Hlavní obsah

Úřady už nevydávají velké technické průkazy. Nahradila je „datová kostka“

Foto: Fedorovekb, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Od ledna 2024 se už při registraci auta nevydávají velké techické průkazy, ale jen ty malé. Úředník papírový doklad odebere i při zápisu změn, třeba při převodu na jiného majitele. Co to pro řidiče znamená a kde najít data k autu?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vhodná velikost kol a pneumatik, údaje o prvním majiteli, barva karoserie, dodatečné úpravy nebo datum poslední kontroly na STK. Informace, které mohl každý dosud rychle zjistit z velkého technického průkazu. U nových aut nebo těch, která třeba mění vlastníka, už to teď nebude tak snadné.

Pokračující digitalizace státu od letošního roku dopadá i na majitele aut, při zjištění zmíněných údajů už se mnozí neobejdou bez internetu.

Změny se dotkly i malých technických průkazů, jež řadě vlastníků vozů zůstanou jako jediný fyzický doklad o registraci. Velké techničáky postupně vymizí úplně.

Registry vozidel proto od začátku roku čelí mnoha dotazům. „Nahrazení dvou technických průkazů jedním novým je ve své podstatě dobrým krokem, ale řada zejména starších lidí, kteří jsou zvyklí ‚na papíry‘, s tím mohou mít velký problém,“ komentuje Barbora Minksová, mluvčí firmy Cebia, která se zabývá ověřováním vozidel.

Změny od ledna 2024

Při registraci auta majitel či provozovatel auta nově dostane jen osvědčení o registraci vozidla (ORV), lidově zvané „malý techničák“. Tedy místo dvou dokladů jen jeden. Totéž čeká i každého, kdo musí na registr vozidel kvůli zápisu změny, třeba při prodeji auta, změně trvalého bydliště nebo po instalaci tažného zařízení.

„Velký technický průkaz se odebere při jakémkoliv úkonu prováděném na registru vozidel. Zároveň je odebrán malý technický průkaz a je vystaven nový. Vždy jsou opravena data v registru, pokud jsou chybná, a vždy je vložen sken technického průkazu do registru vozidel,“ popisuje mluvčí plzeňského magistrátu Eva Barborková. Stejnou praxi potvrzuje i Jaroslav Nedoma, vedoucí oddělení registru vozidel města Liberce.

Odebrání však nemusí být doslovné. „Dle vyjádření Ministerstva dopravy je možné klientům vracet velké technické průkazy ‚znehodnocené‘ – označené razítkem o zrušení ze zákona, na jejich vlastní žádost,“ říká Jaroslav Nedoma.

Z úřadu si tedy může majitel starý papírový doklad odnést, jen ho už nemůže použít jako platný dokument třeba při pozdějším prodeji vozu. Tento postup uplatňují například i v Plzni. Znehodnocený techničák bude mít datum zneplatnění a razítko či ustřižený roh.

Ministerstvo zmiňuje i možnost nechat si na registru vozidel vytisknout výpis. Ale to se dle zkušeností z praxe týká spíše vozidel zaniklých nebo vyřazených z provozu, když takový doklad požaduje pojišťovna. Podobný výpis si k autu registrovanému na sebe může každý také stáhnout k vytištění na Portálu dopravy, po přihlášení přes Identitu občana.

„Skutečnost, že už se letos nevydávají velké technické průkazy, většina klientů zjistí, až když jim oznámíme, že velký technický průkaz byl zrušený a dostávají jen COC dokument. Pokud se jedná o přeregistrace například předváděcího vozu, automaticky jim dáváme kopii starého velkého technického průkazu,“ popisuje praxi David Liška, provozní ředitel firmy Louda Auto, prodávající nové i ojeté vozy.

Zmíněné COC dokumenty, Certificate of Conformity neboli prohlášení o shodě, prodejci vydávají kupujícím k novým autům, předkládají se pak úřadu při první registraci. Obsahují také řadu technických údajů, ale hledat v nich je méně přehledné, informace bývají obvykle v angličtině.

Lidem, kteří jdou na úřad zapsat změny, Barbora Minksová ze společnosti Cebia doporučuje si velký techničák pro jistotu ofotit.

Nová podoba malých techničáků

Malé technické průkazy mají od letoška trochu jiný vzhled. Kromě provozovatele auta přibylo i jméno a adresa vlastníka, údaje o kombinované spotřebě paliva a emisním limitu a QR kód pro snazší identifikaci. Naopak už zde není údaj o barvě auta a kolonka řazení převodovky.

Foto: Seznam Zprávy

Jak se změnila přední strana.

Foto: Seznam Zprávy

Jak se změnila zadní strana.

Druhou letošní změnou je, že při cestách po Česku už řidiči nemusejí mít technický průkaz u sebe v autě. Policie si při kontrole zjistí údaje z online registru. Doklad však musí být platný a nadále je potřebný při kontrolách STK. Není nutné s sebou vozit ani řidičák, má-li řidič občanský průkaz nebo pas. Zatím je nutné se prokazovat zelenou kartou, ale chystá se i zrušení této povinnosti.

Co změny znamenají pro majitele starších aut

Vlastníci starších aut, u nichž se nic nemění a není tedy nutné zajít na registr vozidel, se zatím nemusejí bát, že o velký technický průkaz přijdou. Plošně se nic vybírat nebude.

