Hlavní obsah

16 hodin u pásu. Tak to podle odborů chodí kvůli covidu ve Škodě Auto

Foto: David Jancik, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Rostoucí počty nemocných zasáhly i provoz české Škodovky. Podle týdeníku Škodovácký odborář firma řeší nedostatek zaměstnanců z vlastních zdrojů. Pracovníky z noční posílá rovnou na denní službu. Navíc se údajně chystá propouštět.

Článek

Provoz ve Škodě komplikuje pandemie koronaviru a na výrobních linkách už nastal těžký podstav. Podnik to podle zveřejněných informací řeší tak, že pracovníky z noční směny posílá hned na navazující denní směnu, píší odbory ve svém listu Škodovácký odborář.

„Řešení firma nalezla tak, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím,“ doplnili v textu odboráři.

Agenturní zaměstnanci musí podle zveřejněných informací listu odborů po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby posíláni na další směnu. Odbory to kritizují. „Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i celém koncernu Volkswagen,“ uvedl Škodovácký odborář.

Seznam Zprávy v reakci na zveřejněné informace kontaktovaly firmu s žádostí o komentář. Vedení společnosti však zatím mlčí. „Nerada bych se postavila do role někoho, kdo komentuje Škodovácký odborář,“ poznamenala tisková mluvčí Škoda Auto Martina Gillichová.

Firma podle sdělených informací chystá prohlášení na čtvrtek na 13:00. O dalším vývoji budeme informovat.

„Podobný stav může panovat i v jiných firmách. Dnešní podniky zpravidla nemají automatické náhrady za kolegy. Jakmile někteří onemocní, může to znamenat značný problém. Ten se dnes netýká jediné firmy. Obávám se toho, že covid bude mít za sekundární důsledek, že se některé firmy vlivem onemocnění jednoduše zastaví,“ tvrdí v reakci na zveřejněné informace ze Škody Auto, Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů.

Škoda Auto plánuje propouštět

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů navíc od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti.

Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme.

Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jde o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

„Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum,“ uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. „Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17směnný a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů,“ sdělily odbory.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Doporučované