Hlavní obsah

Aplikace eDoklady v kostce: Jak ji používat a na co dát pozor

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

S eDoklady si mohou navzájem ověřit totožnost i dva běžní občané.

Na co lze využít mobilní aplikaci eDoklady, která může nahradit občanský průkaz? Obejde se i bez internetu? Jak je zabezpečená a co se stane s poskytnutými údaji? Seznam Zprávy připravily návod na použití v otázkách a odpovědích.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V první dny po spuštění aplikace eDokladů si řada lidí stěžovala na problémy s funkčností. Po prvotním náporu zájemců, kdy byl zahlcený systém Identity občana, už se lze přihlašovat spolehlivěji.

Aplikace od Digitální informační agentury (DIA) může v některých případech na českém území nahradit použití fyzických dokladů k prokázání totožnosti, zatím jen občanského průkazu. Od 20. ledna 2024 je ke stažení ve verzích pro novější verze operačních systémů Android a iOS.

Co se v článku dočtete

  • Na co vše lze eDoklady využít a kde je budou povinně přijímat
  • Na co dát při použití pozor
  • Které telefony aplikaci stáhnou a které nikoli
  • Kdy se aplikace obejde bez internetu a kdy ne
  • Návod na zprovoznění a použití krok za krokem, včetně rad pro zabezpečení
  • Co se stane s údaji, které někomu poskytnete
  • Jaké jsou výhody a nevýhody ve srovnání s plastovou občankou

Budou dál platit plastové občanské průkazy?

Ano, využití aplikace v mobilu je dobrovolné, plastové doklady jsou a budou platné i nadále. Fyzický průkaz dál platí i lidem, kteří využívají aplikaci eDoklady.

Na co lze eDoklady využít?

Smyslem je možnost obejít se bez kartičky občanského průkazu, místo ní stačí chytrý telefon. Aplikace se při spuštění napojí na Portál občana a stáhne si údaje o příslušném dokladu, zatím pouze o občanském průkazu. Data pak v ní zůstanou uložená. V jednání je možnost přidat do ní i řidičský průkaz, kartičku pojišťovny nebo potvrzení o studiu.

Foto: DIA, Filip Grygera, Seznam Zprávy

Zleva: titulní stránka eDokladů, stažený občanský průkaz a profil uživatele s funkcemi

V prvních měsících lze eDoklady uplatnit jen na ministerstvech a vybraných úřadech. Systém se spouští postupně, aby si na něj uživatelé i ověřovatelé zvykli a případné nedostatky se odstranily ještě při nižším vytížení. V červenci 2024 přibudou další úřady a nejširší využití nastane od ledna 2025.

„Od ledna 2025 bude eDoklady možné použít v drtivé většině komunikace občana se státem, ale třeba i v bankách nebo na poštách. U soukromých subjektů bude ve valné většině záležet na jejich vůli,“ rozvádí Anna-Marie Lichtenbergová, mluvčí DIA. Například u voleb, na poště či v bance v roce 2024 ještě aplikace zřejmě použitelná nebude.

Kde budou aplikaci povinně přijímat

  • Od 20. ledna 2024 – všechna ministerstva, Český statistický úřad, Český úřad zeměměřický a katastrální, Český báňský úřad, Úřad průmyslového vlastnictví, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Správa státních hmotných rezerv, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Národní bezpečnostní úřad, Energetický regulační úřad, Úřad vlády České republiky, Český telekomunikační úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, Národní sportovní agentura, Digitální a informační agentura.
  • Od 1. července 2024 – další státní orgány, například policie (ta aplikaci dobrovolně akceptuje už od 1. dubna 2024), soudy, finanční úřady, úřady práce, ČSSZ, živnostenské úřady, katastrální úřady, matriční úřady, kraje či obce s rozšířenou působností.
  • Od 1. ledna 2025 – ostatní orgány veřejné moci i soukromé osoby, kterým právní předpis stanovuje ověřit něčí totožnost nebo jiný osobní údaj. Například okrskové volební komise, školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, exekutoři, obce I. a II. stupně, obecní policie obcí I. a II. stupně, pošta či zastupitelské úřady.

Zdroj: edoklady.gov.cz

Některé úřady a další subjekty se přitom dobrovolně připojí dříve. Nemusejí totiž čekat na termín stanovený zákonem. „To je třeba případ policie – policie v ulicích přislíbila přijímat eDoklady již v dubnu, ač povinnost je až od července. To samé obce či kraje – například Vysočina, Brno-střed či Karviná dobrovolně přijímají eDoklady již teď,“ uvádí Anna-Marie Lichtenbergová.

