Hlavní obsah

Chystáte se na olympiádu? Průvodce hromadnou dopravou v Paříži

Foto: Shutterstock.com

Paříž má 15 linek metra a staví další čtyři.

Ve srovnání s Prahou je pařížská MHD jako vize budoucnosti. Seznam Zprávy nabízejí praktický přehled, jak se dostat z letiště do centra, které stanice jsou blízko známých památek či muzeí a jak je to s jízdenkami.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Celkem 15 linek metra, pět tras převážně podzemní rychlodráhy, k tomu síť příměstských tramvají, autobusů a regionálních vlaků. Zatímco v Česku s částečnou výjimkou Prahy je zvykem používat hlavně spoje v ulicích, Pařížané ukryli velkou část hromadné dopravy pod zem.

Vzhledem k velkým vzdálenostem mezi pařížskými zajímavostmi je dobré nespoléhat se na cesty pěšky a MHD opravdu co nejvíce využívat.

Olympiáda 2024 v Paříži

Češi vybojovali 5 medailí – 3 zlaté a 2 bronzové. Zlato získali duo Kateřina SiniakováTomáš Macháč, Josef Dostál, Martin Fuksa. Bronz si vysloužili Nikola Ogrodníková a šermíři Jakub Jurka, Jiří Beran, Martin Rubeš, Michal Čupr.

Letní olympiáda proběhla od 26. 7. do 11. 8. 2024 v Paříži. Soutěžilo se ve 32 sportech a 329 disciplínách, na olympiádu přijelo 111 českých sportovců.

Jak v Paříži funguje síť MHD

Po vnitřní Paříži je základní dopravou metro s linkami 1–14. Patnáctá je trasa lehkého automatického metra Orlyval s vlastním tarifem, která spojuje letiště Orly se stanicí Antony na lince B rychlodráhy RER.

Metro jezdí od půl šesté ráno, v pondělí až čtvrtek a v neděli zhruba do 1:15, v pátek, sobotu a ve svátky do 2:15 v noci. Kromě užitečnosti patří vstupy do několika desítek stanic metra k secesním perlám Paříže i celé Francie.

Denní i noční autobusy v Paříži

Podzemku je možné v centru i na předměstích kombinovat s autobusy, jejichž síť tvoří v Paříži asi 60 linek, v celé metropolitní oblasti jich je celkem asi 350. Větší terminály lze najít u nádraží a některých významných budov, zastávky jsou prakticky všude včetně oblíbených památek a muzeí.

Denní linky doplňuje síť nočních autobusů Noctilien, v provozu jsou denně od půl jedné do půl šesté ráno. Základní přestupní uzly jsou Châtelet, Montparnasse, Gare de l’Est, Gare Saint-Lazare a Gare de Lyon.

Mapy MHD, jízdní řády a zóny v Paříži

Dobře využitelná je i rychlodráha RER, která slouží k rychlým přesunům na delší vzdálenosti po Paříži i z centra na předměstí. Z větší části má podobu expresního metra, mimo vnitřní město se pohybuje i po povrchu, včetně smíšených tratí s jinou kolejovou dopravou.

Má pět linek A–E, které jsou zároveň i součástí sítě příměstských vlaků Transilien. Ty mají ještě dalších devět linek označených písmeny a zajišťují dopravu z předměstí na pařížská nádraží.

Tramvaje Pařížané přesunuli na kraj města a za něj, do regionu Île-de-France. Slouží k dopravě po předměstích a mezi nimi. Na některých linkách jezdí vozy na pneumatikách, čtyři linky mají formu tramvlaku na běžných železničních kolejích – patří k nim i expresní T11–T13. Linky T3a a T3b tvoří okruh kolem Paříže a propojují různé terminály.

Ceny jízdenek v roce 2024 a aplikace

Jednotlivé jízdy

  • Papírové lístky t+ platí v metru, RER (zóna 1), autobusech (kromě Orlybus a Roissybus), tramvajích (kromě expresních T11–T13) a v lanovce na Montmartre. Prodej v automatech, stáncích a na dalších místech, cena 2,15 eura (cca 55 Kč), 90 minut, přestupní, při každém přestupu znovu označit.
  • Elektronické jízdenky t+ lze koupit za stejnou cenu v aplikaci Bonjour RATP nebo v automatech a prodejních místech jízdenek nahrát na kartu Navigo Easy. Obojí nabízí i balíček deseti lístků t+ za 17,35 eura (cca 440 Kč). Kartu Navigo Easy koupíte za dvě eura (cca 50 Kč) i nabijete jízdenkami na přepážkách Navigo ve stanicích železnice Transilien a RER a na dalších místech. Šedé značky v mapě i prodej karet, modré jen dobíjení.

Jak se dostat z letiště do centra

Z letiště Charlese de Gaulla se lze do centra města nejsnáze dostat autobusem RoissyBus nebo rychlodráhou RER. Další autobusy 350 a 351 jezdí jen na okraj města – k terminálům Porte de la Chapelle a Nation a dál je nutno přestoupit. Cesta do centra se může protáhnout až na dvě hodiny, ale je nejlevnější.

Na letišti je stanice linky B železnice RER, která zastavuje i na nádraží Gare du Nord či u Notre-Dame, kam dorazí za tři čtvrtě hodiny. Jízdenky se dají koupit v automatech ve stanicích. Tato varianta je nejrychlejší, ale patří k těm dražším.

Autobusy RoissyBus jezdí každých 15–20 minut, cesta do centra trvá 60–75 minut. Linka končí u opery, kde lze přestoupit na čtyři linky metra a na linku A vlaků RER. Tato možnost je nejdražší, lístky se prodávají na zastávkách i v autobusu a online v aplikaci Bonjour RATP.

Z letiště Orly jezdí nejblíže k centru autobus OrlyBus, jeho trasa končí na náměstí Denfert-Rochereau se stanicí tří linek metra a linky B vlaků RER. Jezdí každých 8–15 minut, cesta trvá asi půl hodiny. Jízdenky lze koupit na zastávce, v autobusu a v aplikaci.

Další možností je rychlé a lehké metro Orlyval s vlastním tarifem, které se po šesti minutách jízdy napojí na linku B železnice RER ve stanici Antony.

K okraji Paříže jezdí z letiště levnější tramvaj T7 (směr Villejuif L. Aragon) nebo autobus 183 (stanice MIN de Rungis).

Ceny jízdenek z letiště do centra Paříže 2024

Letiště Charlese de Gaulla v Roissy

  • RoissyBus: 16,60 eura (cca 420 Kč)
  • RER: 11,80 Kč (cca 300 Kč)
  • Bus 350 a 351 + navazující: 2,15–4,30 eura (cca 55–110 Kč)

Letiště Orly

  • OrlyBus + metro: 13,65 eura (cca 350 Kč)
  • Metro Orlyval + RER: 14,50 eura (cca 370 Kč)
  • Tramvaj T7 či bus 183 + navazující: 2,15–4,30 eura (cca 55–110 Kč)

Budoucnost pařížského metra

Ve výstavbě je velké rozšíření sítě metra o takzvaný Grand Paris Express – okružní linku kolem města a pět dalších automatizovaných tras za hranicí vnitřní Paříže. Metro bude jezdit třeba až do Versailles a k oběma letištím. Tato síť bude mít 200 kilometrů tratí a 71 stanic, uvedení do provozu je v plánu mezi lety 2024–2030.

Důležité stanice metra a RER

Čísla značí linky metra, písmena trasy rychlodráhy RER.

Doporučované