Hlavní obsah

Zaře a spol. se nebývale daří. Vydělaly skoro 140 miliard korun

Foto: testing, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Španělská společnost Inditex, která vlastní například značku Zara, má za sebou úspěšný rok. Čistý zisk firmy loni dosáhl 5,4 miliardy eur, čímž překonal výsledky konkurence.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Skupina Inditex loni obhájila své místo mezi klíčovými hráči v cenově dostupném oděvním průmyslu. Světovému módnímu prodejci, který spravuje značky jako Zara, Massimo Dutti nebo Bershka, loni stoupl čistý zisk o 30 procent na 5,4 miliardy eur, což je v přepočtu asi 136,5 miliardy korun.

Tržby z internetových i obchodních prodejů vzrostly o 10,4 procenta na 35,9 miliardy eur, v přepočtu okolo 907 miliard korun.

Podle výroční zprávy společnosti stojí za úspěchem strategie značek, díky které rychle reagují na trendy a prodají více oblečení za více peněz. Nejvýdělečnější je Zara, která kromě oblečení nabízí i bytové doplňky.

„Inditexu se v roce 2023 podařilo to nejobtížnější - růst a vypořádat se s inflací. Dokázal to, protože má lepší nabídku hodnotných produktů než konkurenti jako H&M,“ uvedl podle agentury ČTK manažer fondu Abante Advisors José Ramon Iturriaga. Fond patří mezi akcionáře společnosti.

Skupině se zatím daří i letos. Po uvedení jarních a letních kolekcí se tržby k 11. březnu meziročně zvýšily o 11 procent. Akcie po středečním oznámení úspěchu vzrostly o 4,4 procenta.

Doma se daří nejlíp

Síť obchodů se loni Inditex celosvětově rozšířila o asi 200 prodejen, na konci roku prodávala v téměř 5700 obchodech. Letos chce opět investovat do vylepšování obchodních prostorů a on-line platforem. Plánované výdaje proto mohou vyšplhat až k 1,8 miliardy eur.

S investicemi do logistiky chce firma pokračovat do roku 2025, a to především do nových center ve španělské Zaragoze a v Nizozemsku, jak uvedl Reuters. Na inovace si vyčlení 900 milionů eur ročně.

Nejúspěšnější je Inditex v Evropě, jejíž trh tvoří bez Španělska téměř 50 procent celkových tržeb. Domovská země společnosti sama dosahuje asi 15 procent. Druhým největším trhem firmy je USA.

Konkurenční skupina H&M v lednu zaznamenala pokles prosincových a lednových tržeb o čtyři procenta, což je nepříznivým ukazatelem především v předvánočním období, jak upozornil Reuters. Úspěch nezaznamenal ani německý internetový módní prodejce Zalando, který ve středu oznámil nižší roční tržby.

Související témata:

Doporučované