Soukromé subjekty, jako jsou restaurace, obchody či hotely, se mohou snadno zaregistrovat přes datovou schránku.

Policie skutečně od 1. dubna 2024 aplikaci akceptuje, naprostá většina hlídek v terénu má na ni vybavení.

Využití aplikace bude smysluplnější, půjde-li předem zjistit, kde ji akceptují. Kroky tímto směrem už se připravují. „Momentálně pracujeme na několika funkcích, které eDokladům přibudou, mezi nimi je interaktivní mapa ověřovatelů. Není sice prioritou, tou jsou jiné technické funkce pro ověřovatele, ale počítáme s ní, stejně tak s databází ověřovatelů a nálepkami na dveře,“ předestírá mluvčí DIA Lichtenbergová. Nálepkami je míněno označení třeba při vstupu do restaurace či hotelu.

Na co dát u eDokladů pozor?

  • Řada lidí si je plete s eObčankou – to je aplikace na online ověřování identity pomocí čipu v plastové občance.
  • Neslouží k prokazování identity v online aplikacích – na to existuje Identita občana.
  • Ne každý chytrý telefon je najde v obchodě a stáhne – podrobnosti dále v článku.
  • Při cestách do zahraničí je nelze uplatnit.
  • Zatím je možné mít v telefonu jen jeden občanský průkaz, zpravidla ten svůj.
  • Jeden občanský průkaz lze do eDokladů načíst jen ve dvou zařízeních najednou. Potřebuje-li někdo přidat další, musí nejprve některé z předchozích dvou odpojit v Portálu občana.
  • Načtený doklad s jistotou platí jen 48 hodin od aktualizace. Není-li aktualizovaný, ověřovatel má právo ho z bezpečnostních důvodů odmítnout.
  • Prokazování na úřadech je komplikovanější a trvá déle než u plastové občanky, úředníci si eDoklady zatím příliš neoblíbili.

Přes aplikaci si mohou navzájem ověřit totožnost i dva občané mezi sebou, třeba při dopravní nehodě. Slouží k tomu funkce Zkontrolovat cizí doklad v profilu uživatele.

Od ledna 2024 není nutné mít u sebe v autě řidičský průkaz, má-li řidič občanku nebo pas. Jakmile začne eDoklady přijímat policie, při cestách po Česku bude řidiči stačit mít jen nabitý telefon s touto aplikací a prozatím i zelenou kartu, třeba také elektronicky.

Aplikaci lze využít i k rychlému kopírování osobních údajů do formulářů, například adresy při nákupu v e-shopu nebo čísla občanského průkazu při rezervování letenek. „Po otevření aplikace stačí kliknout na doklad a zobrazí se vám vaše údaje. Po kliknutí na údaj se data automaticky zkopírují a dají se pak vložit do textového pole,“ radí Anna-Marie Lichtenbergová.

Kde aplikaci eDoklady stáhnout

  • Android – obchod Google Play, pouze pro verze Android 10 a vyšší
  • iOS – v obchodě App Store, pouze pro verze iOS 15 a vyšší
  • V telefonech se staršími systémy, jako je Android 9 či iOS 14, se aplikace vůbec neobjeví v nabídce a nainstalovat ji nelze.
  • Stahování aplikace ve formátu APK z alternativních obchodů s aplikacemi se vzhledem k bezpečnosti nedoporučuje.

Jak aplikaci zprovoznit a jak probíhá registrace?

Při prvním spuštění eDokladů je potřeba dotyčný telefon zaregistrovat přes Identitu občana – zaznamená se tím do systému Správy ověřovatelů. Nutné je tedy mít zřízený nějaký prostředek pro přihlašování do Identity občana – třeba bankovní identitu, aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu, účet mojeID či NIA ID nebo eObčanku se čtečkou připojenou k počítači.

Po několika sekundách by se měla registrace potvrdit. Než se do aplikace načte občanský průkaz, je nutné nastavit zabezpečení.

Jak je aplikace zabezpečená?

Po registraci aplikace vyzve k povolení biometrie– zabezpečení přes otisk prstu či snímání obličeje. Nepodporuje přitom 2D skenování obličeje, které používají některé telefony s Androidem. Povolení biometrie není povinné, ale bez něj bude aplikace hůř zabezpečená.

Ať je biometrie povolená, nebo ne, vždy je nutné nastavit PIN. Slouží jako náhrada biometrie a jako rezervní řešení, když biometrie selže – stejně jako třeba u zámku obrazovky.

Minimální počet jsou čtyři čísla, doporučuje se však raději šest nebo osm čísel. „Zvýšili jsme požadavky na bezpečnost PIN, nemohou být proto použity stejné číslice za sebou,“ upozorňuje Anna-Marie Lichtenbergová z DIA. PIN je nutné potvrdit dvakrát po sobě.