„Nedošlo ke konci velkých technických průkazů, ty zůstávají nadále platné a řidič nebo vlastník vozidla o ně nepřijde, dokud nepůjde na úřad obce s rozšířenou působností řešit nějakou dopravní agendu,“ uklidňuje Jan Jakovljevič, mluvčí Ministerstva dopravy.

Do papírového dokladu už se však nebudou zaznamenávat kontroly na STK, takže při příští technické prohlídce už není nutné doklad brát s sebou. Majitel či provozovatel vozu si proto musí datum kontroly zaznamenat jinak. Kontroly se zároveň zapisují do online registru (jak tato data zjistit, dále v článku).

Ministerstvo dopravy však doporučuje velký techničák s sebou na STK vzít, pro kontrolu a případnou opravu chyb v online registru. Zde se majitel nemusí bát, že o něj přijde.

Potvrzuje to i Luděk Šíp, předseda Asociace STK. „Technickou prohlídku tyto úkony prodlužují, ale nijak významně a fronty na STK se nikde netvoří. Navíc se situace velmi liší podle regionů, zřejmě podle toho jak kde úředníci měli zvyk zapisovat údaje jen do velkého technického průkazu a ne do Registru silničních vozidel,“ uvádí Luděk Šíp. V některých krajích je podle něj takových nedostatků zhruba u 25 procent vozidel.

Které údaje v malém techničáku chybí

V malém technickém průkazu nejsou záznamy o STK, z těch nově vydávaných vypadla také barva auta. Odborníci však nejvíce upozorňují na chybějící údaje o vhodné velikosti kol a pneumatik.

„Toto je velký problém. Nevyhovující kola neprojdou přes STK a v případě, že by daný člověk zavinil s takovým autem nehodu, pojišťovna může v rámci havarijního pojištění odmítnout či zkrátit pojistné plnění, případně vyžadovat škodu zpět na pojištěném v případě povinného ručení,“ varuje Barbora Minksová z firmy Cebia.

Lidé by podle ní neměli spoléhat na to, že při koupi kol či pneumatik získají vhodný typ, ale mají si sami zkontrolovat, co kupují. „Za nevyhovující kola totiž nese odpovědnost vždy majitel vozidla, nikoli ten, kdo mu je prodá,“ podotýká Minksová. V autoservisech dle její zkušenosti někdy dochází k chybám.

Další problém je chybějící informace o prvním majiteli, což zajímá lidi kupující ojetiny. Údaj v inzerci, že auto nabízí jeho první majitel, zatraktivňuje nabídku a může i odradit od důkladného prověření vozu. „Bohužel to tedy nahrává ještě častějším podvodům tohoto typu, kdy prodejce si už nebude muset ani nechat vystavit kopii velkého technického průkazu, aby podvod zakryl,“ upozorňuje Barbora Minksová.

Jak zjistit údaje online

Lidé neobratní v použití online služeb jsou nyní v nevýhodě, pro ostatní by však chybějící velké techničáky neměly představovat problém.

„Informace se dají snadno získat na portálu Datová kostka – www.dataovozidlech.cz, kde stačí zadat VIN vozidla a zjistíte tam informace, které byly dříve obsaženy ve velkém technickém průkazu. A to včetně povolených rozměrů kol a pneumatik, což je obvykle jediný údaj, který běžného motoristu zajímá,“ doporučuje David Liška z firmy Louda Auto.

Stejný server doporučují i lidé z námi oslovených registrů vozidel. Není nutné se zde přihlašovat, údaje lze zjistit k jakémukoli autu podle VIN i čísel velkého (TP) a malého (ORV) technického průkazu – v kolonce Vyhledání vozidla v dolní části stránky. „Brzy bude ke každému vozidlu také uveden počet předchozích vlastníků a provozovatelů,“ doplňuje Eva Barborková z plzeňského magistrátu. Osobní údaje o majiteli či provozovateli tu nejsou.

Další možnosti jsou Portál dopravyPortál občana. Oba vyžadují přihlášení přes Identitu občana, ale údaje lze zjistit jen kliknutím na zobrazený vůz, bez hledání kódů VIN a techničáků. Na rozdíl od Datové kostky jsou tu i podrobnější záznamy o technických a evidenčních kontrolách. Portál dopravy je ukáže přímo, Portál občana odkáže na server Kontrola tachometru, přičemž zde předvyplní VIN.

Majitelé iPhonů a brzy také telefonů s Androidem mohou využít rovněž mobilní aplikaci eTechničák, i ona se obejde bez přihlašování. „Vyhledat vozidlo zde lze navíc pomocí QR kódu, který je na novém Osvědčení o registraci vozidla. Technické údaje o vozidle se zobrazí ve stejné podobě jako na Datové kostce,“ říká Eva Barborková.

Co když jsou elektronické údaje špatně

Ministerstvo dopravy upozorňuje, že online registr vznikl historicky ručním zadáváním dat podle snímků techničáků na různých úřadech a sloučením databází. Může se proto stát, že v něm jsou chyby. Při nesouladu platí vždy údaje na papírovém dokladu.

Pokud majitel auta zjistí, že je něco v online registru špatně, ministerstvo připravuje novinku. Na Portálu dopravy bude v brzké době k dispozici online žádost, pomocí které bude možné zdarma nechat opravit údaje v registru, jen na základě fotografie technického průkazu. Jinak lze počkat, až bude nutné zajít na úřad kvůli přepisu nějakých změn. Při té příležitosti úředník údaje zkontroluje a případně zdarma opraví.

Doporučované