedy nevnímám, že by současné nákupy a kontejnerové dovozy měly znamenat vyšší prodejní ceny,“ uvedl David Fuchs.

Vítězem komplikující se situace v dodavatelském řetězci zůstávají přepravní společnosti, které se po roce nízkých přepravních sazeb opět dostávají do černých čísel. „Už nyní rejdaři upravují předpokládané výsledky do konce letošního roku. Někteří i o více než 200 procent,“ uzavírá Knobloch.

To potvrzují i data od dánského námořního dopravce Maersk. Ten podle ČTK zvedl podruhé za měsíc výhled zisku na letošní rok. Zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA) se bude pohybovat mezi sedmi až devíti miliardami dolarů (159 až 204 miliard Kč), uvedla společnost. Před měsícem firma uváděla odhad EBITDA od čtyř do šesti miliard dolarů a ještě předtím počítal odhad zisku s rozpětím jedna až šest miliard dolarů.

Doporučované