Dále aplikace vyžaduje povolení přístupu k Bluetooth a fotoaparátu. Při ověřování eDokladů mobilní čtečkou se data přenášejí zabezpečeně přes Bluetooth, při identifikaci na přepážce úřadu je zase potřebný fotoaparát kvůli čtení ověřovacích QR kódů.

Zákon, který upravuje eDoklady

Legislativu kolem digitální obdoby průkazů totožnosti a elektronických aplikací, jež s nimi pracují, upravuje zákon č. 1/2024 Sb., který je novelou zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby.

Pak už by se měl k aplikaci automaticky připojit občanský průkaz, což může chvíli trvat, obvykle jen několik sekund. Opis dokladu v aplikaci zůstane uložený a při každém jejím spuštění s připojením na internet se data aktualizují.

Kdo bude chtít občanský průkaz z aplikace smazat, musí se přihlásit do Portálu občana a v sekci eDokladů smazat dotyčný telefon ze seznamu připojených zařízení. Dostat se do něj dá i přímo z eDokladů – odkaz je v profilu uživatele úplně dole. Stejný postup lze využít i při ztrátě nebo krádeži telefonu, jen je nutné se do Portálu občana přihlásit třeba z počítače nebo jiného telefonu.

Zadá-li někdo třikrát po sobě chybně PIN, aplikace se sama odpojí od Správy ověřovatelů. Pro případné další použití je pak nutné zopakovat prvotní registraci přístroje.

Co se stane po zavření aplikace?

Po zavření zůstává aplikace spuštěná na pozadí, aby byla rychle k dispozici. Po delší neaktivitě jen uživatele odhlásí a je nutné se do ní znovu přihlásit. Ten, kdo chce šetřit baterii a výkon telefonu a ještě zvýšit bezpečnost, musí aplikaci ručně vypnout v nastavení telefonu. „Pokud vypnete běh na pozadí, nedojde k většímu zdržení, jen ji znovu odemknete a můžete se prokazovat,“ ubezpečuje mluvčí DIA Lichtenbergová.

Jak se aplikací prokazovat?

Po spuštění aplikace je nutné potvrdit biometrii nebo PIN. Zobrazí se občanský průkaz, v případě připojení k internetu se ihned aktualizuje a získá tím platnost na 48 hodin. Když telefon k internetu připojený není, měla by zůstat viditelná poslední verze s časem aktualizace.

Doklad v aplikaci zůstane uložený, i když se neaktualizoval déle než dva dny. „Ověřovateli se ukáže, že jste jej již více než 48 hodin neaktualizovali. Ověřovatel má právo tento doklad nepřijmout. Tento limit je bezpečnostní zárukou pro ověřovatele,“ zdůvodňuje Anna-Marie Lichtenbergová.

Dodává, že občanka platí několik let, ověřovatelé s mobilní čtečkou proto podle ní většinou zřejmě doklad budou akceptovat i bez aktualizace mladší dvou dnů. „Doporučujeme ale s tímto nepočítat a mít údaje v eDokladech aktuální. Stačí tedy jen být připojen k internetu a spustit eDoklady,“ říká Lichtenbergová.

Po zobrazení dokladu stačí kliknout na tlačítko Prokázat se v dolní části obrazovky. Další postup se liší podle toho, zda ověřovatel použije mobilní čtečku nebo počítač na přepážce.

Foto: DIA, Filip Grygera, Seznam Zprávy

Ověření přes mobilní čtečku: Kliknout na Prokázat se, ukázat ověřovateli QR kód, počkat na výzvu.

V případě mobilní čtečky, což může být i jiný telefon, je nutné mít zapnutý Bluetooth. Telefon se obejde i bez internetu, ale s úplnou jistotou jen v případě, že platnost dokladu není starší než 48 hodin.

V eDokladech se zobrazí QR kód a ten si ověřovatel načte. Obě zařízení se tím propojí přes Bluetooth. Ve srovnání s prostým čtením QR kódu je takový přenos bezpečnější, do QR kódu by se ani nevešla třeba data fotografie. Bez Bluetooth by navíc bylo nutné si vzájemně ukazovat více QR kódů po sobě.

Délka platnosti QR kódu není přesně daná. „Pokud budete mít otevřenou aplikaci s QR kódem při navázání spojení přes Bluetooth, prakticky stačí si jen hlídat, aby vás aplikace neodhlásila z důvodu neaktivity, což nastane zhruba za tři minuty,“ upřesňuje mluvčí DIA.

