Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Skupina Inditex loni obhájila své místo mezi klíčovými hráči v cenově dostupném oděvním průmyslu. Světovému módnímu prodejci, který spravuje značky jako Zara, Massimo Dutti nebo Bershka, loni stoupl čistý zisk o 30 procent na 5,4 miliardy eur, což je v přepočtu asi 136,5 miliardy korun.
Tržby z internetových i obchodních prodejů vzrostly o 10,4 procenta na 35,9 miliardy eur, v přepočtu okolo 907 miliard korun.
Podle výroční zprávy společnosti stojí za úspěchem strategie značek, díky které rychle reagují na trendy a prodají více oblečení za více peněz. Nejvýdělečnější je Zara, která kromě oblečení nabízí i bytové doplňky.
„Inditexu se v roce 2023 podařilo to nejobtížnější - růst a vypořádat se s inflací. Dokázal to, protože má lepší nabídku hodnotných produktů než konkurenti jako H&M,“ uvedl podle agentury ČTK manažer fondu Abante Advisors José Ramon Iturriaga. Fond patří mezi akcionáře společnosti.
Skupině se zatím daří i letos. Po uvedení jarních a letních kolekcí se tržby k 11. březnu meziročně zvýšily o 11 procent. Akcie po středečním oznámení úspěchu vzrostly o 4,4 procenta.
Doma se daří nejlíp
Síť obchodů se loni Inditex celosvětově rozšířila o asi 200 prodejen, na konci roku prodávala v téměř 5700 obchodech. Letos chce opět investovat do vylepšování obchodních prostorů a on-line platforem. Plánované výdaje proto mohou vyšplhat až k 1,8 miliardy eur.
S investicemi do logistiky chce firma pokračovat do roku 2025, a to především do nových center ve španělské Zaragoze a v Nizozemsku, jak uvedl Reuters. Na inovace si vyčlení 900 milionů eur ročně.
Nejúspěšnější je Inditex v Evropě, jejíž trh tvoří bez Španělska téměř 50 procent celkových tržeb. Domovská země společnosti sama dosahuje asi 15 procent. Druhým největším trhem firmy je USA.
Konkurenční skupina H&M v lednu zaznamenala pokles prosincových a lednových tržeb o čtyři procenta, což je nepříznivým ukazatelem především v předvánočním období, jak upozornil Reuters. Úspěch nezaznamenal ani německý internetový módní prodejce Zalando, který ve středu oznámil nižší roční tržby.