Článek
Vláda v současnosti debatuje o možnosti uzavřít průmyslu v období kolem Velikonoc s cílem ještě více snížit nyní klesající čísla nově nakažených koronavirem. Navrhnout to zvažuje Rada vlády pro zdravotní rizika. Zástupci průmyslu či ministr průmyslu Karel Havlíček se staví proti, naopak nakloněny jsou plošnému uzavření zástupci odborů. Za poslední rok se část firem dokázala adaptovat na změny epidemické situace a některé činnosti lze jednoduše vykonávat z domova. Jenže to je spíš případ služeb, a ne průmyslu. SZ Byznys oslovil ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka, který už dříve vyčíslil, kolik současná opatření české hospodářství stojí.
„Pokud bychom nyní museli zavřít průmysl, stálo by nás to zhruba 2,5 miliardy korun denně, vycházeje ze zkušeností z posledních 12 měsíců. Do úvahy je potřeba vzít, že i současný stav, kdy jsou některá odvětví zastavena či výrazně omezena, nás stojí asi 1,5 miliardy korun denně, a to už řadu měsíců,“ říká David Marek s tím, že právě Velikonoce nejsou svátkem, který by za normálních okolností výrazněji zasahoval do ekonomické aktivity na rozdíl od Vánoc, jež se často spojují se zimní dovolenou.
Rada vlády pro zdravotní rizika ale zvažuje, že vládě uzavření průmyslových podniků okolo Velikonoc na několik dní doporučí. Podle hlavního epidemiologa IKEM Petra Smejkala by omezení průmyslu mělo velký vliv na pokles počtu nakažených nemocí covid-19. Proti tomu se ale staví průmysl.
Přidaná hodnota 4 miliardy denně
„Odstavení řady průmyslových odvětví nefunguje tak, že cvaknete vypínačem a druhý den prostě jen lidé nepřijdou do práce. Mnoho provozů vypínáte i týdny, potřebujete na to specializované techniky, má to bezpečnostní rizika nebo je to i velmi finančně nákladné,“ říká prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák s tím, že firmy v průmyslu v průměru denně vytvoří přidanou hodnotu asi 4,2 mld. korun. „Náhrady zaměstnancům za jeden den jsou asi 2,1 mld. korun,“ dodává Hanák, podle kterého navíc Česko stále nemá pro mimořádné situace definované takzvané nezbytné segmenty.
Co je kritická infrastruktura?
„Všichni víme, že musí fungovat kritická infrastruktura, abychom měli čím svítit a jak si zatopit. Do kritické infrastruktury ale nepatří například odpadové služby, bezpečnostní služby, které musí hlídat opuštěné objekty, nebo třeba i servisní služby pro zařízení v nemocnicích a mnoho dalších,“ dodává Hanák.
Jan Lát ze společnosti Beneš a Lát pak už dříve vyjmenoval několik důvodů, proč je zavření průmyslu špatně – české firmy by ohrozily své zákazníky, a za zastavení linky třeba v automobilce jsou přitom pokuty v řádu desítek tisíc eur za hodinu. Reálně by také hrozilo, že čeští dodavatelé o zakázky přijdou.