Foto: DIA, Filip Grygera, Seznam Zprávy

Ověřovatel si vyžádá údaje. Jakmile jejich poskytnutí potvrdíte, údaje se k němu přenesou přes Bluetooth.

Ověřovatel pošle do telefonu žádost o předání údajů. Aplikace přitom informuje, koho onen člověk zastupuje, které údaje požaduje a zda je jen zkontroluje, nebo je bude i zpracovávat – tedy si je uloží.

Pokud nesouhlasíte s poskytnutím některých údajů, lze přenos zamítnout. Ověřovatel pak má možnost přenastavit žádost a opakovat ji s menším množstvím požadovaných údajů. Jakmile majitel telefonu potvrdí souhlas, data se přenesou přes Bluetooth.

Foto: DIA, Filip Grygera, Seznam Zprávy

Postup u přepážky: Naskenujete QR kód u přepážky, naváže se spojení s počítačem.

Na přepážce nebo na vrátnici, kde se má propojit telefon s počítačem, je postup jiný – na místě je nutné hledat QR kód, který je potřeba naskenovat fotoaparátem telefonu. Po kliknutí na tlačítko Prokázat se se nejprve zobrazí váš QR kód, pod ním je však nutné kliknout na tlačítko Naskenujte QR kód ověřovatele. Zde se spojení neobejde bez internetu.

Není-li QR kód vyvěšený u přepážky, je nutné si ho vyžádat. „Při prokazování na přepážce způsobem mobil-počítač je potřeba připojení k internetu. Pokud připojení máte, načtete QR kód a ověření probíhá stejně jako při způsobu mobil-mobil,“ popisuje mluvčí Lichtenbergová.

Foto: DIA, Filip Grygera, Seznam Zprávy

Z počítače úředníka přijde žádost o poskytnutí údajů. Jakmile potvrdíte, udělíte tím souhlas, aby si je stáhl přes internet.

Co se stane s poskytnutými údaji?

Když člověk při ověřování sdílí údaje přes eDoklady, v aplikaci vidí, zda a které údaje jsou přístupné takzvaně ke zpracování. „Pokud je tedy úřad bude potřebovat a vy to povolíte, může si je ověřovatel uložit. Jinak se údaje nijak neukládají a v aplikaci ani nelze pořídit screenshot, kterým by šly údaje neprávem uložit,“ říká Anna-Marie Lichtenbergová. S poskytnutými údaji je to podobné, jako když si někdo ofotí občanku, nebo si z ní vypíše údaje třeba do návštěvní knihy.

V aplikaci si lze i předem nastavit, aby se ukládala historie prokazování. Uživatel pak má přehled, kdy a kde se prokazoval, zda udělil souhlas, či nikoliv a které údaje komu poskytl.

Jaké jsou výhody a nevýhody eDokladů?

Výhody

  • Jakmile bude aplikace přijímaná všude, nebude nutné nosit s sebou plastovou občanku.
  • Aplikace je lépe zabezpečená než fyzický doklad. Aby se někdo dostal k údajům, musí prolomit přihlašovací údaje do telefonu a navíc ty do aplikace, biometrické údaje obejde jen stěží. Na plastovém dokladě je vidět ihned vše.
  • Stačí se prokázat jen některými údaji – dotyčný se dozví jen to, co nutně potřebuje vědět. Třeba na pokladně v obchodě při nákupu alkoholu či cigaret stačí pokladní jen prokázání věku.
  • Aplikace umožňuje ukládat historii prokazování.
  • Celkem 90 dní před koncem platnosti občanského průkazu aplikace při každém použití upzorňuje, kdy občanka přestane platit.

Nevýhody

  • Musí být nabitý telefon a aplikace běží stále na pozadí, takže mírně zvyšuje spotřebu a nároky na systém. U kontroly přes mobilní čtečku musí být zapnutý Bluetooth a velmi často je nutný internet.
  • V telefonu budou uložené i citlivé osobní údaje, je proto nutné si na něj dávat větší pozor a mít ho dobře zabezpečený, nejlépe biometricky.
  • Aplikace platí jen v Česku a zatím jde stáhnout pouze na českém území. Na možnosti stáhnout ji i v zahraničí se pracuje.
  • Službu nelze nainstalovat do starších telefonů, vývojáři u nich dle DIA nebyli schopní zajistit kompatibilitu všech zařízení.
  • Prokazování trvá déle než plastovou kartičkou – ze strany občana i úřadu. Je to i komplikovanější, řada lidí v tom může tápat. Při kontrole více lidí najednou hrozí zdržení.
  • Z počátku aplikaci nelze použít všude, takže je nutné u sebe nosit i plastovou občanku.

Doporučované